گزارشی از آخرین وضعیت ایمان صالحی، نوکیش مسیحی در زندان شیبان اهواز

خبرگزاری هرانا – ایمان صالحی، نوکیش مسیحی دوران محکومیت خود را در زندان شیبان اهواز سپری میکند. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب به پنج سال حبس و پنجاه میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایمان صالحی، نوکیش مسیحی دوران محکومیت خود را در بند پنج زندان شیبان اهواز سپری میکند.

بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، آقای صالحی در تاریخ سوم دی ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی سپس اواخر خردادماه سال جاری، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی فتحی نیا از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق ترویج مسیحیت صهیونیستی” به پنج سال حبس و پنجاه میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. این نوکیش مسیحی از عفونت لثه رنج میبرد و از رسیدگی تخصصی پزشکی در زندان شیبان اهواز محروم مانده است.
یک منبع مطلع به هرانا گفت: “ایمان صالحی به همراه هشت نوکیش مسیحی به نام های یاسین موسوی، اسماعیل نریمان پور، حمید افضلی، ظهراب شهبازی نژاد، بیژن قلی زاده، سید نصرالله موسوی، هوشنگ باقری و فرشاد ارزن برزین در یک پرونده مشترک هستند. این افراد همزمان با دستگیری آقای صالحی به صورت جداگانه بازداشت شدند و سپس هر یک از آنها مدتی بعد تا زمان برگزاری دادگاه تجدیدنظر با تودیع وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند. اما ایمان صالحی به دلیل عدم توانایی مالی در تامین وثیقه تاکنون در زندان مانده است.”

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد در تاریخ ۷ خردادماه ۱۴۰۳، در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز برگزار شده بود.

چندی بعد حکم این نوکیشان مسیحی صادر شد و پس از اعتراض به حکم صادره، پرونده آنها به شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی کوشا ارسال شده است.

لازم به ذکر است؛ بیژن قلی‌ زاده در تاریخ سوم شهریور ماه، در جاده بروجن در استان چهارمحال و بختیاری در سانحه تصادف جان باخت.

ایمان صالحی، ۳۸ ساله، متاهل، پدر یک فرزند و ساکن اهواز است. وی پیش از بازداشت به شغل کشاورزی مشغول بوده است.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌ های امنیتی مسئله‌ ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.