ارسال توسط مرجان تابع بردبار Marjan Tabe Bordbar
در حالی که سکونت اقلیتهای مذهبی در اهواز و خوزستان ریشه تاریخی داشته و این قبرستان نیز در محور فرهنگی تاریخی این شهر قرار دارد پس از اعتراض نسبت به سرقت صلیبها نه تنها اقدامی از سوی نهادهای مرتبط صورت نگرفت که در ورودی این قبرستان نیز از جا کنده و ربوده شد. به گزارش « محبت نیوز» بر اساس خبرهای دریافتی، در پی تعرض شهرداری اهواز به این گورستان، صلیبهای قبرستان ارامنه و لهستانیهای اهواز به سرقت رفت. بر اساس گزارش میراث فرهنگی پس از مشاهده و پیگیری تخریب سنگهای قبر و صلیبهای قبرستان ارامنه، آشوری و لهستانیهای اهواز، یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان با حضور در محل قبرستان موضوع توقف تخریب و سرقت صلیبها را در دستور کار قرار داد. «مجتبیگهستونی» فعال میراثفرهنگی و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این رابطه به خبرگزاری میراثفرهنگی میگوید:” پس از انتقال میدان بارفروشان اهواز و قرارگرفتن معاونت فرهنگی اجتماعی در محدوده قبرستان لهستانیها تصور میشد که سرنوشت قبرستان ارامنه و لهستانیها که در محور فرهنگی تاریخی تپه باستانی آسیه آباد و گورستان سنگی پارک کوهساران قرار دارد به مراتب بهتر شود. اما پس از انتقال بازار آهن فروشان تخریب تدریجی این دو قبرستان آغاز شد.” وی معتادان و سارقان ! را عوامل تخریب و سرقت صلیبهای این قبرستانها دانست. فعالان میراث فرهنگی معتقدند پس از اعتراض نسبت به سرقت صلیبها نه تنها اقدامی از سوی نهادهای مرتبط صورت نگرفتکه در این قبرستان نیز از جا کنده و ربوده شد.
فعالان میراثفرهنگی یادآور می شوند سکونت اقلیتهای مذهبی در اهواز و خوزستان سابقه دیرینه دارد و ارگانهای متولی با حفاظت بیشتر باید مانع از چنین تعرضهایی شوند. انتظار می رود شهرداری اهواز با همکاری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و انجمنهای میراثفرهنگی مانع از چنین تعرضهایی شود.
در باب پیشینیه قبرستان لهستانی ها در اهواز گفته می شود ؛ در سالهای 1320 تا 1323 بیش از 150 هزار لهستانی برای مهاجرت به فلسطین و آفریقا از شوروی وارد ایران شدند و پایگاه اصلی خروج آنها شهر اهواز و سربندر بود. این مهاجرین لهستانی در ساخت نیمی از 25 کارخانه قند و شکری که در ایران ساخته شد نقش داشتند و در نیروگاه برق اهواز نیز اشتغال داشتند.
بی اهمیتی و عدم محافظت و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی ایران از سوی جمهوری اسلامی موجب آن شده است که هر روز بخشی از این آثار توسط افرادی ناشناس مورد تخریب قرار گرفته یا در سایه بی توجهیها و کمبود بودجه و عدم حفاظت از بین رفته اند.
سران حکومت مذهبی جمهوری اسلامی با دخیل کردن سیاستهای خود در دشمنی با غرب، مسیحیت را یک مذهب خارجی و مربوط به کشورهای غربی معرفی میکند ! و در بسیاری از موارد شاهد این مساله هستیم که پس از بازداشت نوکیشان مسیحی برچسب جاسوس بودن برای کشورهای دیگر نیز به آنها زده میشود.
تخریب سنگهای قبر و سرقت صلیبها
دشمنی جمهوری اسلامی در قبال میراث فرهنگی ایران زمین تنها مختص به ادیان نیست بلکه آنان هرچه را که رنگ وبویی غیر اسلامی داشته باشد را دشمن خود میپندارند؛ حتی اگر این نشان بخشی از فرهنگ غنی و یادگار سالیان دور ایرانیان باشد. حتی تحمل آثار باستانی مربوط به ادیان دیگر را نیز ندارد و به هر بهانهای بدون توجه به ارزش فرهنگی و تاریخی این اماکن نسبت به تخریب آنها در نقاط مختلف کشور چراغ سبز نشان میدهد.
