لاریجانی: از صدور احکام قصاص و سنگسار ناراحت نیستیم

. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران گفته است: «ما به نظام قضایی مبتنی بر شرع خود افتخار می‌کنیم و از احکامی مانند قصاص و رجم (سنگسار) هم ناراحت نیستیم.» « محبت نیوز»-  در گزارش سه‌شنبه ۱۴ مرداد خبرگزاری بسیج، آقای لاریجانی این سخنان را در مراسم «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» بیان کرده است. به نقل از رادیو فردا او تاکید کرده است که «غرب فکر می‌کند نظام قضایی ما به دلیل اینکه مبتنی بر شرع است می‌خواهیم آن را پنهان کنیم اما ما به این نظام قضایی افتخار می‌کنیم و از قصاص و حتی رجم نیز ناراحت نیستیم.»

رجم یا سنگسار مجازاتی اسلامی است که در قوانین ایران برای برخی روابط جنسی پیش‌بینی شده و در جمهوری اسلامی بار‌ها اجرایی شده است. قصاص نیز حکمی اسلامی و موجود در قوانین ایران است که حکومت را مجاز می‌کند در واکنش به قتل یک فرد، قاتل او را بکشد یا به عنوان مثال در برابر کور شدن چشمان یک فرد، چشمان کسی را که مرتکب این عمل شده، کور کند. محمدجواد لاریجانی، به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر ایران و صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، همواره از این احکام و اجرای آن‌ها دفاع کرده‌اند. معاون قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر این قوه مجددا با دفاع از عملکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر، از آنچه «حقوق بشر اسلامی» نامیده، تمجید و از «حقوق بشر سکولار» به شدت انتقاد کرده است.

آقای لاریجانی گفته که «حقوق بشر سکولار غرب باعث به وجود آمدن این جنایات در کشورهای مختلف شده» و بر لزوم «سازماندهی و ساز و کاری بین‌المللی برای دفاع از حقوق جمعیت میلیاردی مسلمین» تاکید کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از طرف نهادهای بین‌المللی مانند مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شورا، کمیساریا و گزارشگران ویژه و موضوعی این سازمان، و نیز نهادهای غیردولتی بین‌المللی مدافع حقوق بشر مانند عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر، به نقض گسترده حقوق بشر و آزادی‌های مدنی، سیاسی و اجتماعی مردم ایران متهم است.

محمدجواد لاریجانی، معاون و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه که برادر صادق آملی لاریجانی، رئیس این قوه و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی است، همواره این انتقادات را رد و در مقابل، کشورهای غربی را به نقض گسترده حقوق بشر متهم کرده است.

آقای لاریجانی همچنین در واکنش به گزارش‌های احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران، او را با تعابیری مانند «احمق شریر» خطاب کرده و تاکید کرده که جمهوری اسلامی، اجازه ورود آقای شهید به ایران برای تهیه گزارش را نخواهد داد.