هشدار آیت الله محقق داماد درباره نتایج جهل و کج اندیشی دینی


download
معاونت فرهنگستان علوم در همایش «فلسفه و صلح جهانی» تصریح کرد: در منطقه ما و کشورهای اطراف که عده ای به نام خدا به مساجد پا گذاشته و مسلمانان را در حال نماز به خاک و خون می کشند، اگر انگیزه آنها برای چنین کارهای بررسی کنیم و اگر افکار آنها واکاوی کنیم با یک جهل و کج اندیشی دینی مواجه می شویم.

به گزارش شفقنا، این استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی در همایش «فلسفه و صلح جهانی» با موضوع “حکمت متعالیه و آرامش بشری” سخنرانی خود را آغاز کرد و گفت: جنگ و خون ریزی و آدم کشی به معنای عام کلمه همزاد انسان است یعنی از روز آغاز پیداش بشر آدم کشی نیز آغاز شده است که در منابع دینی و قرآن به داستان دو فرزند آدم در این موضوع اشاره شده است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه این داستان پیام مهمی دارد، اظهار کرد: نخستین پیام آن این است که دیگر کشی و عدم تحمل دیگری در نهاد آدمی نهفته است اما پیام دوم این داستان این است که هر دو فرزندان آدم هستند، که یکی مظهر خشونت و خون ریزی و دیگری سمبل و الگوی تحمل، صبوری و خردمندی است. آن برادر خردمند به برادر خود می گوید اگر تو دستت را برای تجاوز به سوی من دراز کنی من به کشتن تو دست دراز نمی کنم.

محقق داماد ادامه داد: استنباط من از تعبیر این قسمت از آیه قرآن این است که برادر خردمند، به یک اصل در حقوق کیفری اشاره می کند که امروز دنیای پیشرفته معاصر بر آن صحه می گذارد و آن دفاع متناسب است؛ یعنی همواره باید مقابل هجوم را گرفت. اما پیام سوم این داستان این است که این موضوع نزاع دینی است و انگیزه دینی درون خود دارد؛ حسادت، درون خانگی است و ریشه دینی دارد. این داستان نشان می دهد خشونت بشری همزاد انسان است و هر لحظه به شکل هایی همچون نزاع های قومی، مالی، جاه و مقامی خود را نشان داده و تا امروز به صورت تکنولوژی خود را به نمایش گذاشته است.

معاونت فرهنگستان علوم با بیان اینکه گاهی انگیزه های دینی در میان انگیزه های زشتی که در تهاجمات ابتدایی وجود دارد، ظهور پیدا می کند، تصریح کرد: نمونه این انگیزه را می توان در قرون وسطی مشاهده کرد و امروز نیز در منطقه ما و کشورهای اطراف که عده ای به نام خدا به مساجد پا گذاشته و مسلمانان را در حال نماز به خاک و خون می کشند. یا در این موضع دو گروه به جان هم می افتند اما با خیالات و برداشت های شخصی که از دین دارند در حالی که وقتی این موضوع را در میان آنها واکاوی می کنیم با جهل و کج اندیشی دینی مواجه می شویم.

محقق داماد با اشاره به عملکرد اخیر بوکوحرام در نیجریه گفت: بوکو حرام به معنای تحصیل کردن در غرب حرام است؛ آنها ننگ تاریخ بشر را رقم زده اند و دختران را به بردگی گرفتند، و باید ببینیم که راه حل این موضوع چیست؟

او با توجه به نظر صدرالمتالهین بیان کرد: ملاصدرا فیلسوف عرفان، فیلسوف برهان و فیلسوف قرآن است و در سه جای مختلف از جمله در مقدمه اسفار و حدیث شریفی در اصول کافی با این مضمون که مومن باید بصیرت داشته باشد، به مسئله صلح اشاره می کند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: در حال حاضر باید دید حکمت متعالیه و فلسفه به نحو عملی چه پاسخی برای مسئله صلح و فلسفه دارد؟ اگر یک نظام فلسفی است باید برای نظام روز پاسخ داشته باشد. عشق به صلح خواهی را حکما حل کرده اند و دغدغه حکیمان بوده است همین که آنها اعلامیه حقوق بشر را می نویسند، یعنی دم از کرامت و حق بشری می زنند کار حقوقدانان و حکما بوده است که خواستند رنج درد بشری را آرامش ببخشند.

معاونت فرهنگستان علوم بیان کرد: ملاصدرا راه حلی دارد و طبق این راه حل می گوید قرآن در چند جای مختلف به انسان ها گفته است خدا دو چیز را در کنار هم به بشر داده است یکی کتاب و دیگری حکمت؛ کتاب یعنی مجموعه های وحیانی دینی و حکمت یعنی عقل عملی، خردمندی و خردورزی و ملاصدرا اینطور برداشت می کند که این دو مسئله همچون دو بال برای یکدیگر هستند که اگر یکی حذف شود کبوتر به زمین می خورد.

محقق داماد در پایان درباره دین بدون تعقل تصریح کرد: دین بدون تعقل و تعقل بدون دین، نتایج عینی آن در تاریخ دیده شده واین دو همراه با هم می توانند، تربیت کنند. عنوان کتابی که منتشر کردم جهل مقدس است و جهلی که رنگ قدسی به آن داده شده است.