گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان، آذرماه 1403
تهیه وتنظیم گزارشات : سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی، شراره هادیزاده رئیسی
تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مرداد ماه 1403 شمسی است. این گزارش به صورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار دادهاند.بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییتهای زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانههای اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودییتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
مولوی عبدالحمید: وقتی یک مسئول از عدالت بجای موشک سخن بگوید بسیار ارزش دارد
مولوی عبدالحمید در سخنان خود در خطبههای نماز جمعه زاهدان با اشاره به سفر اخیر رئیس دولت به بلوچستان، گفت: “بنده معتقدم تاثیر اظهارنظر منصفانه و بیطرفانه از سوی یک مسئول در تامین امنیت از سخنان مسئولی که از بمب و موشک سخن بگوید تاثیرگذارتر است. به یاد دارم یکی از رؤسای جمهور گذشته در سفری که به سیستان و بلوچستان داشت در سخنرانیاش گفت کسانی که در استان ناامنی ایجاد کنند مانند بمب و موشک بر سرشان فرود خواهیم آمد. پس از بازگشت این رئیسجمهور، ناامنی در استان افزایش پیدا کرد. لذا بهتر آن است که همواره از عدالت و انصاف صحبت شود.(هرانا ,2 آذر 1403)
اجبار حوزه علمیه توحید میرجاوه برای اخراج طلاب اهل سنت بدون شناسنامه/ دستکم ۳۰ طلبه اخراج شد
در پی فشار بر مدیران حوزه علمیه توحید اهل سنت شهرستان میرجاوه برای اخراج طلاب بدون شناسنامه و تهدید به یورش و بازداشت آنها در حوزه علمیه توسط نهادهای امنیتی، دستکم سی تن از طلاب از این مدرسه و خوابگاه حوزه، اخراج و راهی منازل خود شدند. (رسانک ,2 آذر 1403)
سفر مولوی گرگیج به زاهدان پس از سه سال حصر خانگی و ممنوع المنبر شدن وی
مولوی “محمد حسین گرگیج” از علمای برجسته و مردمی اهل سنت و بلوچ ساکن استان گلستان که توسط نهادهای امنیتی و نظامی بصورت حصر خانگی بسر میبرد و از سفر او به زاهدان ممانعت میشد پس از حدودا سه سال با پرواز گرگان به زاهدان سفر کرد.مولوی “محمد حسین گرگیج” از تاریخ ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۰، به بهانه یک سخنرانی مذهبی پس از چهل سال امامت جمعه شهر آزادشهر عزل شد و این اتفاق با اعتراضات مردم اهل سنت گلستان همراه بود و پس از آن مولوی گرگیج در مسجد جامعه شهر گالیکش محل سکونت خود نماز جمعه را برپا و سخنرانی می کرد که با فشارها و تهدیدهای بسیاری از سوی حکومت منجمله حصر خانگی و احضار به دادگاه ویژه روحانیت مواجه شد و همچنین فرزند ارشد وی که مدیر دفتر و مسئول رسانه وی بود در تاریخ ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۲، بازداشت شد تا از این طریق مانع ادامه سخنرانیهای انتقادی ایشان علیه جمهوری اسلامی ایران شوند. (رسانک ,3 آذر 1403)
امام جمعه اهل سنت راسک به پنج سال زندان محکوم شد
دادگاه ویژه روحانیت مشهد طی حکمی مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه اهل سنت راسک را به پنج سال حبس تعزیزی محکوم کرد.حکم پنج سال حبس مولانا نقشبندی در حالی صادر شده که این روحانی اهل سنت بیش از یک سال و سه ماه است که در زندان وکیل آباد مشهد در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. (رادیو فردا, 6 آذر 1403)
احضار و بازجویی یکی از همراهان مولوی عبدالحمید توسط اداره اطلاعات زاهدان
در ادامه فشارهای امنیتی بر مجموعه مسجد مکی و مولوی عبدالحمید، یکی دیگر از همراهان و محافظان وی به اداره اطلاعات زاهدان احضار شده و چندین ساعت تحت بازجویی قرار گرفته است.هویت فرد احضارشده، « خالد شهبخش (گمشادزهی)» فرزند عبدالخالق و اهل زاهدان، توسط منابع حال وش تأیید شده است. (حالوش ,7 آذر 1403)
