تظاهرات همدلی و همبستگی با دراویش دربند در کلنِ آلمان

 ارسال توسط مصطفی خدا کرمی Mostafa Khoda Karami

در ادامه یک سلسله تظاهرات زنجیره ای برای آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران بعد از ظهر شنبه حرکتی از سوی جمعی از دراویش گنابادی ساکن آلمان و بلژیک در برابر کلیسای قدیمی شهر کلن برگزار شد. شهرام میریان گزارشگر رادیو فردا در آلمان از محل برگزاری این تجمع گزارش می دهد. 

شهرام میریان : پس از برپایی چند تظاهرات در برابر سفارت های جمهوری اسلامی ایران در چند پایتخت اروپایی این حرکتها از این هفته به داخل شهرهای اروپا راه یافته و بعداز ظهر شنبه شماری از درویشان سلسله نعمت اللهی گنابادی سلطانعلیشاهی در برابر کلیسای معروف کلن قدیمی ترین وبزرگترین کلیسای شهر کلن گردهم آمدند. در اطلاعیه هایی که به دو زبان انگلیسی و المانی در این حرکت به رهگذران داده میشود از جمهوری اسلامی آزادی همه زندانیان سیاسی – عقیدتی خواسته شده.در حالیکه این تظاهرات ادامه دارد. گفتگویی انجام شده با آقای افشین ساجدی که اخیرا همراه با آقای مصطفی ازمایش سخنگوی انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران با برخی از مقامات پارلمان اروپا در شهر بروکسل دیداری داشته اند ، می پرسم ، الان وضع جسمانی بویژه دراویش بیمار در زندان اوین چگونه است؟

آقای افشین ساجدی : مشکل اصلی الان در مورد جناب آقای مصطفی دانشجو است بخاطر مشکل حادّ ریوی و پس از چند تنفس از حال می رود و اکسیژن کم به بدنش می رسد و متأسفانه هیچ مراقبت پزشکی که لازم است و متناسب با این مشکل ریوی ایشان است به ایشان ارائه نمیشود.

شهرام میریان : آقای افشین ساجدی شما اخیرا شما همراه با دکتر مصطفی آزمایش دیداری با تنی چند از مقامات  پارلمان اروپا در شهر بروکسل داشته اید.

آقای افشین ساجدی : مسایلی که مطرح شد این بود که برخورد با دراویش یک برخورد سیستماتیک است در طول چند سال حسینیه های ما مورد تهدید و تخریب قرار گرفته ، وکلا و روزنامه نگاران فقط بخاطر انجام کارهای حرفه ای خود مورد تعقیب قرار گرفته اند ، ما اینها را منعکس کردیم و خواهش کردیم که این موارد را در گفتگوهای خود با دولت ایران لحاظ کنند.

***

شهرام میریان : خانم ؛ شما در این حرکت اعتراضی در شهر کلن شرکت کرده اید؛ می بینم که عکسی را مقابل صورت خود گرفته اید بصورت ماسک.

یکی از بانوان شرکت کننده در تجمع اعتراضی شهر کلن : این عکس یکی از برادران درویش ما است؛ که به جرم دفاع از دیگر برادران (ایمانی) خودشان که اعتقادات مذهبی داشتند متأسفانه در بندند ، بدون هیچ گناهی مانند جناب آقای مصطفی دانشجو که وکیل دراویش هستند. خواسته ما این است که بگذارند هر کس هر عقیده ای دارد تا زمانی که به کسی آزاری نرسانده و در دل خودش است راحت به اعتقادات و آئین خودش بپردازد. چه بهایی ، چه مسیحی ، چه ارمنی ، هر دینی ، چرا (شهروندان) نباید بتوانند به خواسته خودشان با آنچه که به آن اعتقاد دارد بتواند با خدای خودش نیایش کند ؟ همین.

koln 15112014