پملپ محل کسب یک شهروند بهائی در اهواز

محل کسب دست کم یک شهروند بهایی شهر اهواز که محل کسب خود را در یک مناسبت مذهبی تعطیل کرده بود به دستور مقامات قضایی و توسط اداره اماکن این شهر پلمب شد.

به گزارش هرانا ، روز دوشنبه ۲۱ آبان‌ماه ۹۷ محل کسب دستکم یک تن از شهروندان بهائی به نام سهراب درخشان ساکن اهواز به دستور مقامات قضایی و توسط اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی پلمپ شد. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگرهرانا: “ساعت ۱۲ ظهر امروز محل کسب یکی از شهروندان بهایی ساکن اهواز در پی تعطیلی دو روزه بهاییان در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان‌ماه به دستور مقامات قضایی پلمب شد”. در تیرماه سال گذشته نیز محل کسب دست کم ۱۱ شهروند بهائی شهر اهواز که محل کسب خود را در یک مناسبت مذهبی تعطیل کرده بودند توسط اداره اماکن این شهر پلمب و پس از دو ماه در تاریخ ۱۶ شهریورماه ۹۶ فک پلمب شد. لازم به ذکر است حقوق بشر در ایران پیشتر نیز در گزارشی از پلمب محل کسب دو شهروند بهایی در آبادان به نام‌های آرام آزادی و آرمان آزادی در ارتباط با مناسبات مذهبی روزهای اخیر بهاییان از تاریخ ۱۴ آبان‌ماه به دستور مقامات قضایی خبر داده بود.

شهروندان بهایی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می‌کنند. اما دستگاه‌های انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمپ اماکن کسب آنان اقدام می کنند.

اقدام به پلمب مراکز صنفی شهروندان بهایی در حالی انجام می‌شود که براساس بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبین واحد صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل نمایند.

پلمب اماکن کسب شهروندان بهائی در ایران در حالی ادامه دارد که شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور حقوق شهروندی ۱۲ آذرماه سال جاری در گفتگو با رسانه ها گفت که “راجع به پلمپ اماکن تجاری و ممانعت از فعالیت بهایی‌ها، استعلاماتی از معاونت حقوقی رئیس جمهور شده است و این بحث را ازطریق حقوقی پیش می‌بریم تا راهکاری برای موضوع بیابیم.”