جلسه سخنرانی اعضای نمایندگیهای اتریش و نورد راین وستفالن، در تاریخ 21 نوامبر 2018 ساعت 20 به وقت اروپای مرکزی، با حضور اعضای نمایندگیها و جمعی از فعالان حقوق بشر و میهمانان دیگر در فضای مجازی پالتاک برگزار گردید. در این جلسه در رابطه با موضوعات موارد نقض حقوق بشر در ماه گذشته، روز جهانی منع خشونت علیه زنان، تشریح ماده 10 کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و مقایسه آن با قانون اساسی و در پایان با بحث آزاد با موضوع ازدواج موقت بحث و گفتگو شد که علاقه مندان میتوانند گزارش جلسه فوق را از فایلهای ضبط شده زیر شنوا باشند:
نوامبر 29
گزارش صوتی جلسه سخنرانی اعضای کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان ۲۳ نوامبر ۲۰۱۸
جلسه سخنرانی اعضای (کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان ) در تاریخ .۲۳ نوامبر ۲۰۱۸با حضور اعضای کمیته و جمعی از فعالان حقوق بشر و میهمانان دیگر در فضای مجازی پالتاک برگزار گردید در این جلسه در رابطه با موضوعات گزارش خبری و تحلیل خبرها در ماه گذشته و کودکان کار و پدیده زلزله و بهداشت روانی ان بر کودکان و تشریح اطلاعیه ۱۰۴۹ بحث و گفتگو شد که علاقه مندان میتوانند گزارش جلسه فوق را از فایلهای ضبط شده زیر شنوا باشند.
نوامبر 29
اطلاعیه 1072کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی هسن در خصوص وضعیت دراویش گنابادی
در جستجوی هشت درویش گنابادی مفقود شده
۲۳خرداد: به دنبال انتشار اخباری مبنی بر وضعیت نامناسب در زندان قرچک ورامین و بمنظور تهدید و پیشگیری از بازنشری دوباره، مسئولین بهمراه گارد ویژه زنان دراویش را با باتوم و شوکر مورد ضرب و شتم قرار داده و در تضاد بااصل تفکیک جرائم در بندهای عمومی زندان، هریک را به سلولهای انفرادی در بندهای مختلف منتقل کرده اند.
پس از واکنش به این حمله که با ضرب و شتم و فیلمبرداری از آنان همراه بود دراویش مرد محبوس در زندان تهران بزرگ، آقیان: رضا انتصاری، کسری نوری، محمد شریفیمقدم، مهدی اسکندری، حسام معینی، مرتضی کنگرلو، امیر نوری و سینا انتصاری تحصن و اعتصاب غذا کردند.
گفته میشود که در اثر این حمله نیز: سر و کتف رضا انتصاری شکسته، دست و سر کسری نوری نیز بهشدت صدمه دیده است و شگفتا که دراویش یاد شده بدون رسیدگی پزشکی از بند بیرون برده شده و در حقیقت مفقود الاثر شده اند، زیرا خانوادههای انان برغم پیگیری های متعدد و مراجعه به ادارات زندان و قوه قضاییه، نه تنها تاکننون ازهیچکس، هیچ پاسخ روشنی درباره محل و یا چگونگی نگهداری آنها دریافت نکرده اند بلکه قوه قضائیه با گذشت بیش از50 روز بی خبری از پاسخگویی درمورد دلیل قطع ارتباط تلفنی و ممنوعیت ملاقات نیز خودداری میکند.
در ادامه این سرکوبگری در 6 آذر خانم ها سپیده مرادی، الهام احمدی و شکوفه یداللهی 3 بانوی درویش محبوس در زندان زنان قرچک بهنگام مطالبه وسایل شخصیشان که از خردادماه توسط مسئولان زندان ضبط شده بود، با دستور محمدی رییس زندان قرچک بار دیگر مورد ضربوشتم قرار گرفتند
پیشترگفته شده بود برای مردان فوق« 8 درویش »پرونده قضایی جدیدی گشوده شده و اتهاماتشان نیز مشخص نیست! لذا تا زمان برگزاری دادگاه حق ملاقات با خانواده را ندارند اما دادستان تهران در پاسخ به پرسش خانواده، هیچ توضیحی نسبت به پرونده جدید و اتهامات تازه ارائه نکرده است، اینگونه اعمال در حالی انجام میشود که بر اساس آئین نامه سازمان زندانها و کنوانسیون حقوق زندانیان:
حق ارتباط با دنیای خارج، بویژه با اعضای خانواده به رسمیت شناخته شده است
ما فعالان حقوق بشر با استناد به اعلامیه جهانی بشربه خصوص :ماده1:برابری، ماده2:عدم تبعیض، ماده۵ ممنوعیت شکنجه، ماده9:عدم توقیف، حبس یا تبعید خودسرانه و ماده10 که بیانگردسترسی کامل و برابر به دادرسی آشکار و عادلانه توسط داد گاه بیطرف است، ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی،آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان عقیدتی و سیاسی، رسیدگی به شرایط وخیم زندانیان در زندانها، حقوق برابر برای تمامی شهروندان و رعایت کامل موازین حقوق بشری را خواهانند.
