عملیات روانی جدید اقتدارگرایان برای ایجاد شکاف بین دولت و جامعه

در پنجمین سالگرد سرکوب خونین تظاهرات عاشورای ۸۸ و به بهانه بزرگداشت ۹ دی، پروژه امنیتی جدیدی برای ایجاد شکاف بین دولت روحانی و بدنه اجتماعی منتقد حاکمیت در دستور کار اقتدارگرایان قرار گرفته است.

بر اساس گزارش های در اختیار کلمه، برخی دستگاه های امنیتی و نظامی با همکاری نیروهای افراطی با تشکیل ستادی به فعال کردن تحرکات رسانه ای جریان اقتدارگرا پرداخته اند و با محوریت صدا و سیما قصد دارند ضمن انجام تبلیغات وسیع علیه جنبش سبز و توجیه سرکوب های گسترده و غیر انسانی پنج سال گذشته، دولت روحانی را به نوعی در مقابل بدنه حامی خود قرار دهند.

این ستاد که در آن تعدادی از نیروهای امنیتی حاضر در مجلس، بخشی از اطلاعات سپاه با محوریت شخص طائب، مدیران امنیتی حاضر در صدا و سیما و مدیران خبرگزاری های امنیتی وابسته به سپاه حضور دارند، در مهمترین پروژه خود قصد دارند با تهیه مصاحبه هایی با اعضای دولت علیه آنچه فتنه می نامند، علاوه بر بهره برداری تبلیغاتی و سیاسی همیشگی، حسن روحانی و دولتش را در برابر طیف اکثریت رای دهندگان قرار دهند.

در این پروژه تبلیغاتی که بودجه ویژه ای هم برای آن تدارک دیده شده، هر یک از رسانه های جریان اقتدارگرا بخشی از بار تبلیغاتی را بر عهده گرفته اند. اما صدا و سیما اصلی ترین نهادی است که از چندی قبل تلاش های خود را برای ارتباط گیری با برخی نیروهای حاضر در دولت به این منظور آغاز کرده و در سطح وزیر، معاونان وزرا و برخی معاونان و مشاوران رئیس جمهور این پروژه را پیگیری کرده است.

از آنجا که دولت یازدهم تاکنون نتوانسته تسلط و اقتدار لازم را بر نهادهای امنیتی حتی در سطح وزارت اطلاعات اعمال کند و تیم رسانه ای دولت نیز سابقه خوبی در رویارویی با پروژه امنیتی اقتدارگرایان در حوزه رسانه ای نداشته است، تاکنون از برنامه متقابل دولت برای گریز از این دام خبری در دست نیست و شاید این به توان فردی و خلاقیت هر یک از اعضای دولت باز گردد که چگونه با این برنامه طراحان سوء استفاده از ۹ دی امسال مواجه شوند.

در تحلیل جریان اقتدارگرا، ۹ دی بهترین فرصت برای بهره برداری سیاسی است تا رقیب در یک سال مانده به انتخابات مجلس دچار فروپاشی درونی و اختلاف شود و از این جهت است که از مدتی قبل تمامی هم و غم خود را بر این محور قرار داده است.