همسر ماموستا ربیعی: کماکان دادخواه خون شوهرم هستم
همسر ماموستا محمد ربیعی در سالروز قتل شوهرش با انتشار ویدیویی گفت کماکان دادخواه خون شوهرش است.خانم مفاخری در این ویدیو ضمن معرفی خود میگوید: من عایشه مفاخری، همسر شهید ماموستا محمد ربیعی از کشتهشدگان قتلهای زنجیرهای کرمانشاه در سال ۱۳۷۵، بعد از ۲۸ سال همچنان دادخواه خون شوهرم هستم. (ایرانوایر, 12 آذر 1403)
بازداشت پدر و پسر یک خانواده در پی یورش نیروهای امنیتی به یک منزل در شهرستان میرجاوه
عصر روز سهشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۳، دو شهروند بلوچ که با یکدیگر نسبت پدر و فرزندی دارند، پس از یورش نیروهای لباس شخصی اداره اطلاعات به منزل آنها در شهر میرجاوه بدون نشان دادن حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.خدانظر ریگی حدودا ۵۵ ساله و فرزند وی عبدالباسط ریگی ،۲۷ ساله ، بازداشت عبدالباسط پس از آن صورت گرفته که وی در تاریخ ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۳ در مراسم نماز جمعه مسجد جامع میرجاوه نسبت به امامت جمعه توسط مولوی انور ریگی اعتراض کرده و خواستار امامت مولوی عبدالقهار میربلوچزهی شده است.اکنون به مدت چهار هفته است که اهالی این شهر از شرکت در نماز جمعه با امامت مولوی انور خودداری می کنندزیرا آنها معتقدندبه امام جمعه ای که رژیم منصوب کند اطمینان ندارندچون نمیتواند درد مردم را بیان کندوصلاحیت امام جمعه را ندارد(رسانک نیوز ۱۹ آذر ۱۴۰۳)
حمزه درویش، زندانی سیاسی-عقیدتی پس از انتقال به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زد
این زندانی سیاسی از روز چهارشنبه ۲۱ آذر در اعتراض به انتقال خود دست به اعتصاب غذا زده است. و از دریافت داروهای خود که مربوط به اعصاب بوده، محروم شده است. حمزه درویش ۸ مرداد ۱۴۰۲، در پی گشایش پرونده جدید در دوران حبس، توسط دادگاه انقلاب رشت به ۱۴ سال حبس محکوم شده بود که اواخر مرداد ۱۴۰۳، در پی تسلیم به رای، میزان محکومیت وی به ۱۰ سال و شش ماه حبس تقلیل یافت. حمزه درویش در سال ۱۳۹۵ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اتهامهای تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی کشور به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.(هرانا ۲۳ آذر ۱۴۰۳)
نگهداری نوزاد هفتماهه در اوین؛ بیش از ۴۵۰ روز بلاتکلیفی والدین
نسیمه اسلام زهی و ارسلان شیخی، متهمان امنیتی سنی مذهب، بیش از ۱۵ ماه است که بازداشت شدند و در بلاتکلیفی بسر میبرند. خانم اسلام زهی به همراه دختر هفت ماهه اش، در قرنطینه زندان اوین نگهداری میشود، اما تاکنون از محل نگهداری آقای شیخی اطلاعی حاصل نشده است. همچنین تاکنون دادگاهی برای آنها برگزار نشده است. خانم اسلام زهی و آقای شیخی، متهمان امنیتی سنی مذهب هستند که شهریورماه ۱۴۰۲، در تهران دستگیر شدند. آنان از آن تاریخ تاکنون به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر میبرند. این افراد پیشتر در دادسرا به ظن عضویت در گروه ستیزهجو داعش تفهیم اتهام شدند. با این حال، رسیدگی قضایی به پرونده آنها تاکنون صورت نگرفته است. علاوه براین، آنها تاکنون ملاقات حضوری با یکدیگر نداشته اند.(هرانا.28آذر1403)
مولوی عبدالحمید: حق دادرسی عادلانه برای شهروندان کرد و بلوچ وجود ندارد
مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در واکنش به افزایش چشمگیر اعدامهای اخیر در ایران، بهویژه در میان شهروندان بلوچ و کرد، ابراز نگرانی کرد. وی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، از بیتوجهی مسوولان به درخواستهای مکرر برای توقف اجرای حکم اعدام انتقاد کرده و این روند را نگرانکننده توصیف کرد. در هفتههای اخیر گزارشهای متعددی درباره افزایش شمار اعدامها در حکومت جمهوری اسلامی منتشر شده است. ناظران حقوق بشری بارها نسبت به نبود شفافیت و نقض حقوق متهمان در روند دادرسی این افراد ابراز نگرانی کردهاند.(هرانا.30آذر1403)
بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگیرند و همواره درمعرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند.انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده مردادگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت مردادگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه :
قطعنامه سازمان ملل بازتاب سرکوب سیستماتیک بهائیان در ایران است
جامعه جهانی بهائی، با انتشار بیانیهای از تصویب قطعنامه جدید سازمان ملل متحد که حکومت ایران را به دلیل نقض حقوق بشر محکوم میکند، استقبال کرده و این اقدام را گامی مهم در جهت توجه به وضعیت بهائیان و دیگر اقلیتهای دینی در ایران دانسته است. (هرانا ,1 آذر 1403)
بهراد آذرگان، هنرمند بهائی به ۷ سال حبس محکوم شد
محکومیت حبس بهراد آذرگان، موزیسین بهائی ساکن تهران، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر این استان به هفت سال حبس تغییر کرد. وی پیشتر در مرحله بدوی به ۱۱ سال حبس، ضبط اموال توقیفی و دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و خروج از کشور محکوم شده بود. (هرانا ,1 آذر 1403)
بهاییکُشان در پناه قوانین جمهوری اسلامی؛ تصویر عریان یک جنایت
دادگاهی در استان هرمزگان، درخواست دیه را از طرف خانواده «عطاءالله رضوانی»، بهدلیل بهایی بودن مرحوم رضوانی، رد کرد.براساس بیانیه جامعه جهانی بهایی، «عطاءالله رضوانی»، یازده سال پیش بهدلیل باور به آیین بهایی، بزرگترین اقلیت مذهبی ایران، بهطرز وحشیانهای در خودرو خود به قتل رسید. او پس از تحمل ماهها تهدید فیزیکی از سوی اداره اطلاعات و دفتر امامجمعه شهر، در حملهای به سبک ترور، از پشت سرش هدف گلوله قرار گرفت. جسد آقای رضوانی ۵۲ ساله و پدر دو فرزند، ۲ شهریور۱۳۹۲ در نزدیکی ایستگاه قطار بندرعباس پیدا شد. (ایرانوایر, 7 آذر 1403)
تداوم بازداشت ۴ شهروند بهائی در شیراز
وحید ثابت، وحید معصومی، رزیتا اسلامی و الهام حقیقتجو، چهار شهروند بهائی ساکن شیراز، پس از گذشت ۲۰ روز از بازداشت همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرند. آنها طی این مدت، تنها یک تماس کوتاه تلفنی با خانوادههای خود داشتهاند. اجازه ملاقات این شهروندان بهائی با دخالت اداره اطلاعات محدود شده و بی خبری از وضعیت آنان، موجب افزایش نگرانی خانواده ها و نزدیکانشان شده است. (هرانا ,9 آذر 1403)
مهوش ثابت، زندانی ۷۲ ساله بهائی، تحت جراحی قلب قرار گرفت
روز شنبه ۱۰ آذر و پس از تاخیر در درمان سرانجام مهوش ثابت به بیمارستان اعزام شد وروزچهارشنبه ۱۴ آذر تحت عمل جراحی باز قلب قرار گرفت.مهوش ثابت (شهریاری) آذر ۱۴۰۱ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به اتهام تشکیل و اداره دسته یا جمعیت به قصد بر هم زدن امنیت کشور به ۱۰ سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، منع سکونت در تهران، ممنوعیت از فعالیت در گروههای اجتماعی، و مصادره شماری از ابزار دیجیتال محکوم شد و شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران این رأی را بی کم و کاست تأیید کرد. (هرانا ۱۴ آذر ۱۴۰۳)
دادگاه تجدیدنظر، انیسا فنائیان شهروند بهائی به حبس محکوم شد