1072
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان / نمایندگی هسن
ماده ۳۷ کنوانسیون حقوق زندانیان: زندانیان باید با نظارت لازم، اجازه ارتباط برقرار کردن با خانواده و دوستان خود در فواصل زمانی معین را داشته باشند. این ارتباط می تواند شامل نامه نگاری، تماس تلفنی و یا ملاقات حضوری در زندان باشد.
ماده ۱۸۰ آئیننامه اجرایی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور: کلیه محکومان و متهمان تحت نظارت کامل و طبق مقررات این آییننامه مجاز به داشتن ارتباط با بستگان و آشنایان خود میباشند و این ارتباط بوسیله ملاقات و مکاتبهها انجام می پذیرد.
نوامبر 28
فک پلمپ محل کسب پنج شهروند بهائی ساکن اهواز
محل کسب پنج تن از شهروندان بهائی ساکن اهواز که در تاریخ ۲۱ آبانماه به دستور نهادهای قضایی پلمپ شده بود روز گذشته فک پلمپ شد.
به گزارش هرانا، صبح روز گذشته ۶ آذرماه ۹۷، محل کسب پنج تن از شهروندان بهائی ساکن اهواز پس از ۱۵ روز فک پلمپ شد. نهادهای قضائی به دلیل اینکه این شهروندان بهائی محل کسب خود را در یک مناسبت مذهبی خود تعطیل کرده بودند اقدام به پلمپ محل کسب آنها کرده بودند. طبق قانون شهروندان میتوانند تا ۱۵ روز در سال بدون دلیل خاصی اماکن کسب خود را تعطیل کنند با این حال این قانون برای شهروندان بهایی لحاظ نمی شود و در هر مناسبت مذهبی که طبق باورهای دینی آنان کسب و کار باید متوقف شود اداره های انتظامی و اماکن به پلمب اماکن کسب آنان اقدام می کنند. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر هرانا: “روز گذشته با دستور دادستان اهواز و همکاری اداره اماکن از ساعت ۱۱ صبح محل کسب شهروندان بهائی که از دو هفته قبل به دستور نهادهای قضایی پلمپ شده بود فک پلمپ شد”. لازم به ذکر است تا پایان وقت روز دوشنبه ۲۱ آبانماه ۹۷ محل کسب دستکم ۵ تن از شهروندان بهایی ساکن اهواز به دستور مقامات قضایی پلمب شده بود. اسامی این پنج شهروند بهائی “سهراب درخشان”، “ورقا درخشان”، “بهروز زهدی”، “جهانبخش افشارزاده”(هر چهار نفر صنف تزئینات داخلی ساختمان) و “فیضالله قنواتیان”(صنف تعمیرکار تلویزیون) توسط حقوق بشر در ایران احراز شده است. ادامهی مطلب
نوامبر 28
تداوم پلمپ محل کسب شهروندان بهائی در خرمشهر
محل کسب شش تن از شهروندان بهائی ساکن خرمشهر که در تاریخ ۲۴ آبانماه توسط اداره اماکن پلمپ شده بود پس از گذشت ۲ هفته کماکان پلمپ است.