تخریب بنای کلیسای تاریخی و قبرستانهای مسیحی تنها بخشی از بیمسئولیتی جمهوری اسلامی در قبال اماکن باستانی و هویت تاریخی ایران است.
سنگ قبر قبرستان لهستانیها قبل از تخریب
– گزارشات منتشره در همین زمینه:
– قبرستان انگليسیها از اماکن تاريخی بندر بوشهر كه به عنوان يکي از محلهاي تدفين ارامنه بوشهر نيز استفاده ميشده است. در وضعیتی است که تمام صليبهای اين قبرستان ديرينه از جا درآمده و شرايط بسيار نامناسبی دارد و به نظر ميرسد که روز به روز به ويرانی نزديک تر مي شود.
– تخریب کامل “قبرستان تاریخی مسیحیان کرمان” با بیش از 200 سال قدمت . پیش از نیز یك کلیسای تاریخی در این شهر که در لیست آثار ملی ایران نیز ثبت شده بود در کرمان به وسیله لودرها کاملن تخریب و به تلی از خاک تبدیل شد.
– نصب یک دکه بستین فروشی در حریم درجه یک کلیسای گریگوری استپانوس از سوی سازمان میراث فرهنگی.این دکه حریم منظری و نمای فضای تاریخی این کلیسا را بر هم زده است. کلیساهای تاریخی گریگوری از بناهای تاریخی استان همدان است که قدمت ساخت آن به 335 سال پیش باز می گردد.
–« کلیسای هفتوان» که یکی از آثار کهن و قدیمی در روستای هفتوان از توابع شهر سلماس میباشد در آستانه نابودی قرار گرفته است.» این کلیسا مربوط به اواخر دوران حکومت صفویها در ایران است.
منطقه جلفای اصفهان نیز که يکي از قديمی ترين محلههاي اصفهان است و کلیسای مشهور وانک در آن قرار دارد و حضور ارامنه در این منطقه به سالهاي حکومت صفوي در ايران بازميگردد طي 15 سال گذشته هر روز بر ميزان تخريبهاي آن افزوده ميشود.
تخریب گورستان تاریخی ارامنه مشهد در خیابان کریمی که قدمتي بالغ بر صد سال دارد .
– تخریب کلیسای تاریخی انجیلی واقع در میدان “ده دی”. كليساي ده دي مشهد در سال 84 از سوي اداره ميراث فرهنگي در فهرست آثار تاريخي – فرهنگي كشور به ثبت رسيد.
و بیتوجهی به تخریب کلیسای تاریخی ارامنه گریگوری در منطقه باغ خونی این شهر.
-بیتوجهی به تخریب قبرستان ارامنه منطقه سلیمانیه تهران (دولاب) وابسته به خلیفهگری کلیسای ارامنه (واقع در خیابان کریمخان) اين مجموعه در سال 1315 تاسيس گرديد و سالهاست كه در آن هيچگونه تدفينی صورت نمیگیرد. قدمت کلیسا نیز به 67 سال پیش باز میگردد که آثار تخریب و نم در بنای ساختمان به خوبی مشهود است.
-تخریب بخشهایی از گورستان و کلیسای تاریخی شهر بوشهر، حد فاصل خیابان انقلاب و بلوار خلیج فارس، نزدیک ساحل که بخش شمالی آن به خاطر جاده سازی از بین رفت و مابقی آن در اثر بیتوجهی سازمان میراث فرهنگی در خطر نابودی قرار دارد.
-تخریب بخشهایی از کلیسای “چوپان” با معماری کمنظیر در غرب شهر مرزی جلفا در ساحل رود ارس در آذربایجان شرقی، که در قرن 16 میلادی ساخته شده است.
حکومت جمهوری اسلامی سازمانی عریض و طویل را با نام سازمان میراث فرهنگی در اختیار خود دارد که این سازمان نه تنها به دنبال حفظ و قداست این آثار نیست، بلکه با نشات گرفتن از اندیشه های اسلامی سران حکومت در دشمنی با هر آنچه ضد اسلامی می خوانندش، چه دین باشد چه آثاری از گذشتگان، سعی در نابودی فرهنگ و اصالت ایران دارد.