(بدون عنوان)

Mapofpersicutionسرکوب و آزار هرچه بیشتر مسیحیان در ایران

در  “گزارش آزادی مذهبی در جهان” آمده است: مسلمانانی که در ایران  به مسیحیت می گروند با آزار و اذیت، بازداشت و حبس رو به رو هستند. بسیاری از بازداشت ها در یورش پلیس به اجتماعات مذهبی آنها انجام شده است. به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از صدای آمریکا، گزارش امسال وزارت خارجه آمریکا پیرامون “آزادی مذهبی”  در جهان حاکی از آن است که

در سه کشور جهان، حقوق اقلیت های دینی بیش از همه پایمال می شود. این سه کشور؛ ایران، مصر و ونزوئلا هستند.

در این گزارش از چند کشور دیگر نیز به عنوان کشورهایی یاد شده که در آنها پی گرد قانونی توهین به مقدسات و صدور احکام ارتداد، به گونه ای تبعیض آمیز انجام می شود. ایران و مصر در میان این کشورها هستند و دیگر کشورهای این فهرست نیز عربستان سعودی، لیبی، تونس، و اریتره هستند.

این گزارش همچنین از رشد “یهودی ستیزی” در جهان به ویژه در اظهارات رسمی مقام های ونزوئلا، مصر و ایران ابراز نگرانی می کند. وزیر امورخارجه ایالات متحده همزمان با انتشار گزارش،  نماینده ای را جهت پی گیری مسئله یهودی ستیزی و مبارزه با آن در سطح جهان انتخاب و معرفی نمود.

گزارش سال ۲۰۱۳ وزارت امور خارجه آمریکا پیرامون شرایط آزادی مذهبی در کشورهای گوناگون، مسیحیان برخی کشورها را هدف تبعیض گسترده اجتماعی می خواند.

دو سال پیش وزارت خارجه آمریکا وضعیت اقلیت های دینی را در ۸ کشور جهان نگران کننده خواند. این کشورها ایران، برمه، چین، اریتره، عربستان سعودی، کره شمالی، سودان و ازبکستان بودند. مطابق گزارش امسال در ۶ کشور از این ۸ کشور، شرایط زندگی اقلیت های دینی نسبت به گذشته فرقی نکرده است. فقط در دو کشور ایران و چین رفتار دولت هایشان با اقلیت های مذهبی طی سال گذشته میلادی بدتر از دو سال پیش بوده است.

افزایش آشکار آزار مسیحیان ایران

همچنین بی بی سی گفته  که وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود از دستگیری صدها نوکیش مسیحی ایرانی طی سال گذشته خبر داده است.

در این گزارش آمده است: “مسلمانانی که به مسیحیت می گروند با آزار و اذیت، بازداشت و حبس رو به رو هستند. بسیاری از بازداشت ها در یورش پلیس به اجتماعات مذهبی آنها انجام شده که طی آن اموال مذهبی نیز ضبط شده است.”

بهنام ایرانی و فرشید فتحی از جمله مسیحیان محبوس هستند که در این گزارش به آنها اشاره شده است، همین طور، سعید عابدینی، نوکیش مسیحی ایرانی-آمریکایی که سال گذشته به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد و وزیر امور خارجه آمریکا رسما خواهان آزادی وی است.

اعتقاد بر این است که علاوه بر این اسامی تعداد زیادی از نوکیشان مسیحی در زندانها هستند که کسی از آنها اطلاعی ندارد. فائزه هاشمی در بیان خاطرات دوران زندانش از دو زن مسیحی زندانی در بند زنان زندان اوین گفت که تا به حال کسی از آنها اطلاعی ندارد.

محمد رضا مدبر، فعال مسیحی و کشیش کلیسا در اروپا، به بی بی سی فارسی گفته  که بسیاری از دستگیرشدگان مایل نیستند که درباره آنها اطلاع رسانی شود چرا که از سنگین تر شدن پرونده قضایی خود هراس دارند.

آقای مدبر گفت: “بعضی از مسیحیان بیرون از ایران، از طریق تلفن، ایمیل یا واسطه تهدید می شوند، حتی خانواده ها و اقوامشان در ایران تهدید می شوند.”

با توجه به این مستندات، گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در مورد وضع آزادی دینی در جهان، ایران را به نقض سیستماتیک آزادی اقلیت های مذهبی متهم کرده است.

Iman Poursheini