احمد براکوهی، درویش گنابادی از زندان تهران بزرگ آزاد شد

خبرگزاری هرانا – احمد براکوهی، درویش گنابادی روز سه شنبه ۸ بهمن ماه، با پایان دوره محکومیت خود از زندان تهران بزرگ آزاد شد. آقای براکوهی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال حبس تعزیری تقلیل یافت. پرونده آقای براکوهی به دلیل صدمات ناشی از وقایع گلستان هفتم و وجود ساچمه در چشم، صورت و قفسه سینه به کمیسیون پزشکی ارسال شده است. با رای این کمیسیون، دادگاه تجدید نظر در خصوص اجرای حکم تبعید وی تصمیم خواهد گرفت.

پرونده آقای براکوهی به دلیل صدمات ناشی از وقایع گلستان هفتم و وجود ساچمه در چشم، صورت و قفسه سینه به کمیسیون پزشکی ارسال شده است. با رای این کمیسیون، دادگاه تجدید نظر در خصوص اجرای حکم تبعید وی تصمیم خواهد گرفت. ادامه‌ی مطلب

ضرب و شتم شهرام مقدسی، زندانی درویش در زندان بروجرد

خبرگزاری هرانا – شهرام مقدسی، درویش گنابادی محبوس در زندان بروجرد، امروز سه شنبه ۸ بهمن ماه توسط زندانیان جرائم عمومی و با تحریک یکی از ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. آقای مقدسی نزدیک به دو ماه قبل از زندان تهران بزرگ به زندان بروجرد منتقل شده و از آن زمان در بند قرنطینه این زندان بسر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸، شهرام مقدسی، معروف به محسن، درویش گنابادی محبوس در زندان بروجرد، توسط زندانیان جرائم عمومی و با تحریک یکی از ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. ادامه‌ی مطلب

اطلاعیه ۱۲۲۰ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص دراویش زندانی

بی خبری مطلق از وضعیت دروایش زندانی که در اعتصاب غذا  هستند.

پس از بازگشت بدون درمان۴ درویش زندانی پس از ۴۶ روز اعتصاب غذا، بنام های « رضا انتصاری، احمد ایرانی‌خواه، مرتضی کنگرلو و محمد شریفی‌مقدم »از بیمارستان فیروزآبادی شهرری به زندان که از مشکلات عدیده ای مثل انسداد روده، خونریزی معده و کاهش سطح هوشیاری رنج می برند، هیچ اطلاعی از وضعیت جسمی آنها و سایر دراویشی که در اعتصاب غذا هستند، دردست نیست، پی گیری پرونده پزشکی، ارتباط و ملاقات با آنان نیز امکان پذیر نیست لذا مجموعه این بیخبری ها و بیماری ها همراه با  عدم پاسخگوئی مسئولین موجب تشدید نگرانی خانواده ها ی آنان گردیده است، آخرین خبر دریافتی از وضعیت جسمی سینا انتصاری درویش محبوس در زندان تهران بزرگ، و شهرام مقدسی، درویش محبوس در زندان بروجرد هم حاکی ازوخامت حالشان است.

گفتنی است چهار نفرنامبرده در سالن امن زندان فشافویه محبوسند و از بین آنها سه نفرشان ۱۵ ماه و یک نفر دیگر یعنی احمدی ایرانی‌خواه ۷ ماه است در این سالن هیچکس را ندید‌ه‌اند، سالن امن به مجموعه‌ای از سلول‌های انفرادی گفته می شود که هیچ کس داخلش نیست به جز این تعداد از دراویش. متاسفانه ماموران امنیتی حتی در مسائل پزشکی هم دخالت می‌کنند، آنها خود را صاحب زندانی می‌دانند و در این مورد نیز رئیس بیمارستان فیروزآبادی و پزشک معالج این۴ درویش را زیر فشار گذاشته و به زور دستور ترخیص گرفته اند، جامعه دراویش زندانی۱۱روز پس از اعتصاب غذای سراسری خود در زندان های مختلف کشور و در اعتراض به تداوم محدودیت ها و به آنچه که «نقض گسترده حقوق» آنان خوانده میشود، همچنین نسبت به تنگناهای روزافزون وارد شده  بر جامعه درویشان از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، دومین بیانیه خود را صادر نمودند که دربخش پایانی آن آمده است: ما ۷۲ درویشیم که ۱۱ روز است دست از خوراک و درمان کشیده‌ایم، تا پای جان این اعتصاب را ادامه خواهیم داد تا بلکه این عرصه تنگ را که گریبان جامعه درویشی را فشرده است، بگشاییم. چراکه می‌د‌انیم اگر ما امروز بر این طریق نکوشیم، بی‌گمان زود خواهد بود که این خفقان، پویایی و تپندگی هویت ما را به ورطه‌ نابودی بکشاند.

