سومین سال حبس؛ درخواست اعاده دادرسی پیام ولی، رد شد

خبرگزاری هرانا – درخواست اعاده دادرسی پیام ولی، شهروند بهایی محبوس در زندان قزلحصار کرج، برای دومین بار در خصوص محکومیت شش سال حبس او توسط دیوان عالی کشور رد شد. همچنین، در پرونده‌ای که در دوران حبس علیه او گشوده شده، حکم یک سال حبس وی در دادگاه تجدیدنظر به هشت ماه کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درخواست اعاده دادرسی پیام ولی، رد شد.

براساس اطلاعات دریافتی هرانا، درخواست اعاده دادرسی ‌آقای ولی برای دومین بار در خصوص محکومیت پیشین وی توسط شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور رد شده است.
از سوی دیگر، آقای ولی اخیرا توسط شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان البرز در خصوص پرونده ای که در طول دوران حبس علیه وی گشوده شد، به هشت ماه حبس دیگر محکوم شده است. این پرونده با شکایت حمزه کولیوند، رئیس حفاظت اطلاعات زندان مرکزی کرج علیه آقای ولی گشوده شد.
در این پرونده، آقای ولی در تیرماه امسال توسط دادگاه انقلاب کرج به یک سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و منع حضور در شبکه‌های اجتماعی محکوم شده بود. این اتهامات به دلیل انتشار نامه‌ای سرگشاده از زندان، خطاب به رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب کرج و در اعتراض به بازداشت غیرقانونی و اتهامات وارده به او، مطرح شد. نسخه‌ای از این نامه نیز به برخی از سران سیاسی و قضایی جمهوری اسلامی ارسال شده بود.

پیام ولی، شهروند بهائی ساکن کرج، در دوم مهر ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان قزلحصار منتقل شد. اوایل اسفند همان سال، وی به اتهام “همکاری با دول متخاصم” به ۱۰ سال، “تحریک مردم به جنگ” به ۵ سال، و “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال حبس محکوم شد. همچنین، او به دو سال ممنوعیت خروج از کشور و اقامت اجباری در یاسوج محکوم گردید. نهایتاً، در اردیبهشت ۱۴۰۲، حکم او به ۹ سال و ۹ ماه حبس کاهش یافت و با اعمال ماده ۱۳۴، ۶ سال زندان اجرا شد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.