بررسی وضعیت زندانیان اهل سنت؛ گفت‌وگو با میترا پورشجری فعال حقوق بشر

Mitra-pourshajari-saham-newsروح الله زم- در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ دادگاهی درشعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه و با حضور وکیل تسخیری «محمد رئوف ادمن» برای ۱۰ زندانی کرد اهل سنت تشکیل شد و اتهامات همه آن‌ها در مدت زمان ۱۰ دقیقه درحالی‌که با دستبند، چشم بند و پابند در دادگاه حضور به هم رسانده بودند، رسیدگی شد. بازداشت این ۱۰ نفر و تجمیع پرونده آن‌ها در یک پرونده، درحالی رخ داد که اکثراین افراد پیش از بازداشت، یکدیگر را نمی شناختند و در روز دادگاه متوجه شدند که «هم پرونده ای» هستند.

«میترا پورشجری» فعال حقوق بشر درهمین رابطه به سحام می‌گوید: شش نفر از این ۱۰ نفر(بهرام احمدی، اصغر رحیمی، محمد ظاهر بهمنی، کیوان زند کریمی، هوشیار محمدی، بهنام رحیمی) درتاریخ ۷ دی‌ماه ۱۳۹۱ در زندان ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شدند و ۴ تن دیگر از آن‌ها(جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، کمال مولایی، حامد احمدی)هم اکنون درخطر اجرای احکام اعدام قرار دارند و تا به‌حال چندین بار برای اجرای حکم اعدام به انفرادی منتقل شده اند.

خانم پورشجری با اشاره به روند دادرسی این ده زندانی اهل سنت می‌گوید: آن‌ها دریک دادگاه فرمالیته و ساختگی با چشم بند، دستبند و پابند در دادگاه انقلاب تهران شعبه ۲۸ نزد محمد مقیسه حاضر ومحاکمه شدند. آقای مقیسه درعرض ۱۰ دقیقه، ۱۰ نفر را به اتهام محاربه محکوم و حکم اعدام آن‌ها را درتاریخ ۲۳بهمن۱۳۸۹ صادرکرد. و حتی آن‌ها حق اعتراض و حتی گرفتن وکیل را هم نداشتند.

این اعدامی‌ها که بیش از یک‌سال درانفرادی‌های اطلاعات سنندج، همدان و اوین زیر تهدید و شکنجه قرار گرفتند و سپس به بندهای مختلف زندان رجایی شهر منتقل شده و درمیان زندانیان عادی و زندانیان مواد مخدرنگهداری می شدند تا این‌که بهمن‌ماه ۱۳۹۰، اندرزگاه ۴ سالن ۱۰ را به زندانیان اهل سنت اختصاص دادند و همه را در آن‌جا تجمیع کردند.

خانم پورشجری دراین باره می‌گوید: حدود ۲ ماه قبل از اعدام‌شان به زندان قزل حصار کرج منتقل شدند و درمیان زندانیان مواد مخدرنگهداری شدند تا سرانجام در۷ بهمن ۱۳۹۱ شش تن ازآن‌ها را اعدام کردند.

هم اکنون بیش از۸۰ زندانی اهل سنت در زندان رجایی شهرکرج زندانی هستند و بیش از ۳۰ تن از این افراد به اعدام محکوم شده اند و مابقی حبس‌های طولانی مدت دریافت کرده اند.

