دیرنیش بازداشت شهروندان بهایی آزربایجان را محکوم نمود

ارسال خبر توسطمسعود عاقبت اندیشMasoud Aghebat Andish

اؤیرنجی سسی تشکیلات دیرنیش طی بیانیه بازداشت چندین شهروند بهایی آزربایجانی را محکوم نمود . در بخشی از بیانیه آمده است “تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان جنوبی با محکوم نمودن برخورد های غیر قانونی با شهروندان بهایی آزربایجان جنوبی خواهان پایان یافتن درجه بندی شهروندان جامعه آزربایجانی با توجه به عقاید دینی و مذهبی آنها می باشد.”

به گزارش اؤیرنجی سسی، در دو هفته اخیر چندین تن از بهائیان در شهرهای اورمیه و تبریز بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند .

متن بیانیه تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان جنوبی(دیرنیش) بدین شرح است:

در دو هفته گذشته خبر بازداشت چند تن از شهروندان آزربایجانی بهایی در رسانه های حرکت ملی آزربایجان منتشر گردید. سال های طولانی می باشد که در آزربایجان جنوبی شاهد برخورد های غیر قانونی و ایجاد محرومیت های اجتماعی  علیه اقلیت های مذهبی در شهرهای آزربایجان جنوبی می باشیم و نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران با بازداشت های غیر قانونی و احکام سنگین قضایی حقوق انسانی و شهروندی اقلیت های مذهبی ساکن در شهرهای آزربایجان جنوبی را پایمال می کنند و هیچ مرجع قانونی برای دادخواهی این افراد وجود ندارد.

از سال های بسیار دور ادیان و مذاهب  زرتشتی، یهودی، مسیحی، بهایی، سنی و… مورد قبول برخی از انسان های آزربایجانی قرار گرفته و این انسان های آزربایجانی به این ادیان و مذاهب پایبند می باشند. پیروان آزربایجانی این ادیان و مذاهب در شهرهای آزربایجان جنوبی با ایجاد مجامع خاص خویش زندگی آرام خود را پیش می برند و جامعه ترک آزربایجان با احترام به مقدسات و باورهای دینی این اقلیت ها همزیستی مسالمت آمیزی با این انسان ها داشته و دارند. اما متاسفانه سیاست های غلط مذهبی دولت جمهوری اسلامی موجب آن شده که ذهنیت بسیار غلطی در بخشی از جامعه ترک آزربایجانی ایجاد شود که برخورد با این اقلیت ها وظیفه شرعی محسوب گردد و گویی پیروان این ادیان و مذاهب وصله ای جدا از هویت آزربایجان می باشند.

محافل مذهبی نزدیک به دولت ایران با ایجاد بدبینی علیه پیروان آزربایجانی ادیان و مذاهب بخشی از جامعه آزربایجانی را رو در روی بخش دیگر جامعه قرار داده است. درجه بندی انسان آزربایجانی با باورهای دینی اش تداوم سیاست شوونیستی و آسیملاسیون ملت ترک آزربایجانی می باشد که از سوی تئورسین های مرکز نشین  پیش برده می شود.

جامعه ترک سنی آزربایجانی را که همواره و صادقانه برای هویت ملی آزربایجان مبارزه کرده و می کنند با بهانه های مختلف رودروی جامعه شیعه آزربایجان قرار می دهند، زرتشی ها، یهودی ها، بهایی های آزربایجانی را با عناوین دیگر از جامعه آزربایجانی جدا می کنند تا در هر تحول احتمالی در آینده  جامعه آزربایجانی را تکه تکه کرده و یا هر کدام را رو در روی دیگری قرار دهند.

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان جنوبی با محکوم نمودن برخورد های غیر قانونی با شهروندان بهایی آزربایجان جنوبی خواهان پایان یافتن درجه بندی شهروندان جامعه آزربایجانی با توجه به عقاید دینی و مذهبی آنها می باشد. تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان از همه فعالین حرکت ملی آزربایجان می خواهد همچنان که برای دفاع از حقوق ملی و سیاسی آزربایجان مبارزه می کنند در دفاع از حقوق شهروندان اقلیت های مذهبی جامعه آزربایجانی نیز کوشا باشند زیرا حرکت ملی آزربایجانی جریانی دمکراتیک و آزدایخواه می باشد که برای انشا سعادت و حقوق انسانی مبارزه می کند.

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان بر این باور است که اقلیت های دینی و مذهبی جامعه آزربایجانی بخشی از هویت و تاریخ آزربایجان می باشد و هریک از این شهروندان حق زندگی  و ایمان به باورهای خود را در سرزمین مادری خود را دارا می باشند و ما به عنوان نیروی سیاسی جامعه ترک آزربایجانی در قبال سرنوشت تک تک شهروندان آزربایجانی با هر عقیده و اندیشه ای مسئول می باشیم. اگر می خواهیم جامعه ای دمکراتیک برای سعادت و رفاه انسان آزربایجانی انشا کنیم می بایست با طرد تفکرات پوسیده تبلیغ شده از محافل مذهبی نزدیک به حکومت مانع ایجاد تفرقه بین جامعه آزربایجانی شویم.

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان از تمامی هسته های مقاومت ملی و مسئولین رسانه های جمعی تشکیلات می خواهد که در خصوص پایمال شدن حقوق اقلیت های مذهبی آزربایجانی کوشش و تلاش نمایند.

 شورای مرکزی تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان