امروز در سالن ملاقات اوین چه گذشت؛ دراویش زندانی به سالن ملاقات نیامدند: به عیادت دراویش مجروح بروید، خانواده ما آن‌ها هستند

ارسال توسط مرجان تابع بردبار Marjan Tabe Bordbarدرویشان 1

امروز خانواده‌های دراویش زندانی برای ملاقات با زندانیانشان در سالن ملاقات اوین حاضر شدند. بیش از ۵۰ درویش گنابادی خانواده‌ها را در این ملاقات همراهی کردند. رییس زندان اوین در ملاقات با ۸ درویش محبوس در آن زندان، اظهار بی‌خبری معاون دادستان از اعتصاب غذای دراویش زندانی را بی‌اساس دانست. دراویش زندانی با خودداری از حضور در سالن ملاقات، از اعضای خانواده‌شان خواستند به عیادت دراویش مجروح بروند. آن‌ها اعلام کردند خانواده ما تمام دراویش هستند و متاسفیم که به خاطر ما به خاک و خون کشیده شدند. به گزارش مجذوبان نور، آنچه در بالا نوشته‌ شد، مهم‌ترین اخباری بود که امروز سه‌شنبه یکم مهر ماه با حضور خانواده‌های ۸ درویش محبوس در زندان اوین و همراهی جمعی ۵۰ نفره از دراویش گنابادی با ایشان، در سالن ملاقات و محوطه امنیتی‌ترین زندان ایران روی‌ داد.

گزارش کامل وقایع این ملاقات را در زیر بخوانید:

همراهی بیش از ۵۰ درویش گنابادی با خانواد‌ه‌های دراویش زندانی در سالن ملاقات اوین

IMG-20140923-WA0036صبح امروز بیش از ۵۰ درویش گنابادی که از شهرستان‌ها عازم تهران شده‌اند، خانواده‌های ۸ درویش زندانی را در سالن ملاقات زندان اوین همراهی کردند.

این جمع با حضور در سالن ملاقات زندان اوین و پشت در سالن ملاقات، از مسوولان خواستند با برداشتن منع غیرقانونی اجبار وکلای زندانی ایشان به استفاده از لباس زندان و دست‌بند، مقدمات ملاقات خانواده‌ها با این ۸ درویش را بعد از دو ماه فراهم کنند.

با حضور پرشمار دراویش در سالن ملاقات و محوطه بیرون از سالن تا ساعت‌ها پس از پایان وقت اداری، مسوولان زندان اوین اعلام کردند ملاقات زندانیان با خانواده‌هاشان به شکلی که دراویش خواستار شده‌اند، ‌ در خارج از ساعت اداری صورت می‌گیرد اما پیش‌شرط آن این است که به جز خانواده‌ها، بقیه حاضران سالن ملاقات را ترک کنند. در پی این اقدام، دراویش از سالن ملاقات خارج شدند تا خانواده‌ها بعد از دو ماه بی‌خبری و ۲۳ روز اعتصاب غذا، عزیزانشان را ملاقات کنند.

موافقت مسوولان زندان با حضور دراویش زندانی بدون استفاده از لباس در سالن ملاقات در حالی اعلام شد که روز گذشته آقای خدابخشی معاون دادستانی ضمن اظهار بی‌خبری از تجمع دو روزه پیروان طریقت گنابادی و حتی اعتصاب غذای دراویش زندانی، اعلام کرده بود ملاقات با دراویش زندانی جز با رعایت ضوابط تعیین شده، یعنی استفاده زندانیان از پوشش زندان و دستبند، امکان‌پذیر نخواهد بود.

یادآور می‌شود به رغم برداشتن این موانع، هشت درویش زندانی به دلیلی که در ادامه می‌آید، باز هم از حضور در سالن ملاقات خودداری کردند.

نشست حضوری رییس زندان اوین با ۸ درویش زندانی

حضور دراویش گنابادی در مقابل سالن ملاقات اوین و اصرار مسوولان سالن ملاقات در لزوم تدارک ملاقات خارج از وقت، باعث شد آقای رشیدی رییس آن زندان با تمامی ۸ درویش محبوس در زندان نشست داشته باشد.

رییس زندان اوین به این دراویش که اکنون ۲۳ روز در اعتصاب غذا هستند، گفت: ما به طور شفاهی تمام مسوولان را در جریان اعتصاب غذا و خواسته‌های شما گذاشته‌ایم و هیچ مسئوولی نمی‌تواند ادعا کند از این اعتصاب غذا بی‌خبر است. ما به آن‌ها گفته‌ایم شما در چه وضعیتی هستید اما تا کنون هیچ پاسخی از طرف آن‌ها دریافت نکرده‌ایم.

چرا دراویش زندانی از حضور در سالن ملاقات امتناع کردند

دراویش زندانی که پس از جلسه با رییس زندان و رفع موانع غیرقانونی نیز از آمدن به سالن ملاقات خودداری کرده بودند، در پیام کوتاهی گفتند: مشکل ما دستبند و پابند و حبس غیرقانونی نیست. خواسته ما ملاقات با خانواده‌مان نیست، خانوادهٔ ما تمامی درویشان هستند. همان‌ها که دو روز تمام در خیابان‌های تهران با چشم و دست بسته، باتوم خوردند و سانحه دیدند. ما زندانیان قدردان حضور شما دراویش عزیز در سالن ملاقات هستیم اما مادامی که به خواسته ما که آزادی اهل طریقت و عرفان است توجهی نشود، به سالن ملاقات نمی‌آییم.

۸ درویش محبوس در اوین در پایان از خانواده‌هاشان خواستند به جای آمدن به سالن ملاقات، به عیادت دراویشی بروند که در روزهای گذشته به دست نیروهای امنیتی به خاک و خون کشیده شدند و اینک در اورژانس بیمارستان‌ها بستری هستند. این دراویش اعلام کردند: خانواده ما تمام دراویش گنابادی هستند که متاسفانه به ناحق خونشان ریخته می‌شود و شکنجه می‌شوند.

یادآور می‌شود ۹ درویش زندانی در اعتراض به تحت فشار گذاشتن پیروان طریقت و عرفان در ایران، اینک در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز دست اعتصاب به غذای نامحدود زده و اعلام کردند در صورتی که خواسته ایشان محقق نشود از مرگ استقابل خواهند کرد.

وضعیت جسمی این ۹ درویش وخیم گزارش شده است.