محکومیت انیسا فنائیان، شهروند بهائی، توسط دادگاه تجدیدنظر استان سمنان به هشت سال حبس تغییر کرد. وی پیشتر در مرحله بدوی به ۱۶ سال حبس و دیگر مجازات ها محکوم شده بود.براساس حکمی که توسط شعبه هفت دادگاه تجدیدنظر استان سمنان به ریاست قاضی جواد رئیسی و مستشار علی مومنی صادر و در تاریخ ۱۴ آذر به خانم فنائیان ابلاغ شده است، وی از بابت اتهام تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور به هفت سال حبس و در خصوص اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است.با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی هفت سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود.(صدای آمریکا ۱۷ آذر ۱۴۰۳)
حکم ۱۵ شهروند بهائی توسط دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان صادر شد
این حکم در تاریخ ۳۰ آبان ماه توسط شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر این استان صادر وبه وکلای این شهروندان ابلاغ شده است. محکومیت حبس و جزائی نقدی مژگان پورشفیع اردستانی، نسرین خادمی قهقرخی، آزیتا رضوانی خواه، شعله آشوری، بشری مطهر، سارا شکیب، رویا آزادخوش، نوشین همت، شورانگیز بهامین، ساناز راسته، مریم خورسندی، فرخنده رضوان پی و فیروزه راستی نژاد عینا تایید شد. همچنین سمیرا شکیب و مژده بهامین به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند و مجازات حبس آنها حذف شد. این شهروندان بهائی پیشتر در دادگاه بدوی هر یک به ۵ سال حبس و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بودند.(هرانا ۱۹ آذر ۱۴۰۳)
اخذ اعتراف از کودکان هفت و هشت ساله بهائی در اصفهان
مأموران امنیتی جمعه ۱۶ آذر پس از ورود به یک جمع بهایی در یک باغ در حومهٔ اصفهان، برخی از کودکان بهائی را به صورت جداگانه تفتیش بدنی کرده و سعی کردهاند از آنها در یک اتاق در برابر دوربین و به صورت کتبی اعتراف اجباری بگیرند همچنین با قرار دادن اسلحه بر روی سر برخی از نوجوانان، دستهای آنها را با دستبند بسته و بر روی زمین خواباندهاند که به همین دلیل یکی از آنها تا مدتی پس از آن قدرت تکلم خود را از دست داده بود.وهمچنین بعد از چند روز با برخی تماس گرفته تا آنها را وادار به جاسوسی از بهاییان برای نهادهای اطلاعاتی کنند.ماموران برخی از وسایل ارزشمند مانند ساعت ولپ تاب وموبایل را آنها را نیز ضبط کردند(رادیوفردا ۲۱ آذر ۱۴۰۳)
شیراز ،سه شهروند بهائی آزاد شدند
روز سه شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۳، رزیتا اسلامی، وحید ثابت و الهام حقیقتجو آزاد شدند.آزادی این شهروندان بهائی با تودیع وثیقه و از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ صورت گرفته است.تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ۲۱ آذر ۱۴۰۳)
منازل دو شهروند بهائی در یزد تفتیش شد
روز پنجشنبه ۲۲ آذرماه، منازل ناطقه نعیمی و حسین تدریسی، دو شهروند بهائی ساکن یزد توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت وکتب دینی ولوازم الکترونیک آنها ضبط شد خانم نعیمی پیش از این نیز به واسطه اعتقادات خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.(هرانا ۲۵ آذر ۱۴۰۳)
یزد، منزل امید یزدان شهروند بهائی تفتیش شد
شامگاه جمعه ۲۳ آذر، منزل امید یزدان، شهروند بهائی ساکن یزد در حالی که میزبان شماری از بهائیان یزد بود توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. ماموران پس از تفتیش منزل، شماری از کتب دینی و تلفن همراه آقای یزدان و پسرش را ضبط کردند. همچنین نیروهای امنیتی در تلاش بودند که موبایل های مهمانان را ضبط کنند اما آنها تلفن های خود را به همراه نداشتند و این امر موجب افزایش خشونت کلامی ماموران شد.(هرانا ۲۶ آذر ۱۴۰۳)
