سایه سنگین حاکمیت بر فضای مجازی: از صدور احکام سنگین برای فعالین سایبری تا افزایش نظارت پلیس بر شبکه های اجتماعی

در روزهای اخیر، صدور احکام قضایی سنگین و بی سابقه برای فعالین سایبری و انتشار خبر افزایش نظارت پلیس فتا بر شبکه های اجتماعی، موجب افزایش نگرانی ها در خصوص آزادی استفاده کاربران اینترنتی از شبکه های مجازی شده است. به گزارش کلمه، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه با صدور حکمی برای هشت تن از فعالان شبکه های اجتماعی مجازی که اواسط سال گذشته توسط واحد سایبری اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده بودند، آنان را مجموعا به بیش از ۱۲۳ سال حبس محکوم کرده است. این هشت نفر با اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به مقامات، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی روبرو هستند.

بر اساس احکام دادگاه انقلاب، رویا صابری نژاد نوبخت به ۲۰ سال حبس، امیر گلستانی ۲۰ سال و یک روز حبس، مسعود قاسم خانی ۱۹ سال و ۹۱ روز حبس، فریبرز کاردارفر (متولد ۱۳۶۸) ۱۸ سال و ۹۱ روز حبس، سید مسعود سید طالبی (متولد ۱۳۷۲) ۱۵ سال و یک روز حبس، امین (فرید) اکرمی پور به ۱۳ سال حبس، مهدی ری شهری به ۱۱ سال حبس و نغمه شاهی سوندی شیرازی به ۷ سال و ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا، از افزایش نظارت پلیس فتا بر شبکه های اجتماعی خبر می دهد. به گزارش ایسنا پلیس فتا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا در راستای اهداف از پیش تعیین شده خود مبنی بر حمایت ازشبکه‌های اجتماعی داخلی و تعامل سازنده با کاربران و فعالان فضای مجازی و همچنین در پاسخ به درخواست‌های مکرر این کاربران و مخاطبان وبسایت پلیس فتا مبنی بر راه‌اندازی صفحه رسمی این پلیس در شبکه‌های مذکور و جلوگیری از ایجاد صفحات جعلی، نسبت به ایجاد صفحه رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی کلوب، فیس‌نما، آپارات اقدام کرد که در آینده نزدیک سایر شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب به این لیست اضافه خواهد شد.

صدور این احکام کم سابقه و  افزایش نظارت پلیس فتا بر شبکه های اجتماعی در حالی صورت می گیرد که حسن روحانی، رئیس جمهور، به تازگی اظهار کرده است که: حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی در کشور به رسمیت می شناسیم. وی با بیان این‌که این به معنای یک تحول بزرگ در دنیای امروز است تصریح کرد: گرچه نامش فضای مجازی است و ما با افراد به عینه برخورد نمی‌کنیم اما آثار این فضا بر جامعه و کشور کاملا عینی است؛ حتی بر سبک زندگی مردم.

گفتنی است، این اظهارات واکنش شدید رئیس قوه قضائیه، صادق آملی لاریجانی، را در پی داشته است. آملی لاریجانی به فاصله ی چند روز پس از این اظهارات روحانی طی سخنانی خطاب به مسئولان توصیه کرد: در مواجهه با امور ارتباطی و سایبری و امور فرهنگی سخنانی موجه و منطقی بر زبان بیاورند و از حرف های هیجانی، موردی و احساسی بپرهیزند تا راه برای تدوین راهکارهای مناسب هموارتر شود.