زندانیان اهل سنت زاهدان از تبعیض و توهین به تنگ آمدند

محمد علی نوروزی f9adbb275ff31ab154bc7deaace15fcf_L

مسئولین زندان مرکزی زاهدان بابرخوردهای سلیقه‌ای و توهین به اعتقادات زندانیان اهل‌سنت موجبات ناراحتی زندانیان را به وجود آورده اند.

 به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود: رفتارهای مسئولان در زندان زاهدان تبعیض آمیز است. این منبع گفت: “مسئولین با زندانیان برخوردهای سلیقه‌ای و برخی مواقع دستوری با زندانیان اهل‌سنت می‌کنند و بین شیعه و سنی فرق میگذارند. در این زندان همیشه سنی ها مورد ظلم قرار میگیرند و به نوعی همیشه حق با شیعه هاست.”

وی در ادامه گفت: “این مسئله در بین تمام زندانیان مشهود است، اما در بین زندانیان امنیتی و سیاسی جلوه بیشتری دارد. زندان بانان حتی بین زندانی فارس و بلوچ نیز فرق قائل می‌شوند و به اعتقادات اهل‌سنت و بلوچ‌ها توهین می‌کنند.”

وی ضمن اینکه این روش را شیوه اکثر زندان‌بانان زندان مرکزی زاهدان توصیف کرد گفت: “مدیران زندان اجازه ورود کتب مذهبی اهل‌سنت به‌داخل زندان را نمی‌دهند.”

وی در جواب این سئوال که چه توهین‌هایی به اعتقادات اهل‌سنت می‌شود گفت: “در مرکز فرهنگی [تلویزیون مداربسته] زندان برنامه هایی تهیه و پخش می‌شود که توهین به اعتقادات اهل‌سنت است. زندانیان بارها به این برنامه ها اعتراض کرده‌اند اما هیچ‌گاه به اعتراض زندانیان رسیدگی نشده است.”

این منبع در ادامه گفت: “برخی از زندان‌بانان و کارمندان زندان نیز صراحتا توهین می‌کنند مثلا به صحابه و حتی به ظاهر زندانیانی که ریش میگذارند نیز توهین میکنند و میگویند که خود را شبیه ابوسفیان و معاویه درست کرده اید و زندانیان هم گفته اند که ریش جزء عقاید ماست.” وی در پایان خاطرنشان کرد: “حتی عکس مسجد مکی زاهدان که برروی تقویمی در نمازخانه بند بود را نیز پاره کردند و اعتراض ما به جایی نرسید.”