مهرداد موسوی خولنجانی، شهروند بهایی با تودیع قرار به مرخصی اعزام شد

مهرداد موسوی خولنجانی، شهروند بهایی روز چهارشنبه ۱۹ شهریور با تودیع قرار از زندان دستگرد اصفهان به مرخصی اعزام شد. این شهروند بهایی در تاریخ ۱۹ تیرماه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادگاه کیفری شاهین شهر بازداشت و جهت تحمل دوره حبس ۶ ماهه خود به زندان دستگرد منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۹، مهرداد موسوی خولنجانی، شهروند بهایی با تودیع قرار از زندان دستگرد اصفهان به مرخصی اعزام شد. ادامه‌ی مطلب

درخواست مجدد حافظ عبدالله ملازهی و مولوی محمد امین آسکانی برای آزادی مولوی فضل الرحمن کوهی

مدیریت منبع العلوم کوه ون و مدیرداخلی انوارالحرمین پشامگ بار دیگر خواستار آزادی مولوی فضل الرحمن کوهی شدند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز گذشته ۱۸ شهریورماه ۹۹، حافظ عبدالله ملازهی مدیر حوزه علمیه منبع العلوم کوه ون در جلسه اصلاحیه جوانان منطقه کوه ون و سرکور و مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی انوارالحرمین پشامگ بار دیگر خواستار آزادی مولوی فضل الرحمن کوهی شدند.

مدیریت منبع العلوم کوه ون در این جلسه گفته است: ”پیشتر نیز خواسته ما همین بود که اگر مولوی فضل الرحمن کوهی نیاز به دادگاه دارد باید آن با عدالت برگزار شود، گرچه از نظر ما وی جرمی مرتکب نشده که در زندان باشد.“ ادامه‌ی مطلب

حکم اعدام ۷ زندانی اهل سنت پس از یازده سال حبس و بلاتکلیفی برای سومین بار تایید شد

حکم اعدام ۷ زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت ،پس از یازده سال تحمل حبس و شکنجه و بلاتکلیفی، برای سومین بار توسط دیوان عالی کشور تایید شد.

حکم اعدام ۷ زندانی اهل سنت پس از یازده سال حبس و بلاتکلیفی برای سومین بار تایید شد

بر اساس گزارشهای رسیده به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، روز ۲۰ شهریور ماه ۹۹، حکم اعدام ۷ زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر (گوهردشت کرج) به نامهای فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، داوود عبداللهی، ایوب کریمی، انور خضری، خسرو بشارت و کامران شیخه که یازده سال پیش به اتهامات واهی دستگیر شده بودند، پس از ۱۱ سال بلاتکلیفی در زندانهای ارومیه، اوین و رجایی شهر، در شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور تایید شد. ادامه‌ی مطلب

عضو سابق شورای شهر شیراز که به خاطر حمایت از دو بهایی بازداشت شده بود، اینبار به زندان و تبعید محکوم شد

مهدی حاجتی، فعال مدنی و عضو پیشین شورای شهر شیراز که مهر سال ۹۷ به دلیل نوشتن توئیتی در حمایت از دو شهروند بهایی برای مدتی بازداشت شده بود، توسط دادگاه انقلاب به زندان و تبعید محکوم شد.

Mehdi Hajati , Activist , Iran Shiraz

این فعال مدنی روز چهارشنبه ۱۹ شهریور در صفحه اینستاگرام خود با انتشار این خبر اعلام کرده است که از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز، به ریاست قاضی محمود ساداتی به یک سال زندان و ۲ سال تبعید به بیرجند به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم شده است. ادامه‌ی مطلب

همسر علی حمید : اگر همسرم را آزاد نکنید خودم را در مقابل زندان وکیل آباد مشهد به آتش میکشم

همسر علی حمید زندانی اهل سنت محبوس در زندان وکیل آباد مشهد در گزارشی پیرامون بازداشت خودسرانه و شکنجه های وحشناک همسرش روشنگری کرده و از عموم مردم ایران برای رساندن صدای همسر بیگناهش استمداد طلبیده است.

همسر علی حمید: اگر همسرم را آزاد نکنید خودم را در مقابل زندان وکیل آباد مشهد به آتش میکشم

یک منبع نزدیک به خانواده علی حمید به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت: «مأموران لباس شخصی و اطلاعاتی یک شهروند اهل سنت به نام علی حمید ۳۰ ساله را همراه با ۴ زندانی اهل سنت دیگر به خاطر اعتقاداتشان دستگیر و به ۱۰ سال حبس محکوم کرده اند. علی حمید در تاریخ ۱۳شهریور ۹۸ در حالیکه با چهار تن از دوستانش به نام‌های امین بچای، حسن حمید و عبدالعلی و یک نفر دیگر برای مسافرت به مشهد رفته بودند پس از ۴ روز توسط وزارت اطلاعات در مشهد بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شدند». ادامه‌ی مطلب

بی‌خبری از سرنوشت یک روحانی کُرد پس از یکماه بازداشت

سرنوشت یک روحانی کُرد به نام “فایق شریعت پناه” ٣٥ ساله فرزند نجم‌الدین امام جماعت روستای “حاجی آباد” از توابع منطقه “چومی مجیدخان” بوکان پس از یکماه بازداشت نامعلوم می‌باشد.

به گفته یک منبع آگاه، خانواده این روحانی جهت اطلاع از سرنوشت وی به اداره اطلاعات بوکان مراجعه و نیروهای امنیتی به آنان اعلام کردند که فایق شریعت پناه جهت بازجویی به اداره اطلاعات ارومیه منتقل و از ارائه جزئیات در این رابطه خودداری کردند. ادامه‌ی مطلب

دادگاه تجدیدنظر؛ ۸ شهروند بهایی مجموعا به ۱۱ سال و ۳ ماه حبس محکوم شدند

شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان جنوبی ۸ تن از شهروندان بهایی به نام‌های عطیه صالحی، نسرین قدیری، بنفشه مختاری، فرزانه دیمی، آرزو محمدی، عطاالله ملاکی، رویا ملاکی و سعید ملاکی را مجموعا به ۱۱ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. رحمت الله دیمی نیز از اتهامات مطروحه تبرئه شد. این شهروندان پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب بیرجند مجموعاً به ۵۱ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر استان خراسان جنوبی ۸ تن از شهروندان بهایی را مجموعا به ۱۱ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. ادامه‌ی مطلب

نامه سرگشاده حمزه درویش به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران

زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت حمزه درویش پس از ۴ماه شکنجه و تهدید در زندان لاکان رشت، با نوشتن نامه سرگشاده ای به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشرایران درباره تهدیدات و خواسته اطلاعات مبنی بر همکاری، خواهان دخالت این مقام حقوق بشری برای نجات جان خود شده است.

نامه سرگشاده حمزه درویش به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران

حمزه درویش در این نامه از جمله گفته است: «اداره اطلاعات رشت با زور و اجبار و شکنجه می‌خواهد مرا به همکاری های خطرناکی وادار کند. همکاری هایی که امنیت جانی خود و خانواده ام را به خطر می اندازد.» ادامه‌ی مطلب

اطلاعیه ۱۳۳۲ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص حق آزادی عقیده و دگراندیشی در ایران

نمایندگان ملّت، علیه ملّت و محدودیت های بیشتر بر پیروان سایر ادیان، گرد هم آمدند

گرچه ساختار و بن مایه دولت جمهوری اسلامی ایران بر پایه شیعه ۱۲ امامی اصولی استوار است و در قانون اساسی آن، پیروان دیگر ادیان را با عنوان تحقیرآمیز”اقلیت” یاد کرده و همواره به منظور نابودی سایر عقاید از هیچ راهکاری دریغ نکرده اند، لیکن تصمیمات اخیر به اصطلاح نمایندگان مردم!، خشت کج دیگری است بر ویرانه ی قوانین ضد بشری جاری در ایران امروز.
گویا اصل ۱۶۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مفاد ۴۹۸ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی پس از ۴۲ سال، برای مقابله و سرکوب بهائیان، نوکیشان مسیحی، اهل سنت، دراویش، عرفان حلقه و… کافی نبوده و نیستند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در واپسین روزهای اردیبهشت ۱۳۹۹با الحاق دو ماده به قانون مجازات اسلامی و به بهانه مقابله با هر نوع “اهانت به ادیان و مذاهب  اسلامی”، تصویب نمودند که  فعالیت پیروان سایر ادیان در ایران را بیش از پیش محدود سازند، بر اساس این مصوبه جدید  :
هر کس در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن که با  استفاده از شیوه‌های کنترل ذهن و القائات روانی در فضای واقعی یا مجازی اقدام به فعالیت آموزشی و یا تبلیغی کند مجازات شده و حمایت مادی از این فعالیتها و ارتباط با خارج از کشور نیز مشمول مجازات‌های زندان، شلاق و جریمه مالی است.
تصویب این قانون به منزله دشنه دیگری است به پیکره دردمند تشکل های دینی و آیینی  کشور تا سیستم قضایی با آسودگی خاطر و با تفسیر مبهمی از واژه “اهانت“، به جرم سازی، بازداشت، حبس، تبعید و اعدام های خود تحت عناوین جاسوسی، تبلیغ علیه نظام اسلامی و اهانت به مقدسات شدت بخشد، با تکیه بر همین قانون است که نیروهای امنیتی در اقدامی هماهنگ، در شهرهای تهران، کرج و ملایر به منازل نوکیشان مسیحی یورش برده، وسایل شخصی آنها را ضبط کردند و آنان را با ضرب و شتم بازداشت نمودند و یا در اقدامی دیگر، هفت نوکیش مسیحی به نامهای حبیب حیدری، سام خسروی، مریم فلاحی، ساسان خسروی، مرجان فلاحی، پوریا پیما و فاطمه طالبی توسط دادگاه انقلاب بوشهر به حبس، جزای نقدی، تبعید، محرومیت از کار و حقوق اجتماعی محکوم شدند.
این قانون، فشار وارده بر پیروان آئین بهایی، دراویش و اهل سنت را بیش از گذشته کرده است از جمله:
محی الدین تازه وارد، زندانی سنی مذهب توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “محاربه از طریق عضویت در گروههای سلفی” اعدام محکوم شد.
رضا رمضانی نیز در اسلام آباد غرب، به اتهام “توهین به مقدسات در فضای مجازی” توسط اطلاعات سپاه دستگیر شد.
فاروق ایزدی نیا، محقق و مترجم بهایی به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق اداره تشکیلات بهایی” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم گردید.
شهریار عطریان دیگر شهروند بهایی هم با اتهامی مشابه به ۶ سال حبس محکوم شد.
آنچه در همه اتهامات یاد شده به روشنی دیده می شود، عزم راسخ دستگاه قضایی است بر استفاده حداکثری از قانون جدیدی که نمایندگان! بخوانید (دشمنان) مردم وضع کرده اند.
نمایندگانی که سالهاست چشمان خود را بر این مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر بسته اند:
ماده ۱۸: هر انسانی محق به داشتن آزادی عقیده، وجدان و دین است.
ماده ۲۰: هر انسانی محق به آزادی گردهمایی و تشکیل انجمنهای مسالمت‌آمیز است.
همکاران ما در این کمیته ضمن محکوم کردن هرگونه رفتار وعملی در راستای حصر آزادی، سرکوب، خشونت، بازداشت، شکنجه، احکام ناعادلانه وجرم های سازمان یافته علیه دگراندیشان،دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف میدانند به انجام

