کلیسای سورپ گئوک تهران در حال نابودی

میراث فرهنگی هیچ کاری برای کلیساهای تهران نمی‌کند

کلیسای گئورگ مقدس سال‌هاست در بی‌توجهی مسئولان به مرگ و نیستی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. بخش‌های مختلف آن شرایط اضطراری پیدا کرده و نیازمند مرمت و بازسازی است. مسئولان میراث فرهنگی تهران اما به هیچ کدام از مکاتبه‌های سرپرست موزه ارمنیان تهران پاسخی نمی‌دادند. این بنا حالا بار کهنه‌گی را بر دوش می‌کشد.خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- کلیسای سورپ گئوک مقدس تهران تاریخی به قدمت صفوی دارد. بنایی در خیابان وحدت اسلامی، بازارچه قوام الدوله. بنایی که در 19 تیر ماه 57 بخشی از بناهای فهرست میراث فرهنگی شده است.حالا آخرین بازدید احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر از این بنا حکایت از شرایط نامناسبی دارد.

محراب در حال تخریب است. سنگ‌ قبرهای مرمر در حصار دیوارها پشت صندلی‌ها پنهان شده است. بخش‌های مختلف بنا در حال فروریزی است.هر چند که شرلی آودیان، سرپرست موزه ارمنیان تهران خبر از آغاز مرمت و بهسازی این کلیسا می‌دهد. مرمتی که می‌تواند بار دیگر این بنا را زنده نگه دارد اما او شاکی از آن است که مسئولان میراث فرهنگی تهران تنها در مناسبت‌ها یاد کلیساها می‌افتند اما در طی دو ساله گذشته به مکاتبات ما هیچ پاسخ مشخصی ندادند.رجبعلی خسروآبادی، رییس میراث فرهنگی تهران اما در بازدید از این بنا باز هم بحث نبود اعتبارات اداره میراث فرهنگی تهران را مطرح می‌کند و اینکه با این اعتبارات نمی‌توان کار جدی انجام داد.آودیان می‌گوید که دو سال است که با میراث فرهنگی استان تهران در حال مکاتبه هستیم. به طوریکه پروسه خسته کننده‌ای شده است. در تمام استان‌های ایران ما توانستیم که کلیساهایی که نیازمند مرمت اضطراری است را بازسازی کنیم اما در تهران به هیچ نتیجه مشخصی نرسیدیم.او با اظهار ناراحتی از اینکه مسئولان تنها در مراسم میلاد مسیح به یاد ما می‌افتند، می‌گوید که متاسفانه تا کنون مکاتبه‌ها و تماس‌های ما با میراث فرهنگی تهران به نتیجه مشخصی نرسیده است.او در گفت و گو با CNN، در مورد اعتبار مورد نیاز برای مرمت این بنای مقدس تاریخی عنوان می‌کند که این بنا اعتباری در حدود 120 میلیون تومان نیاز دارد.به گفته آودیان، آنقدر بی‌توجهی از سوی مسئولان مربوطه ادامه پیدا کرد که ما برای اینکه بتوانیم این بنای تاریخی را نجات دهیم، هیات راهبردی برگزار کردیم و خلیفه گری برای مرمت این بنای مقدس کمک گرفتیم.

کلیسای گئورک مقدس چند سال است که تبدیل به خانه سالمندانی برای ارامنه شده است. بنایی که شرایط خاصی دارد و بخش‌هایی از آن به شدت آسیب دیده است. حالا این جان پناه بیش از هر زمانی نیازمند مرمت و احیاست