مصائب مسیحیان در سال ۲۰۱۴

1782824HighResدر این نوشته سعی شده ،گوشه ای از آزار و اذیت به  مسیحیان در  خاورمیانه و آفریقا  که در سال ۲۰۱۴ رخ داده است را برای شما مخاطبین خبرگزاری صدای مسیحیان ایران به رشته تحریر در آوریم. 

عراق و سوریه 

همه ساله شاهد رنج و عذاب و آزار و اذیت بر مسیحیانی  که اقلیت مذهبی در کشورهای اسلامی واقع  در خاور میانه و آفریقا هستند میباشیم که به علت باورهای مذهبی خود توسط حکومت ها,مردم ساکن آن مناطق و یا هر دو قرار میگیرند، سال ۲۰۱۴ هم سال بسیار سخت و پر از جفایی برای مسیحیان در مناطق خاور میانه و آفریقا بود با ظهور گروه اسلامی/تروریستی داعش در برخی از مناطق سوریه و عراق  هزاران مسیحی در بخش هایی از خاک این دو کشور کشته شدند یا به دلیل تهدید هایی که از این گروه تروریستی نسبت به آنها انجام گرفت مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند وبه آوارگی اجباری رو آوردند،این گروه اسلامی تروریستی جنایت های بسیاری را نسبت به مسیحیان در سوریه و عراق انجام داده و همینطور در اخبار شاهد این بودیم که این گروه مسلمان مسیحیان در منطقه رقه  را فرا خوانده بود  تا در مورد مشکل کفر آنان! راه حلی پیدا کند،سر کردگان این گروه به مسیحیان اعلام کردند که باید مسلمان شوند و کسانی که اسلام نیاورند با ۳ گزینه روبرو هستند.آنان تاکید کردند مسیحیانی که مسلمان نشوند ،باید ۱:جزیه (مالیات سنگین)پرداخت کنند ۲:یا یکی از فرماندهان داعش باید به مدت یک هفته در خانه این مسیحیان در کنار زن و فرزندان این مسیحیان زندگی کند و راه سوم کشته شدن به علت باقی ماندن به کفر میباشد.

جنایتی دیگر از اعضای  گروهای  اسلامی در سوریه به نام جبهه النصره   تجاوز به دختر مسیحی سوری مقابل دیدگان پدر و مادرش،بود.

نیجریه

اما این جنایات توسط گروه های اسلامی منتهی به عراق و سوریه نشد،مسیحیان  در غرب آفریقا کشوری به نام نیجریه نیز از این آزار و اذیت در امان نبودند گروه اسلامی/تروریستی  بوکو حرام به سرکردگی «ابوبکر شیکاو»در شمال نیجریه خلافت اسلامی اعلام کرده است و اعلام داشته که یکی از شهرهای نیجریه متعلق به بوکوحرام است.

از جمله اقدامات ضد انسانی  این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۴ میتوان  به بمب گذاری  ماه آوریل در ابوجا پایتخت نیجریه که منجر به کشته شدن ۷۱ نفرو زخمی شدن ۱۲۴ نفر شد و باز هم در ماه آوریل  ربودن ۲۷۶ دختر دانش آموز با اکثریت مسیحی در یکی از مدارس شبانه روزی در شمال شرقی نیجریه میتوان نام برد و همچنین فروش آنها در بازار برده فروشان و اعلام سرکرده این گروه که تمایل به ازدواج با دختر۱۲ سال دارد.

نتیجه این جنایات بوکو حرام در نیجریه آوارگی میلیونها نفر طی یک سال اخیر شده است

ایران 

اما در ایران مسیحیان ایرانی که اکثرا از نوکیشان مسیحی هستند نیز تحت آزار و اذیت توسط حکومت قرار گرفتند البته این مسله جدیدی نیست که نوکیشان مسیحی در ایران پس از سر کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی همه روزه تحت جفا و شکنجه میباشند در تاریخ ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۲ برابر با پنجم مارس ۲۰۱۴ هجوم نیروهای امنیتی به تعدادی از مسیحیان در اطراف شهر شوش که منجر به بازداشت و زندانی شدن سه تن  از خادمین کلیسای ایران به نامهای  امین خاکی و  حسین بارون‌زاده (دانیل)، رحمان بهمنی (ضیاء) که لازم به ذکر میباشد»حسین بارون‌زاده (دانیل)، رحمان بهمنی (ضیاء)» در اوائل ماه دسامبر ۲۰۱۴ با سپردن وثیقه از زندان آزاد شده اند.

