اعتصاب غذای ماموستا خضرنژاد در بازداشتگاه اطلاعات سپاه

بر‌اساس اطلاعات رسیده به «ایران‌وایر»، ماموستا «محمد خضرنژاد»، روحانی کُرد محبوس در زندان ارومیه، از روز چهارشنبه ۲۱شهریور۱۴۰۳ در اعتراض به انتقال ناگهانی خود از این زندان به بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران این شهر، دست به اعتصاب غذا زده است.

یک منبع نزدیک به ماموستا محمد خضرنژاد در گفت‌وگو با ایران‌وایر تایید کرد که این روحانی کرُد نسبت به احکام حبس صادره و همچنین نحوه بازداشت و بازجویی خود معترض است.

این منبع آگاه می‌گوید: «ماموستا محمد خضرنژاد روز پنجشنبه در تماسی تلفنی با نزدیکانش، خبر اعتصاب و انتقالش به اطلاعات سپاه را تایید کرده و اتهاماتی را که به سبب آن‌ها در ابتدا به اعدام و سپس حبس محکوم شده است، یک بار دیگر رد کرده و بی‌اساس دانسته است.»

این روحانی کُرد همچنین معتقد است که پرونده‌سازی‌های علیه او «بدون مستندات معتبر و براساس گزارش‌های واهی و اعترافات اجباری و نامعتبر» صورت گرفته است. آقای خضرنژاد همچنین به برگزاری جلسه محاکمه‌اش به‌صورت آنلاین نیز معترض و معتقد است که زمان و فرصت کافی برای دفاع از خود در برابر اتهامات وارده به او داده نشده است.

ماموستا خضرنژاد اعلام کرده که دادگاه انقلاب را «فاقد صلاحیت رسیدگی به پرونده خود» می‌داند و گفته است که باید در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه شود.

محمد خضرنژاد روز ۲۸ آبان۱۴۰۱، به‌دنبال حمله ماموران حکومتی به منزل پدری خود در شهرستان بوکان بازداشت و تاکنون در زندان به‌سر می‌برد. این روحانی کُرد زمان کوتاهی پیش از بازداشت در آیین خاکسپاری پیکر «اسعد رحیمی»، یکی از معترضان کشته‌شده در رویدادهای بوکان، سخنرانی کرده بود.

دادگاه انقلاب ارومیه در آذر۱۴۰۲، این روحانی ۴۵ ساله را، به‌اتهام‌های «افساد فی‌الارض، لطمه وارد کردن به تمامیت استقلال کشور و تبلیغ علیه نظام» به اعدام و ۱۶ سال حبس محکوم کرد.

خبرگزاری «میزان» در خرداد سال جاری، از تخفیف حکم اعدام ماموستا خضرنژاد به حبس خبر داد. تنها چند روز پس از انتشار این خبر، «تسنیم»، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسدارن، ویدیوی کوتاهی از اعترافات اجباری این روحانی معترض را پخش کرد.

پیش‌تر نزدیکان محمد خضرنژاد، اخذ «اعترافات اجباری» زیر «شکنجه‌های شدید» از این روحانی و گزارش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را، اساس حکم صادره از سوی دادگاه ارومیه دانسته و تاکید کرده بودند که روند محاکمه او عادلانه نبوده است. این منابع گفته بودند این روحانی کُرد فاقد وکیل بود و در نشست‌های کوتاه دادگاه که تنها چهار جلسه بود، از خود دفاع کرد.

پیش‌از این صدها تن از روحانیون اهل سنت ایران در نامه‌ای به «غلامحسین محسنی اژه‌ای»، رییس قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی، با تأکید بر نبود عدالت در روند قضایی در پرونده محمد خضرنژاد، خواهان آزادی او شدند.