روایت دو شاهد عینی از ضرب و شتم دراویش معترض

ارسال توسط مرجان تابع بردبار Marjan Tabe Bordbar

در حالیکه ۹ تن از دراویش گنابادی وارد بیست و یکمین روز اعتصاب غذا و داروی خود شدند، صبح شنبه ( ۲۸ شهریور) تجمع آرام دراویش مقابل دادستانی در اعتراض به وضعیت عزیزان خود در بند با برخورد خشن و شدید نیروی انتظامی رو به رو شد. ماموران اطلاعات و امنیتی که بامداد شنبه با صد‌ها ون و گارد امنیتی در محدوده بازار ۱۵ خرداد تهران مستقر شده بودند با آمدن دراویش شروع به بازداشت و ضرب و شتم آن‌ها کردند. ابعاد بازداشت و برخورد خشونت آمیز با دراویش بسیار گسترده بوده بطوری‌که نزدیک با پانصد نفر از دراویش را دستگیر و به کلانتری‌های مختلف تهران منتقل کردند. به گزارش جرس، صدیقه خلیلی همسر حمید مرادی یکی از دراویش اعتصابی دربند با اشاره به حمله به تجمع دوستانه و صلح آمیز دراویش می‌گوید: «از قبل صد ون و صد‌ها مامور اطلاعات و انتظامی منتظر ما بودند و شروع به دستگیری دراویش کردند. خانم‌ها را با باتوم می‌زدند تا به زور از داخل ون پایین بکشند و وارد حسینیه کنند. هر کدام از برادرهای درویش هم که اعتراض می‌کرد چرا آن‌ها را با باتوم می‌زنید، آن‌ها را هم می‌زدند و دستگیر می‌کردند و با ون به کلانتری‌ها می‌بردند.»

شیما انتصاری، دختر رضا انتصاری دیگر درویش دربند به شرح این برخورد‌ها می‌پردازد و توضیح می‌دهد: «خانم‌هایی را که در کوچه معراج جلوی حسینیه امیرسلیمانی در داخل ون بودند الان به زور دارند از ون خارج می‌کنند و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. از صبح وقتی دراویش به سمت دادستانی حرکت کردند ون‌ها آنجا آماده بودند و گوشی‌های آن‌ها را گرفتند و در دسته‌های ۳۰ نفر و ۴۰ نفر سوار وان‌ها کردند و به کلانتری‌های مناطق مختلف تهران بردند و تا الان هیچ اطلاعی از وضعیت آن‌ها نداریم. خانم‌ها را هم سوار ون‌ها کردند و آوردند کوچه معراج و تعدادی از آن‌ها را به زور و کتک از ون پیاده و داخل حسینیه کردند و در‌ها را به روی آن‌ها بستند. تعدادی را هم به درمانگاه خیریه متعلق به حسینیه در کنار حسینیه منتقل کردند و درب آنجا را به رویشان بستند که ضرب و شتم‌های شدیدی داشتند. از جمله آرزو چراغی به شدت مجروح شده است. در داخل ون‌ها بچه‌ها هم بودند و ماموران بطور بسیار بیرحمانه زنان را از ون‌ها با ضرب و شتم خارج کرده و درگیری بسیار شدید بود. دو سر کوچه حسینیه را هم بسته‌اند و اجازه ورود به هیچکس نمی‌دهند. این در حالی است که دیشب با بعضی از دروایش صحبت کرده بودند و پلیس امنیت گفته بود که اجازه می‌دهند این دراویش بیایند تا نماینده دراویش حرفهای دراویش را بزند. اما وقتی صبح رفتیم در حدود صد ون با ماموران ویژه منتظر و آماده باش ایستاده بودند.»

ماموران امنیتی و انتظامی مستقر در خیابان بهشت، با مسدود کردن ورودی و خروجی‌های کوچه معراج آن خیابان٬ ۸۹ زن درویش و کودکانشان را محاصره کرده و با ضربات باتوم و هتاکی قصد گسیل دادن ایشان به داخل حسینیه دراویش را داشتند.

انتصاری ادامه می‌دهد: «حتی دستبندهای سفیدی که برده بودیم تا تجمع را بدون شعار و با آرامش و مسالمت آمیز برگزار کنیم از دراویش گرفتند و دراویشی هم که پوستر با اشعار بر گردن داشتند به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. از دو و سه هزار دراویشی که برای تجمع آمده‌اند حدود پانصد نفر را دستگیر کرده‌اند که زنان و کودکان هم در بین بازداشت شدگان هستند.»

