شادی شهیدزاده از زندان اوین آزاد شد

خبرگزاری هرانا – روز گذشته، شادی شهیدزاده، شهروند بهائی با پایان دوران محکومیت خود، از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳، شادی شهیدزاده از زندان اوین آزاد شد.

بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، آزادی خانم شهیدزاده با پایان دوران محکومیت ۱۸ ماهه وی صورت گرفته است.
شادی شهیدزاده، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه سال گذشته، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد.

این شهروند بهائی اواسط تیرماه ۱۴۰۲، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “عضویت در گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور” به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود. در نهایت حکم مذکور مهرماه همان سال توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

چندی بعد در پی پذیرش اعاده دادرسی پرونده وی در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور، میزان محکومیت این شهروند بهائی توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۱۸ ماه حبس کاهش یافت.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.