سیزده روز پس از بازداشت؛ ارشیا بهینآئین شهروند بهائی از تماس و ملاقات محروم است
ارشیا بهینآئین، شهروند بهائی ساکن اصفهان علیرغم گذشت ۱۳ روز از زمان دستگیری کماکان در زندان دستگرد این شهر در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. همچنین این شهروند بهائی از ملاقات و تماس با خانواده خود محروم است و بی خبری از وضعیت آقای بهینآئین موجب افزایش نگرانی خانواده و نزدیکان وی شده است. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: در روزهای گذشته خانوادهٔ ارشیا بهین آئین برای پیگیری وضعیت فرزندشان به بازپرسی، دادستانی و زندان مراجعه کردند و بعد از پیگیریهای فراوان، در نهایت امروز چهارشنبه ۲۸ آذر، مسئولین زندان دستگرد اصفهان به خانوادهٔ این شهروند بهائی اعلام کردهاند که پسرشان ممنوعالملاقات است. همچنین ارشیا بهینآئین از تماس با خانواده خود محروم است. این در حالی است که پیشتر بازپرس پرونده به خانواده گفته بود که او اجازهٔ ملاقات و تماس با خانواده را دارد. بی خبری از وضعیت وی موجب افزایش نگرانی خانواده و نزدیکانش شده است. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا.28آذر1403)
مهوش ثابت، شهروند بهائی تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت
مهوش ثابت (شهریاری)، از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران”، روز گذشته در بخش مراقبهای ویژه بیمارستان رجایی تهران تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت. او در تاریخ ۱۰ آذرماه از زندان اوین به بیمارستان اعزام شده بود. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “روز گذشته پس از ساعتها تعلل، عمل جراحی قلب باز خانم ثابت در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بیمارستان رجایی تهران انجام شد و او اکنون بستری است. این شهروند بهائی در تاریخ ۱۰ آذرماه، به دلیل تأخیر در دریافت خدمات پزشکی، برای انجام آنژیوگرافی و تشخیص ضرورت عمل قلب باز، از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده بود.” مهوش ثابت (شهریاری)، از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران”، متولد ۱۳۳۱، در تاریخ ۹ مردادماه ۱۴۰۱، همزمان با پنج شهروند بهائی، دیگر در شهرهای مختلف کشور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. در این روز منازل دستکم ۳۷ شهروند بهائی دیگر مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.(هرانا.30آذر1403)
مسیحیان:
جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در ایران رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمانهای مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود تعداد زیادی از مسیحیان شناختهشده تنها به جرمهایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر میبرند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزهخواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندانهای ایران مواجه شده و بعضاً حتی تهدید به مرگ شدهاند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا به کل تعطیل و رهبران آنان مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدهاند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناختهشده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات مردادنی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزامرداد دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این امردادان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطهی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد میکند.
