تقدیر شورای هماهنگی راه سبز از مقاومت مسالمت‌آمیز دراویش در مقابل ظلم

ارسال توسط مصطفی خدا کرمی Mostafa Khoda Karamiراه-سبز-امید-495x375

شورای هماهنگی راه سبز امید با انتشار بیانیه‌ای از خشونت‌های صورت‌گرفته در قبال دراویش گنابادی و خانواده‌های ستمدیده‌شان ابراز تأسف کرد و با اعتراض به تداوم نقض فاحش حقوق اساسی شهروندان توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و قضایی، از هموطنان عزیز و به‌ویژه همراهان جنبش سبز دعوت کرد به هر طریق ممکن در قبال آنچه بر زندانیان سیاسی و عقیدتی می‌رود، آگاهی‌بخشی کنند. به گزارش کلمه، این شورا همچنین از دستگاه‌های اجرایی خواسته است که در راستای وعده‌های رییس جمهور مبنی بر تحقق و پاسداری از حقوق مدنی و اساسی شهروندان، مانع تداوم نقض حقوق ملت ایران، و ازجمله دراویش کشور شوند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

به‌نام خدا

«کونوا لظالم خصما و للمظلوم عونا»؛ «دشمن ستمگران و یاور ستمدیدگان باشید.» (امام علی)

هموطنان عزیز، همراهان آزادهٔ جنبش سبز

اعتصاب غذای جمعی از دروایش کشور در اعتراض به تضییع حداقل حقوق انسانی و قانونی آنان به‌عنوان زندانیان سیاسی ـ عقیدتی، و در پی آن تحصن صد‌ها تن از اعضای خانواده‌های این زندانیان و دراویش کشور که با برخورد خشن و غیرانسانی نیروهای انتظامی و امنیتی و قضایی مواجه، و حتی منجر به بازداشت موقت چند صد نفر از آنان شد، ازجمله اخبار تأسف‌باری است که در روزهای گذشته خاطر بسیاری از دغدغه‌داران حقوق بشر در ایران را آزرد.

شگفت و ناگوار آن‌که برخی از ما چنان به این‌گونه خبر‌ها خو گرفته‌‌ایم که تعهدات انسانی، اخلاقی و دینی خود را به هموطنان خویش به حاشیهٔ زندگی روزمره برده‌ایم. این در حالی است که دراویش کشور با شجاعت و جسارت، مقاومت مسالمت‌آمیز در مقابل ظلم، و آگاهی‌بخشی و اعتراض بدون خشونت در برابر ستم رفته بر خویش را در دستور کار قرار داده‌اند. مقاومت و شجاعتی که در گام نخست، نهادهای مسئول را وادار به آزادسازی سریع بازداشت‌شدگان کرد.

«شورای هماهنگی راه سبز امید» حمایت از حقوق مدنی و اساسی دراویش کشور و همدلی با آنان را حداقل وظیفهٔ خود و کنشگران سبز جامعه مدنی ایران می‌داند. آنجا که ضروری است سخنگوی مظلومیت آنان و همراه اعتراض به حق ایشان در واکنش به ستم و جفای رفته بر یاران در بندشان باشیم؛ تلاشی حداقلی تا شاید اقتدارطلبان خشونت‌مدار در هراس از داوری و واکنش افکار عمومی مجبور به اذعان به حقوق ابتدایی زندانیان عقیدتی و سیاسی و خانواده‌های ایشان شوند، و دستگاه قضایی تغییری هرچند اندک در رفتار دور از انصاف و قانون و اخلاق خود پیشه کند. هرچند که با افسوس باید اذعان نمود، نشانهٔ امیدوارکننده‌ای از بروز تدبیر و رعایت حقوق اساسی شهروندان و تحقق عدالت و احترام به حقوق ملت مصرح در قانون اساسی، در رأس حکومت و به‌ویژه در دستگاه قضایی مشاهده نمی‌شود.

شورای هماهنگی راه سبز امید با ابراز تأسف از خشونت‌های صورت‌گرفته در قبال دراویش گنابادی و خانواده‌های ستمدیده‌شان، و با اعتراض به تداوم نقض فاحش حقوق اساسی شهروندان توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و قضایی، از هموطنان عزیز و به‌ویژه همراهان جنبش سبز دعوت می‌کند به هر طریق ممکن در قبال آنچه بر زندانیان سیاسی و عقیدتی می‌رود، آگاهی‌بخشی کنند. نیز از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم در راستای وعده‌های رییس جمهور مبنی بر تحقق و پاسداری از حقوق مدنی و اساسی شهروندان، مانع تداوم نقض حقوق ملت ایران، و ازجمله دراویش کشور شوند.

شورای هماهنگی راه سبز امید

اول مهرماه ۱۳۹۳