به‌رغم تایید پزشک؛ ولی‌ الله قدمیان از مرخصی درمانی محروم است

خبرگزاری هرانا – ولی‌ الله قدمیان، شهروند بهائی ۶۷ ساله محبوس در زندان اوین که از بیماری‌های متعدد رنج می‌برد، با مخالفت دادیار و نماینده دادستان از اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ولی‌ الله قدمیان، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین نیاز به رسیدگی پزشکی در مراکز درمانی خارج از زندان دارد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی ضمن تأیید این خبر به هرانا گفت: “آقای قدمیان با علائم مشکوک به بیماری سل یا ذات‌الریه روبروست و وضعیت جسمانی وی وخیم است. از تاریخ ۹ مهر، چندین بار به بیمارستان اعزام شد که به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم توسط زندان این اعزام‌ها ناموفق بود. نهایتاً در ۱۶ مهر، آزمایشات انجام شد و آقای قدمیان پس از به‌هوش آمدن سریعاً به زندان بازگردانده شد. زمان اعلام نتایج آزمایشات نیز به هفته‌های آینده موکول شده است. وضعیت جسمانی آقای قدمیان به تدریج وخیم‌تر شده و وی چندین بار دچار تب و لرز شده است.”
این منبع مطلع در ادامه افزود: “بهداری زندان و دکتر عفونی این مرکز، با توجه به ازدحام جمعیت در بندها و ریسک ابتلا به بیماری‌های ویروسی، تشخیص و درمان بیماری وی را در داخل زندان غیرممکن دانسته و تأکید کرده‌اند که او باید به مرخصی درمانی اعزام شود. با وجود تأیید رئیس زندان، بهداری و ضابط قضایی، نیری، دادیار و نماینده دادستان، تاکنون با مرخصی آقای قدمیان موافقت نکرده است. همچنین، تلاش‌های خانواده این شهروند بهائی برای گرفتن مرخصی درمانی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است، امری که به نگرانی‌های آنها افزوده است.”
پیشتر ولی‌ الله قدمیان جهت تحمل دو سال حبس خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. در مهرماه سال گذشته، آقای قدمیان توسط شعبه سی و شش دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به دو سال حبس محکوم شده بود.

ولی الله قدمیان پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت را داشته است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.