گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , اسفند ماه 1398

گروه تهیه گزارش

سید شایان حسینی برزی ، سام جباری کرمانی، عباس رضایی سالاروند

تهیه نمودار : رضا عباسی زمان ابادی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان اسفند ماه 1398 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان ، نه به اعدام مسئولان زندان رجایی شهر کرج با اضافه کردن ۱۰ روز حبس از آزادی زودهنگام مریوان کرکوکی زندانی اهل سنت ممانعت به‌عمل آوردند. مریوان کرکوکی زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت است علیرغم اینکه محکومیت ۷ سال و نیم حبس قطعی خود را سپری کرده و زمان آزادی‌اش در تاریخ ۲۳ فروردین ۹۹ اعلام شده بود، با اضافه کردن ۱۰ روز به مدت حبس خویش روبرو شده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، دو روحانی اهل سنت ساکن سرباز، به نام های «حافظ عبدالحی آرامش» و «سعید آرامش» به علت شیوع کرونا در زندان ها موقتا از زندان بندرعباس آزاد شدند به‌خاطر برگزاری “نماز تراویح” در جاسک طی حکمی توسط دادگاه انقلاب بندرعباس هریک به تحمل ۵ سال حبس محکوم شدند..

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایرج صوفی محمد، زندانی سنی مذهب در زندان ارومیه از روز سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۸در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی دست به اعتصاب غذا زده است. آقای صوفی محمد حدود شش ماه قبل بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شده است این شهروند به اتهام “عضویت در گروه‌های سلفی” بازداشت شده است…

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، «مولوی عبدالقیوم آغال» یکی از روحانیون اهل سنت سرباز روز پنج شنبه ۱۵ اسفند ماه به اداره اطلاعات راسک احضار شد این روحانی اهل سنت بعد از احضار به‌ مدت بیش از یک ساعت مورد بازجویی قرر گرفته است.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان، نه به اعدام حمزه درویش زندانی سیاسی اهل سنت محبوس در بند ۷ سالن ۲۱ زندان رجایی شهر کرج حدود ۸ ماه قبل نسبت به اعمال شکنجه روحی و جسمی توسط کارشناس پرونده اش در رشت شکایت کرده شکایت این زندانی سیاسی پس از اقدامات مقدماتی و فورمالیته و توسط شعبه ۹ بازپرسی دادسرای رشت بدون هیچگونه رسیدگی و پاسخگویی بایگانی شد..

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، هفته گذشته ۸ اسفند ۹۸ ماموران امنیتی “مولوی محمد قلندرزهی” را بازداشت کردند.

ماموران امنیتی با مراجعه به منزل شخصی نامبرده او را با خود بردند. از اتهام نامبرده اطلاعی در دست نیست..

 به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جبار قادری، زندانی سنی مذهب تبعیدی در زندان رجایی شهر کرج که حدود پنج ماه قبل به وسیله چاقو زخمی شده بود، از آن زمان تاکنون در سلول انفرادی بسر می‌برد.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

مورد موضوع ردیف
2 محکومیت به حبس 1
2 آزادی موقت با قرار وثیقه 2
2 بازداشت و بیخبری 3
1 احضار و بازجویی 4
1 جلوگیری از آزادی زندانیان با توجه به اتمام دوران محکومیت 5
1 شکنجه 6
9 جمع کل 7

بهائیان:

به گزارش خبر گزاری هرانا،روز پنجشنبه۱۵اسفند ماه ۱۳۹۸میترا بدرنژاد شهروند بهایی با پایان دوره محکومیت یک ساله از زندان سپیدار اهواز ازاد شد.اتهام وی عضویت در تشکیلات غیر قانونی بهایی بوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا،در حالی که حدود یک ماه تا پایان دوره محکومیت روحا ایمانی باقی مانده،با آزادی زود هنگام یا مرخصی پایان حبس این شهروند بهایی از زندان یزد مخالفت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز پنجشنبه ۲۲اسفند ماه۹۸،واحد خلوصی درخشان فعال حقوق بشر و یکی از شهروندان بهایی محروم از تحصیل با توزیع قرار وثیقه از زندان رجایی شهر کرج به مرخصی اعزام شد.وی از زمان بازداشت تا کنون دوران محکومیت خود را بدون مرخصی سپری کرده است.