اگرچه دراویش در عمده عقاید خود با شیعیان ۱۲ امامی نزدیک هستند، ولی عمده ترین خشم و مبارزه جمهوری اسلامی ایران به آنها عدم اعتقادشان به ولایت فقیه و همچنین باور آنها به جدایی دین از سیاست است، دراویش ایران همانند پیروان دیگر ادیان، از بدو پیدایش جمهوری اسلامی ایران  تحت ستم و سرکوب مداوم قرار گرفته و می گیرند، اما پس از مرگ دکتر نورعلی تابنده ملقب به مجذوب‌علیشاه قطب دراویش در سوم دیماه سال جاری، بیم آن میرود که فشارهای وارده بر آنها بیش از گذشته  تشدید گردد.

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به ماده۲ (عدم تبعیض) ماده۱۸:(حق آزادی عقیده) و ماده۱۹:(حق آزادی بیان اندیشه) از منشور جهانی حقوق بشروهمچنین با باور به اهداف ۱۷گانه سند۲۰۳۰ یونسکو، بویژه هدف شانزدهم: (ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح)، و یاد آوری مجدد اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری، هرگونه تبعیض و فشار علیه جامعه دراویش ایران را شدیدا محکوم نموده و بمنظور آزادی بی قید شرط تمامی زندانیان سیاسی عقیدتی  با تمام توان تلاش خواهند کرد.

۱۲۲۰

کانون دفاع ازحقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

اعتراض جامعه جهانی بهائیان به محرومیت پیروان این آئین از دریافت کارت ملی در ایران

جامعه جهانی بهائیان با تایید این خبر که پیروان این آئین از دریافت کارت ملی در ایران محروم شده‌اند، اعلام کرد که «عمیقا نگران» افزایش آزار و اذیت بهائیان است.

نداشتن کارت ملی باعث محرومیت افراد از انجام خدمات بانکی و خرید و فروش ملک و برخی دیگر از امور اداری می‌شود.
نداشتن کارت ملی باعث محرومیت افراد از انجام خدمات بانکی و خرید و فروش ملک و برخی دیگر از امور اداری می‌شود.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در چند روز گذشته گزارش داده بودند که گزینه «سایر ادیان» در فرم دریافت کارت ملی در ایران حذف شده و در نتیجه، بهائیان قادر به دریافت کارت ملی نخواهند بود، مگر آن‌ که خود را پیرو یکی از «ادیان رسمی» اعلام کنند. ادامه‌ی مطلب

فراخوان جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ،۲ فوریه ۲۰۲۰

فراخوان مجمع عمومی ماهانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

یکشنبه۰۲فوریه۲۰۲۰ ساعت : ۱۴:۰۰

اعضا و مسئولین محترم کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

با سلام و درودهای صمیمانه

جلسه مجمع عمومی ماهانه کانون در روز یکشنبه ۰۲فوریه۲۰۲۰ ساعت ۱۴:۰۰ به وقت اروپای مرکزی در فضای مجازی

پالتاک، اتاق کانون دفاع از حقوق بشردر ایران برگزار خواهد شد.

برنامه های جلسه مجمع عمومی و بررسی وضعیت اداری کانون

خوش آمدگویی وگزارش عملکرد روابط عمومی توسط خانم ایراندخت کیا(۵ دقیقه)

گزارش عملکرد کمیته آموزش توسط خانم لیدا اشجعی اسالمی (۵ دقیقه)

گزارش عملکرد کمیته پژوهش توسط خانم نیلوفر ایمانیان (۵ دقیقه)

گزارش سه مسئول نمایندگی و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هریک۵ دقیقه)

گزارش سردبیر ماهنامه و بررسی عملکرد ماهنامه توسط اعضاء خانم شبنم رضاوند (۵ دقیقه)

