گزارش کیهان لندن از تبعیض و ستم در حق اهل سنت ایران

گزارش کیهان لندن از تبعیض و ستم در حق اهل سنت ایرانکمپین فعالین بلوچ- کیهان لندن یکی از قدیمی ترین رسانه های خبری ایرانیان خارج از کشور با انتشار گزارشی از تداوم و افزایش تبعیض و ستم ها در حق اهل سنت ایران انتقاد کرد.

در این گزارش با اشاره به گذشت دو سال از اعدام شش زندانی اهل سنت کُرد آمده است: با توجه به اینکه اهل سنت یکی از بزرگ‌ترین اقلیت‌های مذهبی ایران هستند و حدود یک سوم جمعیت ایران و حتا اکثریت چند شهر بزرگ را تشکیل می‌دهند اما همواره در معرض بیشترین تبعیض و سرکوب از سوی حکومت قرار داشته‌اند.

این گزارش می افزاید: اهل تسنن که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین و نخستین مذهب جهان اسلام است، قربانی سیاست‌زدگی‌ها و سرسپردگی‌های سران و کارورزان قضایی جمهوری اسلامی هستند.

در ادامه گزارش آمده است: نه تنها دست توده‌ی مردم برای ناسزاگویی به شخصیت‌های مذهبی اهل سنت باز گذاشته می‌شود بلکه بسیاری از روحانیان، امامان جمعه و نمایندگان رهبر نیز دست و زبان‌شان برای تحقیر اهل سنت باز است مانند ملایانی چون مهدی دانشمند ، جویباری، انصاریان و…که در محافل گوناگون توهین‌های رکیک علیه خلفای اهل سنت کرده‌اند، آنها و طرفداران‌شان را حرام‌زاده خواندند و مورد لعن و نفرین قرار دادند.

این گزارش در بخش پایانی فعالان حقوق بشر و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی را فرا خوانده است تا اقدامی بیش از گزارش دادن و محکوم‌کردن‌های شفاهی علیه اعدام‌های سیستماتیک و هدفمند در ایران انجام دهند.