بهاییان ایران؛ مادری که مقابل کودک دو ساله‌اش دستگیر شد

پس از اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ سرکوب شهروندان بهایی سیر صعودی پیدا کرده به‌طوری‌ که هر هفته اخبار مختلفی از آزار و اذیت پیروان آیین بهایی در ایران منتشر می‌شود. در گزارش زیر به برخی موارد فشار و آزار شهروندان بهایی در هفته گذشته اشاره شده است.

بهاییان ایران در ۴۵ سال گذشته با سرکوب سیستماتیک و مداوم از سوی جمهوری اسلامی روبه‌رو بوده‌اند. به‌طوری که یکی از موارد جدی و مستمر نقض حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی، نقض حقوق بنیادین بهاییان است. هر چند در مقاطع مختلف زمانی، فشار و آزار بر شهروندان بهایی کاهش پیدا کرده یا تغییر شکل داده، ولی هیچ زمان پایان نیافته است. اتفاقات روزهای اخیر در ایران نشان می‌دهد که این نقض حقوق تا چه حد جدی و در جمهوری اسلامی به‌صورت روزمره و عادی درآمده است.

بازداشت پی‌درپی شهروندان بهایی

بنا به گزارش‌های رسیده، دست‌کم چهار نفر از پیروان آیین بهایی در شهرهای شیراز و کرمان بازداشت شدند.

در نخستین مورد، «نگار میثاقیان» روز چهارشنبه ۲۸شهریور۱۴۰۳ در شهر شیراز بازداشت شد.

ماموران امنیتی، ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه به منزل نگار میثاقیان مراجعه کرده و با وجود عدم حضور نام‌برده، وارد منزل او می‌شوند. همسر وی را تحت فشار قرار داده و برخی وسایل شخصی او مانند لپ‌تاپ، موبایل و گذرنامه را ضبط می‌کنند.

خانم میثاقیان ساعت ۱ بعدازظهر وارد منزل می‌شود. ماموران وی را مقابل چشمان فرزند دوساله‌اش بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به «پلاک ۱۰۰» منتقل می‌کنند.

بنا بر این گزارش‌ها، کودک دو ساله خانم میثاقیان در نبود مادرش بسیار بی‌تابی می‌کند و منتظر دیدار مادرش است.

نگار میثاقیان، پیش‌تر هم سابقه بازداشت و برخورد قضایی دارد. او در مرداد سال ۱۳۹۷ بازداشت و بازجویی شد.

در خبری دیگر، منازل تعدادی از شهروندان بهایی در شهر یزد در روز دوشنبه ۲۶شهریور۱۴۰۳، مورد تفتیش قرار گرفت و سه تن از ایشان بازداشت شدند.

ماموران اداره اطلاعات یزد در روز دوشنبه به منازل پنج شهروند بهایی مراجعه کرده و سه تن از بهاییان ساکن یزد به نام‌های «سینا اقدسی»، «ایرج نورسته» و «اعظم آزموده» را پس از تفتیش خانه‌هایشان بازداشت کردند.

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این سه شهروند بهایی اطلاعی در اختیار نیست.

همچنین ماموران در همین روز به منازل دو شهروند بهایی دیگر به نام‌های «شبنم عیسی‌خانی» و «نسیم نعیمی» مراجعه کرده که به‌دلیل عدم حضور آنان در منزل، محل را ترک کردند.

بازداشت این چهار شهروند بهایی در هفته گذشته در حالی انجام شد که «ناهید بهروزی»، «مصباح دولت» و «مژگان سلمان‌زاده»، از ماه‌های گذشته در زندان‌های کرج، کرمان و ارومیه بلاتکلیف نگه داشته شده‌اند.

«ایران‌وایر» پیش‌تر در گزارشی به وضعیت ناهید بهروزی در زندان پرداخته است.

دادگاه و صدور احکام قضایی برای بهاییان
برخوردهای قضایی با بهاییان در هفته گذشته همچون قبل ادامه داشت.

شعبه هفت دادگاه تجدیدنظر استان کرمان حکم بدوی یک شهروند بهایی به نام «پریدخت شجاعی» را تایید کرد.