گزارش کتابخانه اینترنتی کانون وبررسی عملکرد آن توسط آقای مهدی گلسفیدی (۵ دقیقه)

گزارش دو مسئول کمیته و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هر یک ۵ دقیقه)

گزارش بخش امور رسانه و بررسی عملکرد آن توسط خانم رزا جهان بین( 5 دقیقه)

گزارش بخش صدا و تصویر و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء آقای محمد گلستانجو(۵ دقیقه)

گزارش سه مسئول نمایندگی و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هریک۵ دقیقه)

گزارش هیئت رئیسه و بررسیعملکرد آن، توسط آقای منوچهر شفاپی (۱۰ دقیقه)

گزارش امورمالی و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء آقای محمدعلی محمودزاده رحیم آبادی (۵ دقیقه)

گزارش اموراداری و بررسی عملکرد آن توسط اعضا. آقای علیرضا حجتی (۵ دقیقه)

گزارش دو مسئول کمیته و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هر یک ۵ دقیقه)

گزارش رادیوی اینترنتی کانون و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء آقای سعید حسینی(5 دقیقه)

گزارش مسئول امورارتباطات و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء خانم معصومه توکلی (۵ دقیقه)

گزارش سه مسئول نمایندگی و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هریک۵ دقیقه)

گزارش امور اینترنتی و بررسی عملکردآن توسط آقای رسول عباسی زمان آبادی (۵ دقیقه)

گزارش دو مسئول کمیته و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هر یک ۵ دقیقه)

گزارش مسئول سایت فارسی و بررسی عملکردآن توسط اعضا،آقای ناصر نوروزی بارکوسرایی (۵ دقیقه)

گزارش مسئول سایت انگلیسی و بررسی عملکرد آن توسط اعضا،آقای علیرضا جهان بین (۵ دقیقه)

گزارش مسئول سایت آلمانی و بررسی عملکرد آن توسط اعضا، خانم نیلوفر ایمانیان (۵ دقیقه)

گزارش دو مسئول کمیته و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هر یک ۵ دقیقه)

گزارش مسئول امورکمیته ها آقای مهران فاضل زاده (۵ دقیقه)

گزارش سه مسئول نمایندگی و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هریک۵ دقیقه)

گزارش مسئول امور نمایندگی ها آقای رسول عباسی زمان آبادی ( ۵ دقیقه)

پیشنهادات همکاران، بحث و گفتگو و نتیجه گیری درخصوص آن ها (۳۰ دقیقه)

مکان:فضای مجازی پالتاک، اتاق کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

Paltalk
Social Issues and Politics
Human Rights
Kanoon Defa az Hoqoq Bashar dar Iran

یادآوری:

  • حضور مسئولان و اعضاء کانون به موقع و در طول جلسه لازم و مهم است.
  • در صورت وجود مشکل و عدم امکان حضور مسئولین و اعضا ضرورت دارد که حداکثر 24 ساعت قبل از آغاز جلسه از طریق ایمیل با معرفی وکیل به هیئت رئیسه و یا روابط عمومی اطلاع رسانی شود .
  • حضور بموقع شما باعث برگزاری منظم جلسه خواهد گردید و بنا داریم که با همکاری و همراهی شما جلسه در زمان تعیین شده آغاز و پایان یابد.
  • همکاران محترم پیشنهادات و انتقادات خود را در زمان لازم بیان کرده تا زمان جلسه طبق روال پیش بینی شده برگزار شود .

ادمینها:ابوالفضل پرویزی، علیرضا جهان بین، ایراندخت کیا، رزا جهان بین

ایراندخت کیا

مسئول کمیته روابط عمومی

چهار شهروند بهایی برای تحمل حبس راهی زندان بوشهر شدند

مینو ریاضتی، احترام شیخی، فریده جابری و اسدالله جابری، چهار شهروند بهایی ساکن بوشهر روز شنبه ۵ بهمن ماه، پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادگستری این شهر بازداشت و برای تحمل حبس به زندان بوشهر منتقل شدند. این شهروندان پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر هر یک به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بودند.این شهروندان بهایی پیشتر در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ همراه سه شهروند بهایی دیگر به نام‌های عماد جابری، فرخ لقا فرامرزی و پونه ناشری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. “احترام شیخی، اسدالله جابری، فریده جابری و مینو ریاضتی” در تاریخ ۲۲ اسفندماه همان سال با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند. ادامه‌ی مطلب

پس از ۳ سال؛ تداوم پلمب محل کسب ۷ شهروند بهایی در نوشهر

خبرگزاری هرانا – محل کسب ۷ شهروند بهایی در نوشهر با گذشت بیش از ۳ سال همچنان پلمب است. پیشتر در سال ۹۵ اداره اماکن این شهرستان و به دستور دادستان کل مازندران ۶ واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی در این شهر را پلمب کرد.

