دیدار شاگردان عرفان حلقه و نمایندگان کمپین آزادی محمد علی طاهری با احمد شهید در نروژ-اسلو

دیدار شاگردان عرفان حلقه و نمایندگان کمپین آزادی محمد علی طاهری با احمد شهید در نروژ-اسلواحمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه حقوق بشر در ایران، در همایشی در اسلو پایتخت نروژ، با شاگردان محمد علی طاهری، دیدار کرد و از آخرین اقدامات خود در مورد پیگیری وضعیت این زندانی عقیدتی خبر داد.

حلقه نیوز – جلسه دیدار با احمد شهید، در اسلو با صحبت های محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران آغاز شد و پس از مقدمه کوتاهی توسط آقای شهید، جلسه پرسش و پاسخ با ایرانیان حاضر در جلسه آغاز شد. احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در جواب یکی از افراد حاضر درباره ادعای لاریجانی مبنی بر اعدام ریحانه جباری به دلیل فعالیت های حقوق بشر و رسانه ای، این موضوع را رد کرد و اعتراضات و فشار گروه های حقوق بشری را در رابطه با زندانیان در ایران موثر دانست.

در این جلسه چند تن از دانش آموختگان مکتب معنوی عرفان حلقه، شاگردان محمد علی طاهری و همچنین نمایندگان کمپین بین المللی آزادی محمد علی طاهری حضور داشتند و سوالاتی را درباره وضعیت محمد علی طاهری از گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، مطرح کردند.

یکی از شرکت کنندگان در این باره پرسید: «آقای محمد علی طاهری، چند ماه پیش از زندان برای شما نامه ای نوشته است. آیا پس از فرستادن این نامه برای شما، تغییری در شرایط و همچنین پرونده او صورت گرفته است؟ بعد از دریافت نامه، شما چه اقداماتی برای او انجام داده اید؟ با توجه به شرایط بحرانی او، شما چه پیشنهادی برای شاگردان و حامیان وی دارید؟ زندگی او در خطر است. با تشکر.»

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با حقوق بشر در ایران، در پاسخ به این سوال گفت: «من چندین بار به دولت ایران نامه نوشتم و درباره شرایط آقای طاهری اظهار نگرانی کردم. در سفرهای قبلی ام چند نفر را ملاقات کردم که همین سوال را مطرح کردند و من نیز به آنها چند پیشنهاد دادم، که پیشنهادات را بازگو می کنم. البته برای اینکه کار پیش رود، حمایت خانواده آقای طاهری ضروری است. اولا باید با یک گروه کاری که در رابطه با دستگیری های فراقانونی، در سازمان ملل وجود دارد، تماس گرفته و پرونده آقای طاهری را با آن گروه مطرح کنند. معمولا این گروه کاری از پنج نفر تشکیل شده است، پرونده را مورد مطالعه قرار داده و پس از بررسی، در این باره قضاوت می کنند که آیا شحص به دلیل اتهامات واهی دستگیر شده است و در زندان بسر می برد یا خیر. و اگر این گروه نتیجه گیری کنند که دستگیری او به طریق غیرقانونی انجام شده است، این ابزاری به دست شما میدهد که میتوان با آن برای لابی گری با جامعه جهانی استفاده کرد.»

در پایان جلسه، مدارک و توضیحاتی تکمیلی از طرف کمپین بین المللی آزادی محمد علی طاهری به آقای شهید ارائه شد که مورد توجه وی قرار گرفت.

به نظر می رسد، با توجه به تاکید آقای شهید، مبنی بر اهمیت فعالیت خانواده آقای طاهری، به عنوان یک پیش نیاز برای اقدامات موثرتر و جدی تر برای کمک به آزادی آوی، دلیل عدم پیگیری جدی آنها، اعتماد به وعده های عوامل اطلاعات سپاه و یا ترس از تهدیدات مختلف از جمله تهدید جانی آنهاست، که آقای طاهری در نامه خود به آقای شهید، به طور مشخص به موارد تهدید خانواده خود اشاره کرده است.