در این ماه :
تصویب قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران در سازمان ملل؛ از افزایش اعدام ها تا نقض حقوق اقلیتها
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنویس قطعنامهای در محکومیت وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی را تصویب کرد. این نهاد افزایش اعدام ها در ایران را محکوم کرد و از نقض حقوق زنان و اقلیت های دینی و مذهبی از جمله نوکیشان مسیحی ابراز نگرانی شدید کرد.این قطعنامه «محدودیتهای شدید ادامهدار و ممنوعیتهای فزاینده» در زمینۀ حق آزادی فکر، وجدان، دین یا عقیده در جمهوری اسلامی را محکوم میکند.در این قطعنامه آمده است که اقلیتهای دینی و مذهبی رسمی و غیررسمی از جمله بهاییان، مسیحیان به ویژه نوکیشان،یهودیان،زرتشتیلن، دراویش گنابادی، سنی ها و پیروان دین یارسان از نقض حقوق بشر از جمله «افزایش آزار و اذیت، دستگیری خودسرانه، بازداشت و تحریک به نفرت که منجر به خشونت میشود» رنج می برند. ( ماده 18, 2 آذر 1403)
تهران؛ بازداشت و بلاتکلیفی غزل مرزبان جورشری نوکیش مسیحی در زندان اوین
غزل مرزبان جورشری، شهروند نوکیش مسیحی اهل تهران توسط نیروهای پلیس امنیت جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده و کماکان بلاتکلیف در زندان به سر میبرد. وی در حین بازداشت دچار آسیبدیدگی شدید شده است.غزل مرزبان جورشری، ٤١ ساله اهل رشت و ساکن تهران است. این شهروند نوکیش مسیحی که فارغالتحصیل رشته حقوق است توسط قاضی ایمان افشاری، قاضی دادگاه انقلاب تهران با دو اتهام “تبلیغ علیه حکومت و برداشتن حجاب” مواجه شده است. (ههنگاو, 3 آذر 1403)
بازداشت جواد امینی،شهروند مسیحی و محاکمه ۱۲ نوکیش مسیحی در نوشهر
نیروهای اطلاعات سپاه، جواد امینی نوکیش مسیحی و یکی از بستگان وی را در ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۳ در نوشهر بازداشت کرده و به زندانی در ساری منتقل کردند. این در حالی است که دوازده نوکیش مسیحی، از جمله آقای امینی قرار بود سهشنبه، ششم اذر ماه ۱۴۰۳، در دادگاه انقلاب شهر نوشهر حضور یابند و در برابر کیفرخواستی که به دلیل باور و فعالیتهای مسالمت آمیز مسیحی علیه آنها صادر شده از خود دفاع کنند. (ماده۱۸, 6 آذر 1403)
جواد امینی، نوکیش مسیحی آزاد شد
روز چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳ جواد امینی، نوکیش مسیحی که پیشتر دردر تاریخ ۲۷ آبان ماه در نوشهر بازداشت شده بود، با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از بازداشتگاهی در ساری آزاد شد.آقای امینی به همراه یازده نوکیش مسیحی دیگر در یک پرونده قضایی مشترک هستند و پرونده آنها در دادگاه انقلاب نوشهر تحت بررسی است (هرانا ۱۴ آذر ۱۴۰۳)
نوکیش زندانی، متیاس علیحقنژاد آزاد شد؛ پروندهای تازه همچنان در جریان
زندانی عقیدتی «عبدالرضا علیحقنژاد» معروف به «متیاس»، رهبر کلیسای خانگی که طی ۱۸ سال گذشته، بارها به دلیل فعالیتهای صلحآمیز دینی به زندان افتاده بود، روز شنبه از آخرین دوره طولانی حبس خود آزاد شد. متیاس علیحقنژاد، نوکیش ۵۰ ساله، که این هفته پنجاه و یکمین سالگرد تولد خود را در کنار خانواده خواهد گذراند، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طريق تبلیغ دین مسیحیت خارج از کلیسا» در حال تحمل شش سال حبس بود. او آخرین دوره زندان خود را در فاصلهای بسیار دور از شهر محل سکونت و خانواده خود تحمل کرد. در تیرماه سال گذشته به متیاس حتی فرصت خداحافظی با همسرش آناهیتا و دخترش حنا نیز داده نشد و بدون اطلاع قبلی به زندان میناب در فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری شهر خود انزلی تبعید شد.( ماده 18 ،27 آذر1403)
