رضا انتصاری و سینا انتصاری از زندان تهران بزرگ آزاد شدند

 رضا انتصاری و سینا انتصاری دو تن دیگر از دراویش گنابادی امروز سه‌شنبه ۵ فروردین‌ماه از زندان تهران بزرگ آزاد شدند. این آزادی‌های زودهنگام به مناسبت عید نوروز و تحت عنوان عفو به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و با توجه به بحران شیوع ویروس کرونا در کشور صورت گرفته است. زندانیان سیاسی که بیش از ۵ سال محکومیت دارند شامل این عفو نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۵ فروردین‌ماه ۱۳۹۹، رضا انتصاری و سینا انتصاری دو تن از دراویش گنابادی از زندان تهران بزرگ آزاد شدند.

رضا انتصاری و سینا انتصاری، فرزند محمد جعفر و از مدیران وبسایت مجذوبان نور پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به صورت غیابی هر یک به ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال تبعید و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و فعالیت رسانه‌ای محکوم شده بودند. از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس برای هر یک از آنها قابل اجرا بود.

این افراد پیشتر در جریان واقعه “گلستان هفتم” بازداشت شده بودند. گلستان هفتم به مجموعه وقایعی گفته می‌شود که از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال ۹۶ با حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی آغاز شد و در جریان آن صدها درویش بازداشت و سپس به احکام شلاق، حبس و اعدام محکوم شدند.

رضا انتصاری، فارغ‌التحصیل دانشکده خبر، مستندساز و خبرنگار سابق صدا و سیما بود که پیش از این از کار خود اخراج شده بود. سینا انتصاری نیز دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی متالورژی از دانشگاه تربیت مدرس و از فعالان حقوق دراویش گنابادی است.

رضا انتصاری در سال ۹۰ نیز به اتهام اقدام علیه امنیت کشور به ۸ سال زندان محکوم شده بود که پس از گذراندن ۴ سال حبس تعزیری، در سال ۹۴ از زندان آزاد شد.

آزادی زودهنگام این زندانیان به مناسبت عید نوروز و تحت عنوان عفو به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و با توجه به بحران شیوع ویروس کرونا در کشور صورت گرفته است. پیشتر رئیس قوه قضاییه طی نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، علاوه بر مناسبت فرا رسیدن عید نوروز با اشاره به بحران شیوع ویروس کرونا، خواهان اعطای «عفو» به بخشی از زندانیان کشور، شده بود که این درخواست با موافقت آقای خامنه ای اجابت شد. زندانیان سیاسی که بیش از ۵ سال محکومیت دارند شامل این عفو نمی‌شوند.
گفته می‌شود تعداد آزاد شدگان بیش از این تعداد است.

پیشتر نیز در تاریخ ۱ فروردین ۹۹ سردار عثمان بکر، رحمی تورگوت، سیروان محمودی وفا اسدی، محمد قنبردوست، میلاد احمدی و سیامک اشرفی، در تاریخ ۳ فروردین‌ماه ۹۹ سخاوت سلیمی، جواد خمیس آبادی و هادی کریمی، در تاریخ دوشنبه ۴ فروردین ماه ۹۹ رسول هویدا، جعفر احمدی، مجید رشیدی، رضا رضایی، حسن شاهرضا و احمد ایرانی خواه و همچنین در تاریخ ۵ فروردین ماه مصطفی رهسپار، از دراویش گنابادی با شامل این عفو شدن از زندان آزاد شده بودند.