شعبه یک دادگاه انقلاب کرمان پیش‌تر «پریدخت شجاعی باغینی» را بابت اتهام «فعالیت تبلیغی و آموزشی مغایر و یا مخل به شرع اسلام» طبق ماده ۵۰۰ مکرر مجازات اسلامی به دو سال و یک ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.

خانم شجاعی در تیر ماه سال گذشته به‌همراه چهار شهروند بهایی دیگر در کرمان بازداشت شد که همگی بازداشت‌شدگان پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شدند.

در خبری دیگر، دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان پرونده پانزده زن بهایی ساکن اصفهان را برای رفع ایرادات به دادگاه انقلاب اصفهان بازگرداند. جلسه دادگاه این پانزده شهروند بهایی در روزهای آینده بار دیگر در دادگاه انقلاب اصفهان برگزار خواهد شد.

پیرامون خبر مذکور، دادگاه انقلاب اصفهان در اواخر اردیبهشت سال جاری «مژگان پورشفیع»، «نسرین خادمی»، «آزیتا رضوانی‌‌خواه»، «شعله آشوری»، «مژده بهامین»، «بشری مطهر»، «سارا شکیب»، «سمیرا شکیب»، «رویا آزادخوش»، «نوشین همت»، «شورانگیز بهامین»، «ساناز راسته»، «مریم خورسندی»، «فرخنده رضوان‌پی» و «فیروزه راستی‌نژاد» را هر کدام به پنج سال حبس تعزیری، پنجاه میلیون تومان جریمه نقدی و به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال ممنوع خروجی و پنج سال محرومیت اجتماعی محکوم کرد.

اتهام این پانزده شهروند بهایی «مشارکت در انجام فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر با شرع اسلام» عنوان شده است.

پرونده این زنان بهایی مربوط به بازداشت تعدادی از ایشان در سه سال قبل است. در اردیبهشت۱۴۰۰، منازل بیش از بیست بهایی توسط ماموران اداره اطلاعات در شهرستان بهارستان اصفهان تفتیش شد. در این بازرسی گسترده، یازده خانم بهایی بازداشت شده که پس از مدتی با وثیقه آزاد شدند. چهار تن دیگر یعنی مژده بهامین، فرخنده رضوان‌پی، بشری مطهر و سمیرا شکیب فقط منازل‌شان تفتیش شد.

یادآوری می‌شود که دادسرای انقلاب اصفهان در هفته‌های گذشته برای ده زن بهایی دیگر با اتهام فوق‌الذکر قرار مجرمیت صادر کرد. این ده زن بهایی جهت پاسخ به اتهامات در تاریخ ۲مهر ۱۴۰۳ به دادسرای انقلاب اصفهان احضار شده‌اند.

ممنوعیت حق دفن اموات
بهاییان تهران همچنان از حق تدفین اموات عزیزان‌شان در آرامستان بهاییان تهران محروم هستند.

جامعه جهانی بهایی خبر داد که «از دی‌ماه ۱۴۰۲ تاکنون وضعیت و محل دفن شش تن از درگذشتگان بهایی به خانواده‌هایشان اطلاع داده نشده است. خانواده‌ها حتی نمی‌دانند که آیا عزیزانشان دفن شده‌اند یا خیر.»

همچنین در خبری دیگر اعلام کرد که «در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۳، یکی از بهاییان به دفتر بهشت زهرا مراجعه کرد و به او گفته شد که اگر از پرداخت هزینه‌های مطالبه شده برای دفن امتناع کند، به او گواهی فوت داده نخواهد شد که در نتیجه پیامدهای قابل توجهی برای او در دریافت ارث خواهد داشت. مقامات گفتند که در صورت عدم پرداخت هزینه، برای تعیین تکلیف باید به دادگاه مراجعه کند.»

یادآوری می‌شود از اواخر سال ۱۴۰۱ سازمان «بهشت زهرا» با مشکل‌تراشی، مانع دفن اموات بهاییان در آرامستان بهاییان تهران شد. ماموران بهشت زهرا در طی این مدت پیکرهای بهاییان متوفی را بدون اطلاع خانواده‌ها و اجرای مراسم مذهبی در محل گورهای دسته جمعی خاوران دفن کرده‌اند.