بلاتکلیفی غزل مرزبان نوکیش مسیحی در زندان اوین
غزل مرزبان، نوکیش مسیحی بیش از ۴۰ روز است که به صورت بلاتکلیف در زندان اوین نگهداری میشود. وی در حین بازداشت دچار آسیبدیدگی شدید شده است. گفته شده پیشتر جلسه رسیدگی به اتهامات وی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد، اما تاکنون حکمی برای او صادر نشده است. براساس گفته یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این نوکیش مسیحی ضمن تایید این خبر “خانم مرزبان، که به آیین مسیحیت کاتولیک گرویده است، در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳، در یکی از خیابان های اطراف میدان ولیعصر تهران به دلیل سردادن شعارهای اعتراضی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او در نهایت در تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۳، از بازداشتگاه وزرا به بند زنان زندان اوین منتقل شد.” این منبع مطلع همچنین اعلام کرد: “خانم مرزبان در میان جمعیت با صدای بلند خطاب به پاپ فرانسیس از فقر و ظلم موجود در ایران سخن گفته و از او خواسته بود تا در حمایت از مردم ایران واکنشی نسبت به حکومت این کشور نشان دهد. بازداشت غزل ارتباطی به نوکیش بودن وی نداشته و صرفاً به دلیل این اقدام اعتراضی او در خیابان صورت گرفته است.” تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامهای احتمالی علیه خانم مرزبان اطلاعی در دسترس نیست.( ماده 18 ،29 آذر1403)
پیروان سایر ادیان :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده اند.بازداشت ها و خشونت های هدفمند ارگان های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می کردند، در زندان های اوین و رجایی شهر به سر می برند و ده ها تن از پیروان آن نیز در زندان های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس های طولانی شده اند. یکی از آیینهای مذهبی در ایران، «یمانی» نام دارد که مدعی زمینهسازی ظهور امام دوازدهم شیعیان است.
در این ماه :
کرمانشاە؛ تداوم بازداشت و بی خبری از سرنوشت یزدان قنبری، از پیروان آیین یارسان
یزدان قنبری، شهروند کُرد اهل کرمانشاە و از پیروان آیین یارسان از ٤٠ روز پیش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه کرمانشاە منتقل شده و تاکنون اطلاعی از سرنوشتش در دسترس نیست.یزدان قنبری، شنبە ٢٨ مهر ١٤٠٣(١٩ اکتبر ٢٠٢٤)، توسط نیروهای ادارە اطلاعات بدون ارائه هرگونه برگه قضایی در این شهر بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل شدە است.( ههنگاو 7 آذر 1403)
آگاهی بیشتر:
این گزارشات آماری از میان بیش از 66 خبر که در طول آذر ماه 1403 تهیه شده است.
آمار فوق از گزارشات رسانههای داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمعآوری شده و عملاً نمیتواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیتهای جامعه باشد.
این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانههای داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مردادنیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، ههنگاو، بیبیسی فارسی، جمعآوری گرمردادده، تهیه شده است.
همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در آذر ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، صدرا مجیب یزدانی، سینا اشجعی، امیر پالوانه، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، محمود گلستانی، نغمه ظریفیمقدم، عباس رهبری، مریم حبیبی، آیلین علیوردیلوییی، پروین رحمانی آرتیانی، کوثر ولیزاده، پروین محمدی افقا، شراره هادیزاده رئیسی، میباشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است: