تیر اندازی در مسجد گیاهی تجریش

48402_278(4)

روز گذشته ۱۰خرداد ۹۳ ، اعضای بسیج بسوی نوه مرحوم گیاهی و کارگرانی که قصد داشتند محل انباری مسجد گیاهی از مساجد قدیمی تهران را به منظور توسعه شبستان و بهسازی خراب کنند، تیر اندازی کردند که خوشبختانه این حادثه تلفاتی در پی نداشت.

به گزارش جرس، مسجد گیاهی از مساجد قدیمی تهران واقع در نبش خیابان سعدآباد(آیت الله ملکی) است. این مسجد که قدمتی حدود ۷۵ سال دارد از پایگاههای مذهبی و فرهنگی منطقه است. در دوران رژیم پهلوی به لحاظ اینکه سرپل تجریش محلی برای فروش مشروبات الکلی و تجمع اوباش و عیاشان بود، مرحوم گیاهی بزرگ (حاج مرتضی گیاهی) بخشی از باغ خودرا وقف مسجد کرد، تا در برابر اوباش و عیاشی های آنها، پایگاهی برای نشر معارف الهی باشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران جنگ بدون رعایت مصالح وقف، عده ای محل کتابخانه مسجد را به بسیج واگذار کردند. این امر باعث شد که کتابهای کتابخانه در گوشه و کنار مسجد و انبارها پراکنده، خراب و از حیز انتفاع خارج گردد. در سالهای پس از جنگ و به تناسب توسعه و افزایش جمعیت منطقه صحن حیات مسجد مسقف و به شبستان آن افزوده گردید. اکنون محل کتابخانه که بسیج در آن مستقر است در وسط شبستان و مسیر تردد خانمها قرار گرفته است. در یکی دوساله اخیر هیئت امنا تصمیم به توسعه شبستان زنانه گرفته اند. همین امر سبب شده که با بسیج وارد گفتگو شوند زیرا محل کتابخانه باید خراب شود.
این گزارش حاکی است بسیج بجای همکاری، سنگ اندازی کرده ، یک روز خادم مسجد را کتک می زنند، روز دیگر در شبستان مسجد میز پینگ پنگ گذاشته مشغول بازی شده و عده ای برای آنها دست می زنند و هورا می کشند!

اما روز گذشته ۱۳۹۳/۰۳/۱۰اعضای بسیج بسوی نوه مرحوم گیاهی و کارگرانی که قصد داشتند محل انباری مسجد را به منظور توسعه شبستان و بهسازی خراب کنند، تیر اندازی کرده اند! خوشبختانه این حادثه تلفاتی در پی نداشته است. این در حالی است که بسیج در این مسجد به هیچ عنوان بسیج محله نیست! بلکه تعدادی جوان از نقاط دیگر تهران می آیند و سایت سایبری تشکیل داده اند. در نماز جماعت و برنامه های مسجد حضور نمی یابند، از امکانات مسجد استفاده می کنند، و هیچگونه کمکی هم به هزینه های مسجد نمی کنند.
بر اساس این گزارش، هیئت امنا اصرار دارند که بسیج باید پس از بیش از بیست سال، مکان اشغال شده کتابخانه را تخلیه کند، تا در راستای مصالح وقف و نیت واقف مورد بهره برداری قرار گیرد. اما متاسفانه بجای تشکر و قدر دانی از بیست سال میزبانی امروز با تیر اندازی پاسخ محبتها را می دهند.
ناظران تیراندازی دیروز به جرس گفتند؛ گویا قدردانی سلاح به دستان، جز این نیست! سپاه و بسیج در تهران ساختمانهای بسیاری را در اختیار دارند، که اختصاص دادن یک اتاق به این گروه سایبری کار دشواری نیست! اما اصرار دارند برادامه اشغال کتابخانه مسجد که قرار است جزء شبستان زنانه شود!