بان‌کی‌مون خواستار تعهد دولت‌ها به حقوق بشر شد

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد امروز، در پیامی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر از دولت‌ها خواست تا به حقوق بشر احترام بگذارند.

دهم دسامبر روز بین المللی حقوق بشر است. در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر با هدف برقراری آزادی و تضمین حقوق برابر برای همه‌ی مردم جهان، در سازمان ملل به تصویب مجمع عمومی رسید. برای گرامیداشت این روز، هر سال  نهادهای حقوق بشری سعی در جلب نظر جامعه جهانی نسبت به نقض حقوق بشر در کشورهایشان دارند و از دولت‌ها می خواهند تا در سال پیش رو از نقض حقوق مردم دست بردارند.

اما امسال بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در پیامی از دولتها خواست تا «هر روز سال» یا«۳۶۵ روز حقوق بشر» به تعهدات خود نسبت به حقوق بشر پایبند باشند و به آن احترام بگذارند. او گفت:‌ «من از مردم می‌خواهم دولتهایشان را به سمت مسئولیت‌پذیربودن هدایت کنند.»

بان‌کی‌مون گفت از مدافعان حقوق بشر که با شجاعت به اهداف سازمان ملل خدمت می‌کنند، حمایت می‌کند و ادامه داد «ما رفتار مسئولانی که حقوق هر فرد یا گروهی را انکار می‌کنند، تقبیح می‌کنیم.»

بان‌کی‌مون افزود «حقوق بشر برای همگی ماست،‌ فارغ از اینکه به کجا تعلق داریم، بدون در نظر گرفتن طبقه اجتماعی، اعتقادات و افکارمان. این موضوعی ست مرتبط با عدالت فردی، ثبات اجتماعی و پیشرفت جهانی.»

دبیر کل سازمان ملل گفت: «نقض حقوق بشر فراتر از مصیبت های شخصی است و زنگ خطری و هشداری در مورد احتمال بحران‌های بزرگتر است.» او در پایان گفت: ‌«اجازه بدهید به فریاد مظلومان برسیم و از حق کرامت بشری برای همگان حمایت کنیم.»

بان‌کی مون همچنین به مناسبت روز جهانی رفع تبعیض و خشونت علیه زنان در ۲۵ نوامبر، خواستار همنوایی فعالان حقوق بشر در شانزده روز پیاپی (۲۵ نوامبر تا ۱۰ دسامبر) برای دعوت از همگان برای پایان دادن به خشونت علیه زنان شد.

به همین منظور امسال در اطراف دفتر سازمان ملل متحد در نیویورک، ساختمان دبیر خانه و ساختمان امپایر استیت بارنگ نارنجی روشن شد و به همین مناسبت مراسم دیگری در سراسر جهان و رسانه های اجتماعی انجام شد.

گفتنی‌ست سال ۲۰۱۴، سال خوبی برای حقوق بشر در ایران نبوده است. بنا به گزارش سازمان های حقوق بشر از ایران، در سال جاری حدود ۱۰۰۰ نفر اعدام شده اند. احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نیز در گزارشی که ماه اکتبر به سازمان ملل تحویل داد، از افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده است.

از مهمترین موارد نقض حقوق بشر در سال ۲۰۱۴، در ایران که انعکاس گسترده ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت، می‌توان به حمله نیروهای امنیتی به بند ۳۵۰ اوین، اعدام مخفیانه دو عرب اهوازی به نام‌های علی چه‌بیشاط و سید خالد موسوي، اعدام ریحانه جباری، اعدام محسن امیر اصلانی و اعدام مه‌آفرید امیرخسروی اشاره کرد.