افزایش فشار بر بهاییان مازندران؛ انتشار بروشور علیه آیین بهائیت

ستاد هماهنگی و نظارت برکانون های مساجد مازندران طی ماه جاری اقدام به انتشار بروشورهایی علیه آیین بهائیت کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در هفته‌های اخیر بروشورهایی علیه بهاییان جهت تنفر پراکنی علیه آیین بهائیت در میان شهروندان استان مازندران توزیع شده است. خبرگزاری  شبستان از ساری گزارش کرده است: «در این بروشور، اعتقادات فرقه ضاله بهائیت درباره حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همچنین اینکه بابیت، یک آیین دست‌ساز و مرتبط با استعمارگرانی از قبیل انگلستان و آمریکا است و موارد دیگر با نگارش ساده و روان به چشمم می‌خورد.» ادامه‌ی مطلب

ﺷﺮﺡ اعلامیه تعهد درباره ایدز و ویروس ان بخش سوم کاری از کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

هنا عقیقیان، سودابه مهدی نژاد و بهنام حسنی به زندان گرگان منتقل شدند

به نقل از اطلس زندان های ایران لحظاتی پیش در تاریخ شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ سه تن از شهروندان بهایی ساکن گرگان جهت اجرای حکم به زندان امیرآباد گرگان منتقل شدند.
بنابرگزارش مجموعه خبری بهایی نیوز به نقل این منبع حقوق بشری هنا عقیقیان، سودابه مهدی نژاد و بهنام حسنی شهروندان بهایی ساکن گرگان بودند که پس از احضار از سوی وزارت اطلاعات جهت اجرای حکم خود را به زندان امیرآباد گرگان معرفی کرده اند. هنا عقیقیان و بهنام حسنی جهت اجرای حکم یک سال و ۹ ماه زندان و سودابه مهدی نژاد جهت اجرای حکم یک سال و شش ماه می بایست دوران محکومیت خود را در زندان امیرآباد گرگان سپری کنند. بنابرگزارشها طی هفته گذشته ۹ تن از شهروندان بهایی در شهر گرگان با هجوم نیروهای امنیتی و یا احضار از سوی دستگاه قضایی و امنیتی به زندان منتقل شده اند.

ادامه‌ی مطلب

دادگاه چهار شهروند بهایی در مشهد برگزار شد

صبح امروز شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ دادگاه چهار تن از شهروندان بهایی به نام های شایان تفضلی، دری امری، می خلوصی و ساقی فدایی در شعبه۳ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد.

بنابرگزارش مجموعه خبری بهایی نیوز چهار شهروند بهایی ساکن مشهد پیشتر در تاریخ های ۱۲ خرداد و ۱۷ تیرماه۱۳۹۳ توسط ماموران امنیتی استان خراسان بازداشت و پس از بازجویی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده بودند که پس از پنج ماه و دو روز با قرار وثیقه ٣٠٠ میلیون تومانی آزاد شدند .

ادامه‌ی مطلب

شکوائیه یکی از شهروندان بهایی ساکن استان مازندران خطاب به حسن روحانی

یکی از شهروندان بهایی ساکن استان مازندران طی ارسال شکوائیه به حسن روحانی درخصوص موارد متعدد نقض حقوق شهرودندان بهایی بخصوص در حوزه فعالیت های اقتصادی، خواهان رفع محرومیت های موجود علیه بهائیان ایران شد.


بنابرگزارش مجموعه خبری بهایی نیوز این نامه که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است ضمن برشماره تعدادی از مناطقی که محل کسب بهائیان توسط ماموران اداره تعزیرات حکومتی پلمب شده است به برشماری موارد حقوق شهروندی و منشور حقوق شهروندی کرده است. این شهروند بهایی همچنین درخصوص نحوه برخورد مسئولین استانی با بهائیان که محل کسب آنان پلمب شده می نویسد « مسببین پلمپ مغازه ها که به ما اجازه صحبت نمی دهند» و همچنین در متن این شکوائیه آمده است که « انچه با هریک از آنها که ملاقات نموده و دلیل ِاعمال این همه بی عدالتیها را جویا شده ایم ( از مقامات محترم استانداری گرفته تا دادستانی و دادگستری ِکل و بسیاری از مقامات کشوری و لشکری )همگی خود را مبرا و بی تقصیر جلوه داده واکثرا اظهار داشته اند که کاری از دستشان بر نمی آید و یا

ادامه‌ی مطلب

اطلاعیه 865 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص شهروندان اهل سنت

 

طبق مواد 18 و 19 اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر،

با استناد به ماهیت اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر مبنی بر احترام به حقوق اساسی انسانی‌ و کرامت بشری،

با در نظر گرفتن اصل ۲۳ قانون اساسی‌ که اشاره به آزادی اندیشه و ممنوعیت تفتیش عقاید دارد،

و در تضاد با اصل ۲۶ قانون اساسی‌ که اشاره  به آزادی احزاب ، جمعیت‌ها ، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا پیروان سایر ادیان شناخته است،

 بازداشت ، پلمپ مساجد ، بلاتکلیفی و فشارهای امنیتی بر شهروندان اهل سنت ادامه دارد

1-در ماه‌های گذشته بیش از ۵۰ نفر از مبلغان و شهروندان سنی مذهب اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی به دلیل فعالیت در حوزه مذهبی‌ خود بازداشت شدند .

