گزارشی از وضعیت درمانی دراویش زندانی

سرانجام و به رغم دخالت دستگاه قضایی و مسوولان زندان اوین در مسایل درمانی دراویش زندانی، حمیدرضا مرادی سروستانی و مصطفی دانشجو بعد از مدت‌ها انتظار و تحمل بیماری، در مراکز تخصصی به ترتیب تحت عمل جراحی و آنژیوگرافی قرار گرفتند. به گزارش مجذوبان نور، حمیدرضا مرادی سروستانی، فعال حقوق دراویش و مدیرسایت مجذوبان نور سرانجام پس از ۳ انتظار برای صدور مجوز از بیمارستان شهداء تجریش به بیمارستان سینا منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفت. این عمل جراحی چهار ساعت و نیمه که توسط دکتر ظفر قندی و تیم پزشکی انجام شد، در حالی بعد از ۲ سال صورت گرفت که به دلیل توقف در درمان، بیماری وی وسعت زیادی پیدا کرده بود. یادآور می‌شود آقای قاضی صلواتی بار‌ها این درویش گنابادی ۵۱ ساله را که با حکم خود به ده سال و نیم حبس محکوم کرده است، به دلایل واهی از اعزام به بیمارستان ممنوع کرده و دو بار او را از تخت بیمارستان به زندان اوین بازگردانده بود.

بنا بر این گزارش؛ مصطفی دانشجو، دیگر درویش و حقوق‌دان زندانی که با حکم آقای صلواتی در دادگاه غیابی به ۷ سال و نیم حبس محکوم شده است نیز پس از ۴ ماه انتظار برای صدور مجوز اعزام به بیمارستان تخصصی، به بیمارستان قلب اعزام شد و در آنجا بعد از انجام آنژیوگرافی، مجددا به بیمارستان شهدا بازگردانده شد. در نتیجه آنژیوگرافی آقای دانشجو در بیمارستان قلب، انسداد عروق این وکیل دادگستری تشخیص داده شده و به توصیه پزشک معالج، یک دوره بازتوانی قلبی و تنفسی نیز برای وی تجویز شد اما به دلیل اینکه بیمارستان شهدا فاقد امکانات انجام دوره بازتوانی است، این حقوق‌دان باید به بیمارستان میلاد اعزام شود.

afshin karampour

این گزارش می‌افزاید، افشین کرم‌پور دیگر درویش و وکیل زندانی که او نیز با حکم غیابی آقای صلواتی به هفت سال و نیم حبس محکوم شده است، اکنون تحت طب فیزیکی قرار دارد تا پزشکان معالج، پس از پایان این دوره در مورد عمل جراحی وی تصمیم گیری کنند. آقای کرم‌پور از درد شدید گردن و کمر رنج می‌برد و مهره‌های گردن و ستون فقرات وی در زندان دچار آسیب جدی شده است. این درویش نیز به مدت ۲ سال از امکانات درمانی محروم بود تا زمانی که مهره‌های کمر وی آسیب جدی دید تا حدی که تنها با ویلچر امکان حرکتی برای او فراهم بود.