به گزارش خبر گزاری هرانا،روز چهارشنبه ۲۱اسفند ماه ۱۳۹۸،روحا ایمانی شهروند بهایی از زندان یزد آزاد شد.آزادی خانوم ایمانی با اعطای مرخصی پایان حبس و در حالی صورت گرفته که حدود سه هفته تا پایان مدت محکومیت ۹ماه وی باقی مانده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا،نیلوفر حکیمی،فرزان معصومی،شهناز ثابت و فرهام ثابت چهار شهروند بهایی ساکن شیراز از بابت پرونده هایی مجزا که طی سال های ۹۵تا ۹۸توسط اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات شیراز علیه آنها گشوده شده بود،جهت ارائه آخرین دفاع به شعبه ۱۰دادگاه انقلاب شیراز احضار شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،روز یکشنبه ۲۵اسفند ماه۱۳۹۸،ثمین مقصودی،شهروند بهایی محبوس در بند زنان زندان اوین که پیش تر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به پنج سال زندان محکوم شده بود،به مرخصی اعزام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا ،مرجان غلامپور،مژگان غلامپور،فربد شادمان، فرزاد شادمان،پریسا روحی زادگان،شمیم اخلاقی،صهبا فرحبخش،صهبا مصلحی،عهدیه عنایتی،مهیار سفیدی،شادی صادق اقدم،ورقا کاویانی،سروش ایقانی،مریک اسلامی،یکتا فهندژ،نبیل تهذیب،ثمر اشنایی،رضوان یزدانی،لالا صاحی،نسیم کاشانیو بهاره نوروزی ۲۱تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز از بابت پرونده ای که در سال ۹۵ توسط وزارت اطلاعات علیه آنها مفتوح شده، جهت ارائه آخرین دفاع روز شنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۸ به شعبه ۱۰ دادگاه انقلاب این شهر احضار شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،الهه سمیع زاده شهروند بهایی ساکن شیراز هفته گذشته به دادگاه انقلاب این شهر احضار و مجددا تفهیم اتهام شد. در این جلسه بازپرسی خانم سمیع زاده به عضویت در تشکیلات بهایی متهم شده و برای سه اتهام پیشین خود یعنی جعل مدرک تحصیلی،تبلیغ علیه نظام و همکاری با گروه های «معاند» بازپرسی شده است.

به گزارش خبر گزاری هرانا،احضار گسترده شهروندان بهایی به مراجع قضایی در شیراز، ۵شهروند بهایی دیگر به نام های نوشین زنهاری،اسماعیل روستا،بهنماک عزیز پور،سعید حسنی و رامین شیروانی برای اخذ آخرین دفاع به دادگاه انقلاب این شهر احضار شدند.اتهام مطروحه علیه این ۵شهروند،”عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام “و”تبلیغ علیه نظام ” عنوان شده بود.

به گزارش خبر گزاری هرانا، فرهاد فهندژ،شهروند بهایی پس از تحمل حدود ۷سال و نیم حبس روز دوشنبه۲۶ اسفند ماه برای نخستین بار از زندان رجایی شهر کرج به مرخصی اعزام شد. او از مهر ماه ۹۱ دوران محکومیت ۱۰ساله خود را در این زندان سپری می کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز سه شنبه ۲۷اسفد ماه ۱۳۹۸پیمان کوشک باغی،شهروند بهایی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
4 مرخصی زندانی 1
31 احضار و بازجویی 2
2 محرومیت از سایر حقوق زندانیان 3
2 آزادی زندانی 4
39 جمع کل 5

مسیحیان:

به گزارش خبرگزاری هرانا،اسماعیل مغربی نژاد،نوکیش مسیحی ساکن شیراز در تاریخ ۸ اسفند ماه ،از بابت اتهام جدیدی که علیه وی مطرح شده است، توسط دادگاه انقلاب شیراز به دو سال حبس دیگر محکوم شد. اتهامات وی «عضویت در گروه های معاند نظام وابسته به جریان مسیحیت تبشیری بود.»ماموران پس از بازداشت اسماعیل مغربی نژاد او را با خود به محل زندگی اش برده و پس از تفتیش خانه،وسایل شخصی او مانند لپ تاپ،تلفن همراه ، کتاب های مسیحی و نوشته های روزانه او را ضبط کرده و با خود برده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز چهارشنبه ۷ اسفند ماه، رامئیل بت تمرز،شهروند مسیحی آشوری محبوس در زندان اوین به مرخصی اعزام شد.

روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
1 مرخصی زندانی 1
1 محکومیت به حبس 2
1 تفتیش منزل 3
1 ضبط وسایل 4
4 جمع کل 5

دراویش:

به گزارش سایت دفاع از حقوق بشر در ایران روز شنبه ۲۴ اسفندماه ۹۸، امیر نوری و بشیر ریاحی از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ، پس از تحمل بیش از ۲ سال حبس به مرخصی اعزام شدند. میر نوری و بشیر ریاحی پیشتر در جریان حوادث موسوم به “گلستان هفتم” بازداشت شده و توسط دادگاه انقلاب تهران به ترتیب به شش و ده و نیم سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز چهارشنبه ۱۴ اسفند‌ماه ۱۳۹۸، رضا سیگارچی، درویش محبوس در زندان قزلحصار کرج در پی وخامت حال ابتدا به بهداری زندان منتقل و بعد از تزریق سرم و دریافت اکسیژن، مجددا به بند محل نگهداری خود منتقل شد.

روند ستیز با دراویش در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان دراویش در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
1 محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی 1
2 آزادی موقت با قرار وثیقه 2
3 جمع کل 3

 

پیروان سایر ادیان:

بر اساس گزارش جمعیت حقوق بشر کوردستان با پیگیریهای مستمر دکتر احمدیان ـ فعال یارسان اهل کرماشان – وکیل نام آشنای حقوق بشری کرماشان ــ امروز سه شنبه راس ساعت ۱۶ و ده دقیقه این فعال یارسان با قید وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرجان داوری، محقق و مترجم ۵۲ ساله محبوس در زندان قرچک ورامین که به دلیل شرایط جسمی نامساعد پدرش و قطع امید پزشکان از وی از دو هفته قبل درخواست اعزام به مرخصی کوتاه مدت داده بود، همچنان از مرخصی محروم مانده است. وی که فارغ التحصیل رشته گرافیک دانشکده هنر- دانشگاه الزهرا تهران، مترجم کتب علوم باطنی و الهی و اشراقیون و یکی از محققان موسسه مطالعات و تحقیقات متافیزیک راه معرفت بود در مهرماه ۱۳۹۴با تعطیلی و بازداشت مسئولان این موسسه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام افساد فی الارض، رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه نظام، عضویت در فرقه عرفانی اکنکار، به همراه کریم زرگر، دیگر متهم پرونده از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

مورد موضوع ردیف
1 محرومیت از مرخصی یا سایر حقوق زندانیان 1
1 آزادی موقت با قرار وثیقه 2
2 جمع کل 2

جدول گزارش آماری موارد نقض حقوق ادیان در اسفند‌ماه 1398

موارد نقض حقوق ادیان  اهل سنت  بهاییان  مسیحیان دراویش  سایر ادیان
بی خبری از افراد بازداشت شده 2
احضار و بازجویی 1 31
محکومیت به حبس 2 1
آزادی زندانیان با توجه به اتمام دوران محکومیت 1 2
محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی 1
شکنجه 1
تفتیش منزل 1
ضبط وسائل 1
محرومیت از مرخصی یا سایر حقوق زندانیان 1
آزادی موقت با قرار وثیقه 2 2 1
مرخصی زندانی 4 1
جمع کل 9 39 4 3 2

  برای آگاهی بیشتر:   

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ااسفندان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز جمع آوری گراسفندده است. اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق پیروان ااسفندان اسفند ماه همکاری نموده اند عبارتند از: سید شایان حسینی برزی ، سام جباری کرمانی ، عباس رضایی سالاروند .  اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:          adian.bashariyat.org