2-یکی‌ از مساجد بزرگ اهل سنت در یافت آباد تهران از سوی وزارت اطلاعات پلمپ، و امام جماعت دستگیر شد.

3-مأموران امنیتی برای چندمین بار مانع از اقامه نماز عید اهل سنت در نماز خانه‌های پونک ، یافت آباد و برخی‌ دیگر از نماز خانه‌های حاشیه تهران شدند.

4-فشارهای امنیتی بر زندانیان اهل تسنن در زندانهای همچنان در حال افزایش است .

و به بهانه وقایع اخیر  تهران، تعداد زیادی از شهروندان سنی مذهب در شهرستان مهاباد دستگیر شده اند.

در 3 مورد جمعیت پرتعدادی از شهروندان حاضر در مساجد و برنامه های مذهبی ویژه ماه رمضان بصورت گروهی دستگیر شده اند.

5-علاوه بر بازداشت های فله ای، “مصطفی شهرزوری” به همراه اعضای خانواده، حتی فرزندان خردسال “محمد معینی” ، “جمال”،” سالار عبداللهی”و “سالار عبداللهی”  نیز توسط نیروهای امنیتی مهاباد بازداشت شدند.

6-گفتنی است سال گذشته نیز شهرداری تهران با حمايت نيروی انتظامی، بخش‌هایی از نمازخانه پونك را با فريادهای يا زهرا،  تخريب كرد.

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و با تکیه بر مواد 18 و 19 آن،  ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی خواهان اجرای بی‌ کم و کاست آن در قوانین جاری کشور بوده رعایت حقوق پیروان همۀ ادیان در ایران  را خواهانند.

865

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

 

بازداشت پرتعداد شهروندان سنی مذهب در مهاباد

در پی وقایع اخیر در تهران، تعداد زیادی شهروند سنی مذهب در شهرستان مهاباد که گرایشات مذهبی و فعالیت در این زمینه داشتند دستگیر شده اند.

 به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این بازداشت ها بعضا شامل حال فعالان، مبلغان و شهروندان عادی سنی مذهب شده است. در سه مورد جمعیت پرتعدادی از شهروندان حاضر در مساجد و برنامه های مذهبی ویژه ماه رمضان بصورت گروهی دستگیر شده اند.  در پی وقایع اخیر در تهران، موج گسترده ای ادامه‌ی مطلب

نوید معلم، شهروند بهایی به مرخصی اعزام شد

روز جاری، نوید معلم شهروند بهایی از زندانی گنبد کاووس به مرخصی سه روزه اعزام شد. آقای معلم دوره حبس ۱ سال و ۶ ماهه خود را در زندان این شهر می گذراند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جاری، پنج شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶، نوید معلم شهروند بهایی محبوس در زندان مجتمع گنبد گاووس به مرخصی سه روزه اعزام شد. این در حالی است که در روزهای گذشته دست کم ۹ شهروند بهایی در این استان راهی زندان شدند. ادامه‌ی مطلب

دو شهروند بهایی دیگر در گرگان راهی زندان شدند

صبح روز گذشته پریسا شهیدی و میترا نوری، دو شهروند بهایی ساکن گرگان که پیش تر احکام محکومیت دریافت کرده بودند خود را به زندان ولی آباد گرگان منتقل کردند. در روزهای گذشته نیز دست کم ۷ شهروند بهایی دیگر در این استان راهی زندان شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ادامه بازداشت پرتعداد شهروندان بهایی استان گلستان خانم ها پریسا شهیدی (کاشانی) و میترا نوری خود را به زندان معرفی کردند. پریسا شهیدی همسر کمال کاشانی دیگر زندانی بهایی است که حکم محکومیت ۴ ساله خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری می کند. خانم شهیدی به تحمل ۱ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. ادامه‌ی مطلب

دو شهروند بهایی از زندان بندرعباس آزاد شدند

مهناز جان نثار و مارال راستی، دو شهروند بهایی ساکن بندرعباس پس از گذشت حدود یک ماه از زمان بازداشت با تبدیل قرار و تودیع وثیقه از زندان این شهر آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۸ شب گذشته مورخ ۲۴ خردادماه دو شهروند بهایی به نام های مهناز جان نثار و مارال راستی که اردیبهشت ماه سال جاری در بندرعباس توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان این شهر منتقل شده بودند پس از گذراندن حدود یک ماه ایام بازداشت، با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه ۱۲۰ میلیون تومانی به ازای هر نفر و تودیع آن آزاد شدند.

این شهروندان به همراه «نسیم قنواتیان، آرش راسخی و مهرالله افشار» بازداشت شده بودند.

لازم به ذکر است تعدادی از بازداشت شدگان استان هرمزگان در روزهای اخیر از این زندان با شرایط مشابهی آزاد شدند .

پیش تر هرانا در رابطه با بازداشت های گسترده هرمزگان به نقل از منبع نزدیک به خانواده شهروندان بهایی بازداشت شده در مورد اتهامات احتمالی آنان گزارش کرده بود . “در بازجویی‌ها بیشتر سوالات در مورد نحوه‌ی اداره‌ی جامعه، تشکیل ضیافت و پیام ۲۳ اردیبهشت، امور مالی جامعه و اصرار به تعهد برای عدم شرکت در ضیافت با استناد به حکم دادستان کشور بعد از دستگیری آنان بوده است.”