به گزارش هرانا ، محل کسب شش تن از شهروندان بهائی ساکن خرمشهر پس از گذشت ۱۴ روز همچنان پلمپ شده باقی مانده است. گفته میشود پس از پیگیریهای مکرر این شهروندان مامورین اداره اماکن با انتساب سخنانی به مقامات ارشد حکومت به آنها گفتهاند “شما حق کسب و کار ندارید”. بنقل از یک منبع نزدیک به این شهروندان در گفتگو با گزارشگر هرانا: “از میان محلهای کسب پلمب شده در خرمشهر، پنج محل کسب متعلق به شش خانواده بوده که از این میان چهار خانواده بهایی ساکن آبادان و دو خانواده بهایی ساکن خرمشهر هستند. پس از پیگیریهای مکرر از سوی این شهروندان در اداره اماکن، اتحادیهها، اداره اطلاعات، دادستانی و سایر نهادهای مسئول، اداره اماکن در جواب به آنها گفته که “شما حق کسب و کار ندارید”” لازم به یادآوری است از تاریخ ۲۴ آبانماه، محل کسب این ۶ شهروند بهائی به دستور نهادهای قضایی و توسط اداره اماکن خرمشهر پلمپ شده است. ادامهی مطلب
نوامبر 28
گزارش صوتی جلسه ماهیانه اعضای نمایندگی کشورهای شرق آسیا 25 نوامبر 2018
این جلسه در تاریخ 25 نوامبر 2018 با حضور اعضای فعال نمایندگی و با همراهی سایر دوستان و همراهان فعال حقوق بشربصورت عمومی در اطاق پالتاک برگزار گردید .همکاران محترم با موضوعات متفاوت سخنرانی خود را ایراد فرمودند موضوعاتی همچون بررسی موارد نقض حقوق بشر در ماه گذشته , خشنونت علیه زنان ,شرح ماده 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر و مقایسه آن با قانون اساسی , قربانیان حوادث جاده ایی و در پایان بحث آزادی در رابطه با موضوع نقش فرهنگ دینی در تحقق حقوق اسانی در جانعه ایران که علاقه مندان میتوانند در فایل های ذیل شنونده مطالب فوق باشند :
نوامبر 27
رد درخواست اعاده دادرسی محمدعلی طاهری در دیوان عالی کشور
شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی محمدعلی طاهری بنیان گذار گروه عرفان حلقه را رد کرد. این حکم امروز به وکلای وی ابلاغ شد. در مردادماه سال جاری حکم ۵ سال حبس تعزیری وی در دیوان عالی کشور تائید شده بود.
به گزارش هرانا روز دوشنبه ۵ آذرماه ۹۷، درخواست اعاده دادرسی در ارتباط با پرونده محمدعلی طاهری توسط شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور رد و به وکلای وی ابلاغ شد. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران: “ پس از مراجعه وکلای محمد علی طاهری به شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی نیازی رد درخواست اعاده دادرسی در ارتباط با پرونده محمدعلی طاهری به صورت رسمی به آنها ابلاغ شد”. در تاریخ ۲۷ مردادماه محمود علیزاده طباطبایی از وکلای سابق محمدعلی طاهری از ابلاغ و قطعی شدن رای دیوان عالی کشور درباره پرونده محمدعلی طاهری خبر داده و گفته بود که همان ۵ سال حبس از تبصره ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی که صادر شده بود، تائید شده است. وی در ارتباط با درخواست اعاده دادرسی گفته بود: “به این دلیل که رای غلط است و ایراد قانونی دارد، امیدواریم که در دیوان عالی کشور نقض شود. ولی در دیوان عالی کشور وقتی رای نقض شد به شعبه هم عرض تجدیدنظر برای رسیدگی مجدد ارجاع میشود. ادامهی مطلب
نوامبر 27
ضرب و شتم سه تن از زنان دراویش محبوس در زندان قرچک ورامین
روز دوشنبه ۵ آذر ۹۷ سه تن از زنان درویش گنابادی محبوس در زندان قرچک ورامین به نامهای شکوفه یداللهی، الهام احمدی و سپیده مرادی که پیشتر در پی حوادث گلستان هفتم بازداشت و جمعا به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده بودند، با دستور محمدی رئیس زندان قرچک مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