پیش از این جامعه دراویش ایران تحت عنوان «کوچ دراویش ایران به زندان اوین» اعلام کرده بود که برای حمایت از ۹ زندانی که در اعتراض به فشارهای امنیتی در اعتصاب غذا به سر می‌برند، روز شنبه با دست و چشمان بسته به دادستانی مراجعه می‌کنند.

خانم مرادی با اشاره به هدف برگزاری تجمع دراویش خاطرنشان می‌کند: «هدف از این تجمع این بود که اگر برادران ما به جرم اعتقادشان و درویش بودن در زندان تحت شرایط ظالمانه بسر می‌برند و از حقوق خود محروم و تحت ظلم هستند پس ما هم درویش هستیم و ما را هم زندانی کنید. الان نزدیک به چهار سال است که همسر من و برادران دیگر را به جرم درویش بودن و دفاع از دروایش در زندان نگه داشته‌اند و روز به روز در زندان به آن‌ها فشار می‌آورند و بعد از ماجرای بند ۳۵۰ آن‌ها را از هم جدا کردند و دارند آنجا را منحل می‌کنند… در حقیقت، سالهاست که حسینیه‌های ما را خراب می‌کنند حقوق دراویش را نقض می‌کنند و آن‌ها را با شیوه‌های مختلف مورد آزار و ستم قرار می‌دهند. الان هم تنها خواسته ما این است که عزیزان ما که حدود بیست روز است در اعتصاب عذا بسر می‌برند و جانشان در خطرست را‌‌ رها کنند و به ظلم علیه دراویش پایان دهند. ما به دنبال زندگی با آرامش هستیم. بار‌ها هم به مراجع و رهبری نامه نوشتیم اما هیچ پاسخی نگرفتیم. دیگر چاره‌ای برای دراویش نمانده و کفن پوش آمده‌اند و تا آخرین قطره خون می‌ایستند. تمام فقرا با دستبند و چشم بند سفید جمع شده‌اند و از شهرهای مختلف دارند به ما می‌پیوندند و قصد برگشت به خانه‌شان ندارند.»

کانون مدافعان حقوق بشر نیز در پی بی‌توجهی مقام‌های مسئول ایرانی به خواسته‌های دراویش گنابادی و همچنین بازداشت گسترده و ضرب و شتم آنان و خانواده‌هایشان در مقابل دادستانی تهران نامه سرگشاده‌ای « به‌بان کی مون» ، دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال کرده است.

در این نامه از دبیر کل سازمان ملل متحد درخواست شده است تا در گفت‌و‌گو‌هایش با مقام‌های ایرانی، آنان را مجاب کند تا سیاست مدارا و پرهیز از خشونت را براساس گفته‌هایشان و همچنین تعهدات بین المللی در خصوص دراویش و دیگر گروه‌های مذهبی ایرانی به کار بندند.

خانم اعلایی، وکیل دادگستری و از جامعه دراویش گنابادی گزارش مختصری از نقض حقوق دراویش به جرس داده و می‌گوید: «سالهاست که حکومت جمهوری اسلامی دراویش را به جرم درویش بودن و عبادت‌های خالصانه خدا مورد آزار و ستم قرار داده است. نقض حقوق شهروندی، تفتیش عقاید که طبق قانون اساسی صراحتا آن را ممنوع کرده است، بازجوی‌های مختلف غیرقانونی فقرا در پست‌های دولتی و غیر دولتی، بایکوت خبری شدید، تربیت نیروهای تبلیغی علیه تصوف عرفان شیعی، مسمومیت اذهان عمومی علیه فقرا و… از جمله این موارد است. حکومت جمهوری اسلامی با این برخورد‌ها وجود انسانیت را به مسلخ کشیده است و در واقع قصدشان زندانی کردن روح و عقیده دراویش است؛ اما غافل از اینکه این رفتار‌ها باعث متعالی کردن روح و جان این انسان‌ها می‌شود.»

او تصریح می‌کند: «هدف از تجمع دراویش، رفع نگاه‌های امنیتی به دراویش است. ما به تمام مراجع قانونی اعم از نمایندگان مجلس، دبیر شورای امنیت ملی، رهبری جمهوری اسلامی، دفتر آیت الله مکارم شیرازی، سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری برای رساندن صدای خود و پایان دادن به نقض حقوق دراویش نامه نوشته و اقدام کرده‌ایم اما جز سکوت پاسخی دریافت نکردیم و از همین رو الان اینجا جمع شده‌ایم تا صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم. ۹ تن از برادرای درویش ما که در میان آن‌ها از وکلای پایه یک دادگستری هستند را در زندان نگه داشته‌اند و هر روز فشار‌ها را بر آن‌ها زیاد‌تر می‌کنند و تنها جرمشان دفاع از حقوق دراویش و راه اندازی سایت مجذوبان نور است که الان در دنیای مجازی یک امر طبیعی و قانونی است.»

