یک سال پس از حمله به بهائیان بندرعباس و بیرجند، مقامات قضایی و امنیتی تاکنون کاری انجام نداده اند

یک سال پس از حمله به بهائیان بندرعباس و بیرجند، مقامات قضایی و امنیتی تاکنون کاری انجام نداده اندجرس: از قتل یک شهروند بهایی در بندرعباس و حمله با چاقو به یک خانواده بهایی در بیرجند نزدیک به یک سال می گذرد اما مقامات قضایی و امنیتی تا کنون اقدام خاصی برای پیگیری این پرونده ها از خود نشان نداده اند .

به گزارش جرس، شهریور ماه سال 92 عطالله رضوانی، شهروند بهایی ساکن بندرعباس، ربوده شد و با شلیک گلوله از پشت سر به قتل رسید.

عطاءالله رضوانی در بندرعباس به تجارت خرد مشغول بوده است. او دانشجوی اخراجی مهندسی مکانیک بود و به همراه یکی از شهروندان مسلمان بندرعباس، شرکتی برای فروش پمپ آب تاسیس کرده بود. رضوانی در جریان انقلاب فرهنگی، از دانشگاه علم و صنعت اخراج شده بود.

18 بهمن ماه سال 92 نیز سه بهایی در منزل خود در بیرجند ، توسط فرد متجاوزی که هویت او نامشخص است، با ضربات چاقو زخمی شدند.هرچند سه عضو این خانواده زنده مانده‌اند اما پس از حمله تحت مراقبت‌های شدید در بیمارستانی در نزدیکی همان منطقه به سر می‌بردند.

ضارب که صورت خود را با نقاب پوشانده بوده ، حدود ساعت ۸ شب وارد منزل قدرت‌الله مودی و همسرش، طوبا سبزه‌جو، شده است.

او به سرعت با چاقو یا وسیله‌ی تیز دیگری به مودی و همسر و دخترشان حمله‌ور شده، و هر سۀ آنان را به شدت زخمی می‌کند. پدر خانواده از ناحیه‌ی شکم و پهلو، و همسرش نیز از ناحیه‌ی گردن مجروح و هر دو به علت خونریزی شدید بیهوش شدند.اما دخترشان، با وجود آنکه به شدت زخمی شده بود توانست با پلیس تماس بگیرد و هر سه به بیمارستان انتقال پیدا کردند، و همچنان در آنجا تحت مراقبت‌های جدی قرار دارند.

از زمان روی کار آمدن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران در سال گذشته فشار بر جامعه بهائیان ایران افزایش یافته و تعداد زیادی از آنها یا به زندان انداخته شدند و یا از کار و کاسبی خود حذف شده اند . اخیرا نیز فشارهای اقتصادی بر این جامعه رو به افزایش نهاده است .

در آخرین مورد از این فشارها تعدادی از شهروندان بهائی ایران که در زمینه عینک فروشی و عینک سازی فعال هستند ، از حضور در نمایشگاه اپتیک تهران منع شدند . در واقع مقامات تصمیم گیر مانع از حضور آنها در این نمایشگاه شدند ، اما دلیل مشخصی برای آن رائه ندادند .

تعدادی از شهروندان بهایی در زمیینه واردات و ساخت عینک مشغول به فعالیت هستند که به نظر می رسد با این اقدام در صدد کاهش حیطه فعالیت آنها در این بخش هستند . به ویژه که در چند ماه گذشته تعدادی از فروشندگان و واردکنندگان عینک که بهایی بودند به جرم قاچاق عینک بازداشت و انبار و لوازم آن مصاده و پلمپ شد .

در آخرین مورد ماموران اطلاعات به مغازه و انبار نیکی خانجانی رفته و اموال او را مصاده و خودش را نیز برای سه ماه در زندان نگه داشتند و در پایان با قرار وثیقه دو میلیارد تومانی آزاد کردند . زمان بررسی دادگاه او نیز مشخص نیست . این در حالی است که تمام واردات عینک ایران به صورت قانونی صورت می گیرد و به نظر می رسد این اقدام تنها روشی برای اعمال فشار بیشتر اقتصادی بر شهروندان بهایی ایران است .