بازداشت یک شهروند اهل سنت ساکن ایرانشهر توسط نیروهای امنیتی

حقوق بشر در ایران – روز گذشته, “محمد عثمان دامنی”, شهروند اهل سنت, ساکن شهرستان ایرانشهر از توابع استان سیستان و بلوچستان, توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ, روز چهارشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۸, “محمد عثمان دامنی”, فرزند “مولوی محمد ابراهیم دامنی”, شهروند اهل سنت, ساکن ایرانشهر, که در جریان سفری برای درمان بیماری چشم به زاهدان رفته بود توسط ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ادامه‌ی مطلب

کنکور ۹۸؛ افزایش شمار دانشجویان بهایی محروم از تحصیل

خبرگزاری هرانا – با گذشت زمان هویت ۴ تن دیگر از شهروندان بهائی شرکت کننده در کنکور سراسری سال جاری که در نتایج این آزمون با ایرادات مختلفی از جمله “نقص در پرونده” مواجه شده و به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شدند احراز شد. با احتساب این افراد شمار شهروندان بهایی محروم از تحصیل در کنکور ۹۸ که تاکنون هویت آنها توسط هرانا احراز شده به ۲۲ تن رسید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تعدادی از شهروندان بهائی که در کنکور سراسری شرکت کرده بودند، در سایت سازمان سنجش با پیغام نقص در پرونده روبرو و به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شدند.

ادامه‌ی مطلب

گزارش صوتی جلسه ماهیانه کمیته اقوام و ملل ایرانی 14 سپتامبر 2019

براساس فراخوان منتشر شده کمیته اقوام وملل نشست ماهانه خود را در 14 سپتامبر بامدیریت و مسئولیت اعضای این کمیته در بخش های محتلف جلسه، رأس 15با حضور تعدادی از همکاران ما در سایر نمایندگی و کمیته های کانون که در قسمت های های گوناگون برنامه یاد شده مشارکت داشتند، برگذار نمود ند. گفتنی است بحث آزاد این گردهمائی با موضوع “مدافعان و ناقضان حقوق بشر در ایران”پیش بینی و با مدیریت آقای شفائی از اعضای هیئت رئیسه کانون برگذار کردید که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت و اکثر اعضا در این بحث مشارکت نمودند، در انجام و برگذاری سایر یخش های این گردهمائی نیز ها خانم ها و آقایان: مهناز احمدی، بهار ابراهیمی، آوا صادقی، آزاد بهرامی، حمید رضا چناری، سید فرید هیبت اللهی، امیر ابطحی ، رحمان نیوی نژاد، ناصر نوروزی بارکوسراییّ و محمدعلی محمودزاده رحیم آبادی هریک مسئولیت هائی را بر عهده داشتند که کمیته اقوام مراتب سپاسگذاری خود را از این عزیزان اعلام میدارد. فایل های صوتی تهیه شده زیر شامل مطالب، سخنان و مشارکت اعضا این نشست است که علاقمندان میتوانند برای اطلاع بیشتر بدان گوش فرا دهند.

حمیدرضا چناری: بررسی هدف ۴ از اهداف ۱۷ گانه سند ۲۰۳۰ یونسکو و مقایسه آن با قانون اساسی

سید فرید هیبت اللهی:“حق خودی، سهم ناخودی”

امیر ابطحی:“تحمیل اجباری به جای تسهیل رفاهی”

رحمان نبوی نژاد:“حقوق بشر و صلح جهانی”

میان برنامه : انتخاب از مهناز احمدی

بحث آزاد:  “مدافعان و ناقضان حقوق بشر در ایران”با مدیریت آقای منوچهر شفائی

اطلاعیه ۱۱۷۲ کمیته دفاع از حقوق زنان در خصوص قانون تیغی دولبه علیه زنان ایران

قانون تیغی دو لبه علیه زنان ایران

زنان در ایران هم از بی قانونی در رنج و عذابند  و هم از قانون های  تبعیض آمیز. آنجا که قرار است قانون حامی حق و حقوق آنان باشد, قانونگذار زبان در کام کشیده ولی آنجا که قرار است محدویتی بر علیه زنان مقرر شود نه تنها قانون و دستورالعمل و آیین نامه های انضباطی در طرفه العینی تصویب و به اجرا در می آیند, بلکه مجریان هم تمام تلاش خود را صرف اجرای آنان میکنند. در یک ماه گذشته بارها و بارها این شمشیر دو لبه بر علیه زنان و دختران ایران چرخیده و قربانی گرفته است که نمونه های کوچکی از آن در فضای رسانه ای منتشر شده است؛