به گزارش مجذوبان نور، روز دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷، سه زن درویش محبوس در زندان قرچک ورامین، به دلیل مطالبه وسایل شخصیشان که از تاریخ ۲۳ خردادماه توسط مسئولان زندان ضبط شده است، با دستور محمدی رئیس زندان قرچک مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این سه زن با نامهای شکوفه یداللهی، الهام احمدی و سپیده مرادی در بند ۷ زندان قرچک محبوس هستند و به دلیل آلودگی زندان و بیماریهای عفونی و بهداشتی، خواستار پس گرفتن وسایل شخصی خود شده بودند. شکوفه یداللهی، الهام احمدی و سپیده مرادی، پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت اجتماعی و رسانهای محکوم شده بودند. الهام احمدی و سپیده مرادی علاوه بر محکومیت فوق به ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور نیز محکوم شدهاند. این سه زن درویش زندانی پیش از این همراه با دیگر زنان درویش محبوس در زندان قرچک ورامین در اعتراض به حملهی خشونتبار روز چهارشنبه ۲۳ خردادماه مأموران گارد ویژه این زندان به زنان درویش زندانی، دست به اعتصاب غذا زدند. بر اساس اطلاعات قابل دسترس ۲۰۲ تن از این دراویش گنابادی توسط دادگاه انقلاب تهران جمعاً به ۱ اعدام، ۱۰۸۰ سال و ۲ ماه حبس تعزیری، ۵۹۹۵ ضربه شلاق، ۴۶ سال ممنوعالخروجی، ۱۱۴ سال تبعید و ۷۲ سال محرومیت از فعالیتهای اجتماعی محکوم شدند، از سرنوشت و جزئیات پرونده ۱۸۰ تن دیگر کماکان اطلاعی در دست نیست. ادامهی مطلب
نوامبر 26
ضرب و شتم زندانیان اهل سنت محبوس در زندان رجائی شهر بدلیل حمایت از حمزه درویش
روز شنبه ۳ آذر۱۳۹۷, جمعی از زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به عدم توجه مسئولان به خواستههای حمزه درویش زندانی سنی مذهب این زندان که در شصت و یکمین روز اعتصاب غذای خود به سر میبرد، از شرکت در آمارگیری زندان امتناع کردند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه، ۳ آذرماه ۱۳۹۷، جمعی از زندانیان اهل سنت در سالن ۲۱ اندرزگاه هفت زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به عدم توجه مسئولان به خواستههای حمزه درویش زندانی سنی مذهب این زندان که در شصت و یکمین روز اعتصاب غذای خود به سر میبرد، از شرکت در آمارگیری امتناع کردند. لازم به ذکر است که معترضان در پی خودداری از همکاری با مسئولان زندان برای امر آمارگیری توسط گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. حمزه درویش که در این محل به اعتصاب غذای خود از دو ماه پیش تاکنون ادامه داده است خواستار اعاده دادرسی در پرونده خود است. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر هرانا با بیان این نکته که گارد امنیتی زندان رجائی شهر اقدام به ضرب و شتم زندانیان سنی مذهب نمودند گفت, “این زندانیان اعلام کردند در صورت عدم توجه مراجع قضائی و امنیتی به خواسته آقای حمزه درویش مبنی بر درخواست اعاده دادرسی و حق داشتن وکیل همچنان از دادن آمار امتناع کرده و به احتمال زیاد به اعتصاب دست جمعی دست خواهند زد”. ادامهی مطلب
نوامبر 26
شایان تفضلی، شهروند بهائی جهت تحمل حبس راهی زندان مشهد شد
شایان تفضلی شهروند بهائی ساکن مشهد که پیشتر محکومیت یک سال حبس وی به تائید دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی رسیده بود، دقایقی پیش جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان مشهد شد.
به گزارش هرانا ، صبح امروز دوشنبه ۵ آذرماه ۹۷، “شایان تفضلی” شهروند بهائی ساکن مشهد جهت تحمل دوران مکومیت یک ساله خود راهی زندان مشهد شد. لازم به ذکر است “دری امری” در تاریخ ۲۳ آبانماه ۹۷ و “می خلوصی” و دخترش “ساقی فدایی” نیز در تاریخ ۹ آبانماه ۹۷ راهی زندان مشهد شده و هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت یک ساله خود در این زندان هستند. در اسفندماه سال گذشته “دری امری”، “شایان تفضلی”، “می خلوصی” و “ساقی فدایی” توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی سلطانی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” هرکدام به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شده و دادگاه تجدید نظر این شهروندان که در تاریخ ۴ شهریورماه سال جاری برگزار شده بود حکم صادره را عینا تائید کرده بود. این شهروندان بهایی در خردادماه سال ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیتی شهر مشهد بازداشت شدند و پس از آنکه با تودیع وثیقه آزاد شدند طی دو جلسه دادگاهی در ۲۶ آذرماه ۹۳ و ۲۷ خردادماه ۹۶ مورد محاکمه قرار گرفتند. ادامهی مطلب