پس از آن در آوریل ۲۰۱۴  همزمان با فرا رسیدن عید قیام مسیح و برگزاری مراسم این ایام، ماموران امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات حکومت با یورش وحشیانه به یک کلیسای خانگی در جنوب تهران تعدادی از حاظرین در این مراسم را بازداشت کردند.

اما این مسله تعقیب و جفا نسبت به نوکیشان مسیحی در ایران فرا تر رفت و در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ مقارن با ۵ می ۲۰۱۴ نیروهای امنیتی با یورش به منزل خادم کلیسا رضا ربانی معروف به سیلاس وی را بازداشت کردند و پس از برگزاری دادگاه وی را به ۶ سال حبس و همینطور تبعید محکوم کردند که در نهایت با فیض خداوند ایشان در دادگاه تجدید نظر تبرئه شد و در تاریخ ۱۴ دسامبر از زندان آزاد شدند.

در خبری دیگر در پنجم ژوئن نیروهای امنیتی با یورش به منزل کشیش متیاس حق نژادوی را به همراه دو تن دیگر از خادمین کلیسای ایران به نامهای سروش سرایی و محمد روغنگیر بازداشت کردند که کشیش متیاس حق نژاد هم مانند رضا ربانی پس از برگزاری دادگاه به ۶ سال حبس و تبعید محکوم شد که در نهایت با فیض خداوند ایشان نیز در دادگاه تجدید نظر تبرئه  و در تاریخ ۱۴ دسامبر از زندان آزاد شدند،ولی کماکان سروش سرایی و مهدی روغنگیر دوران محکومیت خود را در زندان عادل اباد شیراز میگذرانند.

در تاریخ اول سپتامبر نیروهای امنیتی با یورش و برنامه ای از پیش تعیین شده با هجوم به منزل نوکیشان مسیحی از اعضای کلیسای ایران به نامهای محمد تسلیمی،ملوک روحانی، حمیدرضا برهانی و زینب اکبری زوج نوکیش مسیحی ،سپیده مرشدی  آنان را بازداشت کرده و به زندان مرکزی اصفهان  بند الف طا که توسط وزارت اطلاعات اداره میشود منتقل کردند.

در تاریخ ۴ اکتبر جمعی  از نوکیشان مسیحی که ازدست اندرکاران  ساخت فیلم عیسی مسیح  هستند به نامهای «شهرام قائدی، حشمت شفیعی وعماد حقی » در فولاد شهر اصفهان با  هجوم نیروهای امنیتی دستگیر شدند،که تا کنون اطلاعاتی از وضعیت این نوکیشان در دست نمیباشد.

در تاریخ ۹ نوامبر یکی دیگر از خادمین کلیسای ایران به نام مسعود رضایی نیز برای گذراندن دوره ۵ ساله محکومیت خود را به زندان عادل اباد شیراز معرفی کرد

در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ نوکیش مسیحی خانم مریم نقاش زرگران که دوران محکومیت خود را در زندان اوین میگذراند پس از اتمام مرخصی ۴ روزه خود توسط بازرسی زندان اوین مورد هتک حرمت قرار گرفت.

همچنین طبق اخبار رسیده از فعالین مسیحی داخل کشور در واپسین روزهای سال ۲۰۱۴ در ۱۹ دسامبر نیروهای امنیتی با یورش به منزل یکی دیگر از نوکیشان مسیحی به نام خانم اکرم محب ثابت وی را بازداشت کرده اند و تا کنون هیچ خبر از وضعیت وی در دست نمیباشد.