جمهوری اسلامی ایران قربانگاه کودکان و باز هم ازدواج

در مورد ازدواج دختر 9 ساله در فقدان قوانین حمایتگر زنان و کودکان, پدر و مادری بی مسولیت دختر را به عقد مردی 24 ساله در می آورند و صرفا زمانی که مردم در شبکه های مجازی واکنشهای شدیدی نشان دادند متولیان قانون به فکر افتادند که جلوی این ظلم آشکار به دخترک را بگیرند اما فاطیما (عروس 9 ساله) تنها دختر خردسالی نیست که در ایران در یکسال گذشته ازدواج کرده است.

اما در ایران جواب این سوالات همچنان مبهم و نامعلومند:

چرا قانون ظالمانه و زن ستیز فعلی حداقل سن ازدواج را برای دختران 13 سال قرار داده است؟

چرا متولیان قانون فقط زمانی که صدای همه مرم در می آید و صرفا نسبت به همان موردی که رسانه ای شده است واکنش نشان میدهند؟

چرا قانون از ازدواج حدود نیم میلیون کودک (از سال 90 تا 98 )زیر 14 سال در ایران که کاملا رسمی به عقد و ازدواج در آمده اند جلوگیری نکرد ؟

با پدران و مادران و دامادها و عاقد های قانون شکن چه برخوردی شد؟

از ورود زنان به استادیوم های ورزشی ایران چه خبر؟

سحر خدایاری (دختر آبی) دختری که برای دیدن بازی فوتبال استقلال تهران و العین امارات در اسفند ماه 97 با لباس پسرانه به استادیوم آزادی رفته بود قبل از ورود دستگیر و با وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شده بود، و پس از چند ماه با حکم 6 ماهه زندان مواجه میشود و او برای اعتراض به این حکم ناعادلانه جلوی درب دادسرا اقدام به خودسوزی میکند که پس از چند روز بر اثر شدت سوختگی جان خود را از دست میدهد.

با وجود فشارهای فعالین حقوق بشر و نهادهای بین المللی ورود زنان به استادیوم های ورزشی همچنان غیر قانونی و خلاف است.

تا جایی که منجر به ضرب و شتم، بازداشت، حبس و خودسوزی میشود. از تبعیض و عدم برابری زن و مرد در  قانون نانوشته و بی تفاوتیها به حق حیات و وجدانهای خواب مسئولین و متولیان جمهوری اسلامی ایران گرفته تا فشارهای روحی روانی به خانواده سحر خدایاری و دفن شبانه جنازه دختری که میخواست از حق ذاتی خود دفاع کند .

اما براستی آثار زیانبار کدام مورد برای جامعه بیشتر است, ازدواج دختران خردسال؟ یا ورود زنان به استایوم ورزشی؟

ما فعالان حقوق زنان با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر بخصوص ماده 1: (همه آزاد و برابر بدنیا آمده اند)، ماده 2: (عدم تبعیض) ماده 3: (حق حیات برای همه)و با استناد به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان بخصوص بند 2 ماده 16 (ازدواج کودکان ممنوع) خواستار اجرای کامل سند ۲۰۳۰ یونسکو بخصوص هدف ۵ دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمند سازی تمام زنان و دختران هدف ۱۶ (ترویج جوامع صلح جو) برای  برقراری امنیت, عدالت و برابری برای زنان در ایران هستیم.و همچنین جمهوری اسلامی ایران را بعنوان ناقض حقوق زنان به شدت محکوم میکنیم .

 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق زنان

اطلاعیه ۱۱۶۹ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان در خصوص عدم آزادی بیان

نتایج برگرفته از بیان اندیشه و دگراندیشی در ایران (من نفر ۱۵ ام هستم)

خرداد ماه امسال جمعی از هم میهنان،  فعالان سیاسی، مدنی و کنشگران ایران طی  دو نامه خواستار استعفای علی خامنه ای، رهبر رژیم کنونی کشور و تغییر قانون اساسی ایران شده اند‌ که پیامد آن بازداشت حداقل 14 تن از امضا کننده گان این دو بیانیه بوده است و هر روز  برتعداد دستگیر شده گان افزوده می شود.

درخواستی بسیار مشفقانه، مدنی و منظقی جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی و کنشگران از آقای خامنه ای:

لطفا استعفا دهید زیرا شما شایسته رهبری نیستید.

و ای بسا ما با این خواست مصرانه، بتوانیم کشوری: «بی‌نیاز به رأی و نظر مستبدانه‌ی اشخاص»،  «بی‌نیاز به مجلسی فرمایشی»، «بی‌نیاز به دولتی بی‌اختیار» و «بی‌نیاز به قوه‌ی قضائیه‌ای بی استقلال»  را برای ایران و ایرانی فراهم سازیم.

و این در حالیست که در بند ج از اصل دوم قانون اساسی ایران آمده است: جمهوری اسلامی نظامی است بر پایه نفی هرگونه ستمگری، ستمکشی، سلطه گری، سلطه پذیری، قسط، عدل، استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همبستگی ملی.

و در بند 6 از اصل 3 قانون اساسی نیز آمده است  دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف ذکر شده در اصل دوم، هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی را محو سازد.

همچنین در ماده 25 از منشور حقوق شهروندی آمده است:شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند، تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرارداد.

در ماده 28 منشور یاد شده نیز نوشته شده است: شهروندان از حق نقد، ابراز نارضایتی، دعوت به خیر، نصیحت در مورد عملکرد حکومت و نهادهای عمومی برخوردارند. دولت موظف به ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مداراست.

و ما اعلام می کنیم که بهنگام اجرا و عمل، تمام موارد بر شمرده در اصول یاد شده، تنها شعاری بیش نیست.

زیرا : هم اکنون اکثر نخبگان اجتماعی، سیاسی، مدنی، فرهنگی و فعالان و کنشگران ایران به جرم امضای این دو بیانیه و یا تائید آن در رسانه های مختلف، دستگیر و زندانی شده اند و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست از جمله:

خانم ها و آقایان: فاطمه سپهری، عبدالرسول مرتضوی، غلامحسین بروجردی، شهلا جهان ‌بین، حوریه فرج‌زاده، مرتضی قاسمی، شهلا انتصاری، محمد‌حسین سپهری، هاشم خواستار، پوران ناظمی و جواد لعل محمدی، زهرا جمالی، گیتی پورفاضل، گوهر عشقی، فرنگیسِ مظلوم، محمد نوری‌زاد، عباس واحدیان شاهرودی، نرگس منصوری و رضا مهرگان از فعالان سیاسی و یکی از امضا کنندگان نامه است که در روستایی در اطراف رامسر، با ضرب و شتم توسط حدود ۳۰ نفر از نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

یادآور می شویم که:  تمامی این بازداشت ها در حالی صورت می گیرد که آقای خامنه‌ای در سخنرانی‌های مردم فریبانه خود اعلام کرده است: افراد در انتقاد از او آزادند، حال آنکه نه تنها هیچ انتقادی از ایشان در رسانه‌های ایران به چشم نمی‌خورد، بلکه کمترین انتقاد مطرح شده نیز اتهام «توهین به رهبری» را به دنبال دارد که بازداشت و زندان و شکنجه کمترین پیامد این گونه اتهامات است..

گفتنی است: بیش از650 تن از کنشگران سیاسی و حقوق بشری خارج از و جمعی از هنرمندان، نویسندگان و چهره های شناخته شده نیز با اعلام حمایت خود از متن این بیانیه وانتشار کلیپ هایی به نام من نفر15 ام هستم، به گروه امضا کنندگان پیوسته اند.

همکاران و فعالین ما ضمن حمایت و همراهی از کنشگران سیاسی و مدنی و امضا کنندگان بیانیه، اعلام می دارند: به استنادمواد: ۱، ۲، ۳، ۵ ،۶، ۹، ۱۸ ،۱۹،۲۰ ،۲۱،۲۲از میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که در17/02/1354 بتصویب مجلس شورای ملی رسیده است و با توجه به اصل 38 قانون اساسی که در نظام حقوقی ایران هرگونه شکنجه را ممنوع اعلام می داند، همچنین طبق اهداف۱۷ گانه سند 2030 یونسکو، خواهان ازادی بیان، اندیشه، قلم و امنیت اجتماعیی و رهایی تمام کنشگران و فعالین حقوق بشر و مبارزین مدنی وسیاسی از زندانهای پیدا و پنهان در ایران بوده و از جامعه جهانی بخصوص سازمان ملل و اتحادیه اروپا می‌خواهیم که آزادی بیان و و پس از آن را در صدر گفتگوهای خود با دولتمردان ایران قرار دهند .

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع ازحقوق کودک و نوجوان

بازداشت یک طلبه اهل سنت دارالعلوم زاهدان

یک طلبه دارالعلوم زاهدان در مسیر برگشت به سمت سرباز توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امید بلیده ای _گهرامزهی _ طلبه دارالعلوم مکی زاهدان روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۹۷ در مسیر برگشت به خانه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

ادامه‌ی مطلب

پریسا سبحانیان، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

خبرگزاری هرانا – پریسا سبحانیان نجف آبادی، شهروند بهایی ساکن روستای مهرآباد رودهن از توابع شهرستان دماوند با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. این شهروند در تاریخ ۱۹ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۲ بامداد امروز چهارشنبه ۲۷ شهریورماه ۹۸، پریسا سبحانیان نجف آبادی، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

ادامه‌ی مطلب

با پایان دوران محکومیت؛ شیما انتصاری، درویش زندانی آزاد شد

خبرگزاری هرانا – شیما انتصاری، زن درویش محبوس در زندان قرچک ورامین روز جاری با پایان دوران محکومیت از این زندان آزاد شد. این زندانی در تاریخ ۱ اسفندماه ۹۶ در جریان حادثه گلستان هفتم بازداشت و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در مرحله تجدید نظر به ۲ سال حبس کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۷ شهریورماه ۹۸، شیما انتصاری، درویش محبوس در زندان قرچک ورامین با پایان دوران محکومیت از این زندان آزاد شد.

ادامه‌ی مطلب

دادگاه تجدید نظر؛ میترا بدرنژاد، شهروند بهایی به حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا – دادگاه تجدید نظر استان خوزستان، میترا بدرنژاد، شهروند بهایی ساکن اهواز را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. این شهروند بهایی در آبان ماه سال گذشته و در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب اهواز به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. میترا بدرنژاد در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۹۶ بازداشت و در اردیبهشت‌ماه سال گذشته با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، میترا بدرنژاد، شهروند بهایی ساکن اهواز در مرحله تجدید نظر به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

ادامه‌ی مطلب

محرومیت از تحصیل ۳ شهروند بهائی به بهانه نقص در پرونده

حقوق بشر در ایران – در ادامه روند رو به افزایش محرومیت از حق تحصیل و ممانعت از ورود شهروندان بهائی به دانشگاه “مهسا فروهری” و “آریا احسانی”, شهروندان بهائی ساکن کرج, “ترنم کمالی” شهروند بهائی ساکن شیراز و “نگین فروغی” شهروند بهائی ساکن شهرکرد به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی به بهانه نقص در پرونده از تحصیل در دانشگاه محروم شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز سه شنبه ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۸, “مهسا فروهری”, شهروند بهائی ساکن کرج, در گروه رشته زبانهای خارجی, “آریا احسانی” شهروندان بهائی ساکن کرج, “ترنم کمالی” شهروند بهائی ساکن شیراز و “نگین فروغی” شهروند بهائی ساکن شهرکرد, به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی, با ایراد نقص در پرونده پیگیریهای این افراد متوجه شدند که از تحصیل محروم شدند. در بین این شهروندان بهائی محروم از تحصیل مهسا فروهری از جمله کسانی است که برای دهمین سال پیا پی پس از قبولی در کنکور با بهانه نقص در پرونده از ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه منع می شود.

ادامه‌ی مطلب