دادخواهی این شهروندان بهایی برای بازگشایی اماکن کسب خود تاکنون بی نتیجه مانده است. آنها صرفا به دلیل بستن کوتاه مدت محل کسب خود در یکی از مناسبت های مذهبی آیین بهایی از فعالیت اقتصادی محروم شده‌اند.

اسامی ۷ شهروند بهایی مالک ۶ واحد صنفی در ادامه می‌آید: ادامه‌ی مطلب

چهار شهروند بهایی در کرج مجموعا به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند/ متن دادنامه

خبرگزاری هرانا – ابوالفضل انصاری، روح الله زیبایی، روئین کهنسال و محمدصادق رضایی، چهار شهروند بهایی، توسط دادگاه انقلاب کرج از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع بهائیت” مجموعا به ۴ سال حبس محکوم شدند.

این حکم امروز یکشنبه ۶ بهمن ماه به آنها ابلاغ شده است. دادگاه برای صدور حکم به مواردی ازجمله “دفاع متهمان مبنی بر اینکه تبلیغ بهائیت یک امر دینی است” استناد کرده است. این رای در حالی صادر شده که سال گذشته شعبه‌ای از دادگاه تجدید نظر استان البرز، با استناد به اینکه اساسا تبلیغ آئین بهایی تبلیغ علیه نظام نیست یک شهروند بهایی را از این اتهام تبرئه کرده بود. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان پیشتر بدون حضور وکلای انتخابی آنها برگزار شد و متهمان در اعتراض به این امر در زمان برگزاری دادگاه سکوت کرده بودند.

ادامه‌ی مطلب

بازداشت وبی خبری از یک زوج جوان بهایی در قائم‌شهر

 روز پنجشنبه ۳بهمن‌۱۳۹۸، یک زن و شوهر بهایی ساکن شهرستان قائم‌شهر به نام‌های «سامان شیروانی» و «فرانه منصوری» که به دیدار دوستشان رفته بودند توسط ماموران اطلاعات سپاه، بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شدند. تا زمان چاپ خبر، از این زوج بهایی هیچ اطلاعی در دست نیست.

در همین رابطه، یک فرد مطلع به «ایران‌وایر» گفت: «روز پنجشنبه، سامان و فرانه به منزل یکی از دوستان قدیمشان رفته بودند که حوالی ساعت ده و نیم صبح، ماموران امنیتی با یورشی ناگهانی از دیوار وارد حیاط شده و با ارائه حکم بازداشت و با زور داخل منزل می‌شوند. ماموران از همان ابتدای ورود، شروع به فیلم‌برداری از حضار و داخل خانه می‌کنند. پس از یک ساعت تفتیش منزل و ضبط بعضی وسایل شخصی مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، هارد، موبایل، سامان شیروانی و همسرش، فرانه منصوری را به همراه صاحب‌خانه بازداشت می‌کنند.» صاحب‌خانه پس از چند ساعت بازجویی، آزاد می‌شود اما از سامان و فرانه خبری نیست. ادامه‌ی مطلب

پس از ۸ سال؛ تداوم پلمب محل کسب ۲۸ شهروند بهایی در همدان

خبرگزاری هرانا – مدر همدان پس از حدود ۸ سال همچنان پلمب است. پیشتر در سال ۹۱ اداره اماکن همدان ۳۲ واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی در این شهر را پلمب کرد.

طی سال‌های اخیر برخی از آنها مجبور به فروش واحد صنفی خود شده و ۲۱ واحد صنفی کماکان پلمب است. دادخواهی این شهروندان برای بازگشایی اماکن کسب خود تاکنون بی نتیجه مانده است. آنها صرفا به دلیل بستن کوتاه مدت محل کسب خود در یکی از مناسبت های مذهبی آیین بهایی از فعالیت اقتصادی محروم شده‌اند.

ادامه‌ی مطلب