خانم اعلایی خطاب به مسئولین حکومتی می‌کوید: «شما که می‌خواهید ذهن و عقیده دراویش را به زندان بکشانید مطمئن باشید که نمی‌توانید و فقط جسم ما را می‌توانید زندانی کنید که خودمان در اختیار شما قرار می‌دهیم. تا نگاه‌ها و فشارهای امنیتی برداشته نشود این جسم ما در اختیار شما و ما را هم زندانی کنید.»

این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: «سالهاست که تمام حسینیه‌های ما را خراب کردند و از سال ۸۳ سه تا از حسینیه‌های ما را که در شهرهای مهم کشور قم و اصفهان و بروجرد بودند را آتش زدند و هزاران ظلم دیگری که در این مجال نمی‌گنجد. شاید تصورشان این است که دراویش دخالت در سیاست می‌کنند اما دراویش دخالتی در سیاست ندارند. سیاست کار سیاستمداران است، سیاست کار کسانی است که گا‌ها حاضرند بخاطر منافع خود دروغ بگویند و متوسل به حیله شوند. این‌ها از اتحاد دراویش می‌ترسند و تصورشان این است که دراویش رقیبشان هستند که واقعا تصوری باطل است. درویشی عین شیعه است منتهی اگر اجازه دهند همه دراویش را بشناسند خواهند فهمید که دراویش هیچ آزاری به کسی نمی‌رسانند و پیام صلح و دوستی دارند.‌‌ همان نمازی که شیعیان می‌خوانند ما هم می‌خوانیم و هیچ تفاوتی نداریم و این برخورد‌ها از روی جهل و عدم شناخت از درویشی است.»

او تصریح می‌کند: «ده سال است که به جرم عقیده‌مان که عین عقیده شیعه و اسلام است فشار‌ها را افزایش می‌دهند. هیچکدام از این رفتار‌ها و برخورد‌ها با دراویش مطابق با ضوابط و مقرارات قانونی نیست. اول که تجمع می‌کردیم به زور می‌خواستند ما را بازداشت کنند و ببرند و الان که خودمان آمده‌ایم تا ما را به زندان ببرند به زور از ون پیاده می‌کنند. در هر حال خودشان هم می‌دانند در مقابل اتحاد دراویش هرگونه برخوردی کنند برایشان پیامد دارد؛ از همین رو هم دست به حیله زدند و در خبرگزاری‌هایشان اعلام کردند که ما از داعش هستیم. واقعا چنین حرفهایی تاسف آور است زیرا اگر ما از داعش باشیم این بدین معناست که جمهوری اسلامی اینقدر ضعیف شده که داعش تا داخل پایتخت و جلوی دادستانی در روز روشن پیشروی کرده است! خوشبختانه مردم ما خودشان آگاه هستند و همه مسائل را تشخیص می‌دهند و قطعا آیندگان در آینده در مورد دراویش و این برخورد‌ها و نگاههای امنیتی قضاوت خواهند کرد.»

به رغم اینکه دراویش اعلام کرده بودند حاضرند با پای خودشان و بدون درگیری به زندان بروند و در این راه حتی چشم و دست‌هاشان را هم می‌بندند که صلح جویی ایشان محرز شود، ماموران نیروی انتظامی آن‌ها را مورد ضربات پیاپی باتوم قرار داده و به رهگذرانی که شاهد این صحنه‌ها هستند می‌گفتند: این‌ها داعشی هستند.

گفتنی است، در پی انتشار اخبار بازداشت گسترده دراویش گنابادی در خیابان‌های منتهی به دادستانی تهران و انتقال آنان به کلانتری‌های مختلف، دراویش سایر نقاط کشور اعلام کردند برای پیوستن به برادران بازداشت شده‌شان عازم تهران هستند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که ساعت نه صبح فردا یکشنبه ۳۰ شهریور مقابل دادستانی تهران حضور یافته و خواهان پایان دادن به فشارهای امنیتی تحمیل شده بر دراویش و یا بازداشت و زندانی شدنشان خواهند شد.