این فعال حقوق بشر می افزاید: بعضی از این زندانی‌ها اعضای یک خانواده هستند و نسبت‌های فامیلی دارند؛ مانند «شهرام احمدی» و«محمدیاور رحیمی» که برادران آن‌ها «بهرام احمدی» و :اصغر یاور رحیمی» جزو اعدامیان ۲ سال گذشته بوده اند و این‌ افراد نیز هم‌اکنون حکم اعدام دارند. باتوجه به تحقیقات به‌عمل آمده از نزدیکان واطرافیان این زندانیان، فعالیت اکثرآن‌ها تبلیغات عقاید اهل سنت بوده و حوزه فعالیت‌شان نیزمسجد محله خود بوده است. اما در متن حکم صادرشده اتهام این ده نفر«اقدام علیه امنیت ملی» و«تبلیغ علیه نظام ازطریق شرکت درکلاس‌های عقیدتی وسیاسی» و«توزیع کتب عقیدتی و سی‌دی‌های دینی و مذهبی» بوده است. این افراد معتقدند با حزب و گروه خاصی ارتباط نداشته اند و اگر اعترافی کرده اند زیرشکنجه و تهدیدهای فراوان بوده است. تنها وجه یک‌سان این افراد شافعی بودن و عقاید هم‌سان فکری‌شان است. بیشتر این زندانیان بین اردیبهشت تا آبان ۱۳۸۸ دستگیر شده اند؛ زمانی‌که علی خامنه ای به سنندج رفت و فضای استان کردستان به حالت امنیتی درآمد.

میترا پورشجری در ادامه با تبیین اصل ۱۲ و ۲۳ قانون اساسی می‌گوید: با توجه به این‌که اهل سنت یکی از بزرگ‌ترین اقلیت‌های مذهبی ایران است و حدود یک سوم جمعیت ایران و حتی اکثریت چند شهر بزرگ را تشکیل می‌دهد، اصل ۱۲ قانون اساسی دین رسمی را دین اسلام مذهب جعفری اثنی‌عشری می داند، از پیروان دیگرمذاهب اسلامی چون حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی، زیدی به اقلیت تعبیرنشده و درهمان اصل عنوان شده که پیروان این مذاهب از احترام کامل برخوردارند، ولی پیداست که به هرحال آن‌ها هم در برابر اکثریت شیعه مذهب، اقلیت مذهبی به حساب می‌آیند و اصل ۱۲ موجودیت و هویت آن‌ها را به رسمیت شناخته است و به آن‌ها اجازه داده که درمراسم مذهبی خود و تعلیم و تربیت دینی طبق فقه خویش آزادانه عمل نمایند و دراحوال شخصیه و دعاوی مربوط به آن نیز مقررات فقهی خودشان مجری بوده و در دادگاه‌ها بر همین موازین عمل می شود. همچنین اصل ۲۳ همین قانون می‌گوید: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد. ولی شاهد هستیم بیش از ۱۰۰ زندانی اهل سنت اعم از کرد، بلوچ وعرب در زندان‌های مختلف ایران محبوس و در صف اعدام قرار دارند.

Ahle-sonnat-saham-news

خانم پورشجری می افزاید: یکی از مسائلی که باعث عصبانیت اهل سنت در مناطق کردنشین طی سال‌های اخیر شده، توهین روحانیونی مانند مهدی دانشمند، جویباری، رافضی، انصاریان و .. به مقدسات وجامعه اهل سنت بوده است. به طوری که آن‌ها بارها به صورت علنی درمحافل مختلف توهین‌های سخیفی را به خلفای اهل سنت کرده‌اند وآن‌ها و طرفداران‌شان را با عبارت «حرام زاده» مورد خطاب قرار داده و لعن و نفرین کرده اند. مساله مهم اهل سنت همین تبعیض عقیده شان است و این‌که به‌طورمثال درقانون مجازات اسلامی اتهامی مانند توهین به ائمه وجود دارد و حتی به خاطر توهین به پیامبر بنی اسراییل- حضرت یونس(ع)- چندی پیش فردی به‌نام محسن امیراصلانی را نیز اعدام کردند، ولی نه تنها درمفاد این قانون برای توهین به خلفای اهل سنت مجازاتی درنظرگرفته نشده، بلکه روحانیون به راحتی آن‌ها را مورد توهین قرار می‌دهند و درازای آن افرادی را که به این موضوع عکس العمل نشان داده و سعی دردفاع از عقایدشان را دارند، دستگیر، شکنجه و اعدام می‌کنند.
این شاخه ای از نقض حقوق انسانی درمورد آزادی عقاید است که باعث می‌شود فعالان حقوق بشر هم‌چون من سعی دراحقاق حقوق آن‌ها و دفاع از آن‌ها برآییم.