کشیش بهنام ایرانی ،کشیش سعید عابدینی،فرشید فتحی و علیرضا سیدیان،مهدی امرونی ،ابراهیم فیروزی نیز از زندانیان مسیحی در بند هستند که دوران محکومیت خود به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام را در شرایط سخت و طاقت فرسا میگذرانند که همه روزه تحت آزار  و اذیت مامورین داخل زندان میباشند.

با توجه به وعده های حسن روحانی پیش از انتخابات سال ۱۳۹۲ متاسفانه هیچ تغییری در وضعیت حقوق بشر در ایران نه تنها ایجاد نشده بلکه نقض حقوق بشر به اوج خود رسیده است اعدام ها و بازداشت های خودسرانه کماکان به صورت تصاعدی ادامه دارد.

همچنین خبرنگار اعزامی ما مصاحبه ای را در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران  با آقای دکتر احمد شهید انجام داده است که در اینجا مشاهده میفرمایید.

پاکستان 

در پاکستان نیز مسیحیان سال خیلی سختی را گذراندند مسیحیانی همچون آسیه بی بی،   ساوان مسیحی،    شفقت امانوئل و همسرش شگفته  در زندانهای پاکستان  منتظر رای دادگاه نهایی خود هستند این افراد به اتهام توهین به مقدسات اسلامی محکوم به اعدام میباشند البته به گفته فعالین حقوق بشری در اکثر احکام اعدام که در پاکستان به خاطر توهین به مقدسات صادر میشود اکثرا به دلیل تسویه حساب های شخصی میباشد که اعضای گروه های اقلیت قومی و مذهبی را مورد هدف قرار داده است.

در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۱۴ نیز یک جوان ۲۲ ساله مسیحی پاکستانی به دلیل توضیح و شرح مراسم عید پاک ،به ضرب گلوله گارد امنیتی بانک اسلامی لاهور  به قتل رسید.

تجاوزهای گروهی به کودکان مسیحی در پاکستان  نیز همچنان ادامه دارد و قربانی های بسیاری را نیز در بر میگیرد.

همچنین یکی از دردناک ترین اخبار آزار و اذیت مسیحیان در پاکستان در چهارم نوامبر روی داد این بود  که در یکی از ایالات شرقی پاکستان یک زن و شوهر مسیحی به اتهام توهین به مقدسات اسلامی و قرآن توسط مسلمانان افراطی خشمگین  به قتل رسیدند و سپس آنها را در یک کوره آجر پزی سوزاندند.  بنا به گزارشات رسیده زن مسیحی که به قتل رسید ۷ ماهه باردار بوده است.

همچنین در تارخ اول دسامبر خبری به دست ما رسید مبنی بر ،حمله به یک زن باردار مسیحی و سقط جنین اجباری وی در پاکستان ،این زن ۲۸ ساله باردار مسیحی در پاکستان به نام «الیشبا بی بی»  مورد هجوم دومرد  مسلمان قرار میگیرد این دو فرد پس از برهنه کردن این زن باردار با ضرب و شتم توسط لوله فلزی وی را که ۳ ماه باردار بوده مورد سقط جنین اجباری قرار میدهند،نکته قابل توجه این هست که «الیشبا بی بی » از مسیحیان ساکن منطقه «شیخ پورا» همان  منطقه ای هست که «آسیه بی بی» زن مسیحی که در معرض خطر  اعدام به اتهام دروغین توهین به مقدسات اسلامی قرار دارد.

سومالی 

همچنین اخباری از آزار و اذیت مسیحیان در سومالی به دست ما رسید که در اواسط ماه مارس ،مسلمانان افراطی سومالی موسوم به شبه نظامیان الشباب  در جنوب شرقی سومالی  سر یک مادر  و پسر عموی او را مقابل فرزندانش پس از پی بردن به اینکه آنها مسیحی هستند در ملاء عام بریدند

خبر دیگری از سومالی اینخ در اواخر ماه آوریل مردان مسلح با یورش به منزل مسکونی یک دختر جوان مسیحی در شهر موگادیشو پایتخت  سومالی وی را به قتل رساندند.

عربستان سعودی

همچنین  گزارش های رسیده خبر از قانون جدیدی از عربستان می باشد که اگر شخصی انجیل به عربستان وارد کند اعدام میشود