۱- آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی – عقیدتی
۲- پیروی از قوانین پذیرفته شده توسط جامعه جهانی، و لغو قوانین مغایر با آزادی عقیده و مذهب.
۳- برقراری و اجرای مفاد منشورجهانی حقوق بشر و کنوانسیون های ان
اعضای کمیته همراه و همصدا با تمامی باورمندان به حقوق انسان (ذاتی و شهروندی)، اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های آن برای دستیابی به خواسته های خود از هرکوششی فروگذار نخواهند کرد زیرا دلیل اصلی اینگونه بیعدالتی ها را در ساختار دولت جمهوری اسلامی ایران و قوانین تبعیض آمیز آن می دانند.

1332

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع ازحقوق  پیروان ادیان

فراخوان جلسه سخنرانی کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان،۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰

فراخوان جلسه سخنرانی کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان ۱۳سپتامبر۲۰۲۰

 حرکتی جهت آگاهی و عدالت در ایران

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث و تبادل نظر

سخنرانان و موضوع سخنرانی

سید شایان حسینی برزی:

گزارش و (تحلیل) موارد نقض حقوق پیروان ادیان درمردادماه ۱۳۹۹

آذر ارحمی :

بررسی ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر

و مقایسه آن با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و شرایط اجرایی آن

عاطفه خواجه نصیری یزدی:

شکنجه در جمهوری اسلامی

شراره هادی زاده رئیسی:

مسیحیان در ایران

مهرنوش ایمانی چگنی:

گستره حق آزادی دین وعقیده در اسناد بین‌المللی حقوق بشر

تبادل نظر،پرسش وپاسخ شما در پایان هر بخش، ما رابه اهداف مشترکمان نزدیکترمی سازد.

بحث آزاد: به مدیریت افشین شاهین زاده

حق دموکراسی

در انتها بررسی پیشنهادات وتصمیم گیری های لازم برای فعالیت های ماه آینده

زمان برگزاری:  یکشنبه ۱۳ سپتامبر۲۰۲۰ ساعت  ۱۷:۰۰ به وقت اروپای مرکزی

محل برگزاری: فضای مجازی پالتاک، اتاق کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

Paltalk
Social, Issuese and Politic
Human Rights
Kanoon Defa az Hoghogh Bashar dar Iran Komitteh Adian

مسئول جلسه : رضا عباسی زمان آبادی
منشی جلسه:  سام جباری کرمانی
صدا بردارانرسول عباسی زمان آبادی ، محمود غفوریان پیرنیا
ادمین ها: سام جباری کرمانی ، رضا عباسی زمان آبادی، هادی درتومی ، هاشم رضایی ، رسول عباسی زمان آبادی

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان