پایان اعتصاب غذای سعید حائری، یاشار دارالشفا و داور حسینی وجدان

کمیته گزارشگران حقوق بشر – سه نفر از زندانیان محبوس در اتاق ۳ بند ۳۵۰ رندان اوین پس از هشت روز اعتصاب غذای خود را پایان دادند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، سعید حائری، یاشار دارالشفا و داور حسینی وجدان ضمن تاکید بر ایستادن بر اعتراض خود نسبت به برخوردهای غیر انسانی در پنجشنبه سیاه اوین اعتصاب غذای خود را پایان دادند.

به دنبال حمله ماموران به بهانه بازرسی و ضرب و شتم شدید زندانیان بند ۳۵۰ در روز پنجشنبه ۲۸ فروردین موسوم به «پنجشنبه سیاه» که به جراحت جدی بعضی از آن‌ها منجر شد و همچنین انتقال حدود ۳۲ نفر از آن‌ها به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ سپاه پاسداران ده‌ها نفر از زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده بودند.

از سوی دیگر وجود اینکه بازرسی اتاق ۳ که آقایان سعید حائری، یاشار دارالشفا و داور حسینی وجدان در آن ساکن بودند بدون هیچ درگیری و بصورت کامل پایان یافته بود اما سرانجام گارد ضد شورش با دستور مسئولان زندان اقدام به ضرب و شتم شدید اعضای اتاق‌های ۱ و ۳ و سایر زندانیان بند ۳۵۰ و انتقال آن‌ها به سلول‌ها انفرادی بند ۲۴۰ کرده بودند که پس از مدتی به بند ۳۵۰ بازگردانده شدند.

پس از تصمیم خانواده زندانیان سیاسی برای تجمع در مقابل دادستانی تهران، سه روز پیش ماموران امنیتی با حضور در منزل مسکونی خانواده حائری از اعضای سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر، اقدام به تهدید آن‌ها به منظور جلوگیری از برگزاری تجمع کرده و همچنین طی تماس تلفنی با خانواده حسینی وجدان آن‌ها را تهدید و از شرکت در تجمع منع کرده‌ بودند.

همزمان تهدید خانواده زندانیان سیاسی کاوه دارالشفا برادر زندانی سیاسی یاشار دارالشفا در پی یورش ماموران امنیتی به منزل مسکونیشان روز ۵ اردیبهشت بازداشت شد.

سعید حائری زندانی سیاسی روز دوشنبه اول اردیبهشت طی ملاقاتی که تنها به مدت ۵ دقیقه و در شرایط سنگین امنیتی با حضور ۴ مامور اطلاعاتی بر گذار شده بود تاکید کرد: «به همه بگویید اینجا شکنجه‌گاه شده و با ما مانند زندانیان ابوغریب رفتار می‌کنند».

بر اساس این گزارش سعید حائری از اعضای سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر دارای کبودی متعددی ناشی از ضرب و شتم است و از ناحیه پا‌ها هم به شدت آسیب دیده به گونه‌ای که در هنگام راه رفتن با مشکل مواجه بوده اما با وجود اعتصاب غذا و آسیب‌های وارده مورد درمان قرار نگرفته‌ بود.

سعید حائری در تاریخ ۲۹ آذرماه ۸۸ به همراه سایر اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر از جمله شیوا نظرآهاری و کوهیار گودرزی بازداشت و پس از تحمل هشتاد روز حبس، در تاریخ ۱۹ اسفند‌‌ همان سال با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاده شده بود.

آقای حائری با وجود اینکه بیش از 17 ماه است بدون استغاده از حق مرحصی در زندان به سر می برد به همراه سایر زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دست به اعتصاب غذا زده بود.

این فعال حقوق بشر در شهریورماه ۱۳۸۹ به اتهام «اخلال در نظم عمومی»، «اجتماع و تبانی» و عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیر عباسی به تحمل دو سال و شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به دوسال حبس تعزیری تقلیل یافت.

وی سرانجام پس از آنکه چهار احضاریه پیاپی جهت معرفی به زندان و اجرای حکم که برای ایشان و وثیقه گذار فرستاده شد، صبح روز ۲۲ آذرماه ۹۱ خود را جهت تحمل حبس به زندان اوین معرفی کرد