حق ندارید محل کارتان را در تعطیلات مذهبی بهایی تعطیل کنید

آزار و فشارهای قضایی و امنیتی بر شهروندان بهایی در ماه مرداد درحالی ادامه پیدا کرده که کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که اقلیت‌های دینی و قومی ایران از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» به بعد، با سرکوب شدید و بی‌رویه روبه‌رو بوده‌اند.

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که فشار بر شهروندان بهایی در دو سال گذشته افزایش یافته، به‌طوری‌ که در‌حال‌حاضر یک هزار بهایی در بازداشت موقت، زندان و حبس‌خانگی، در انتظار صدور حکم یا احضار به دادگاه هستند.

در گزارش زیر، به برخی موارد فشارهای قضایی و امنیتی از ابتدای مرداد تاکنون اشاره شده است.

***

بازداشت و بلاتکلیفی در زندان
ساعت ده صبح روز دوشنبه۸مرداد، چهار مامور وزارت اطلاعات به منزل «ناهید بهروزی (فروهری)»، شهروند بهایی ساکن شهرک بنفشه در فردیس کرج یورش برده و این شهروند بهایی را بازداشت کردند.

در زمان حضور ماموران در منزل این شهروند بهایی، هیچ‌کدام از اعضای خانواده‌ او در محل نبوده و خانم بهروزی در منزل تنها بوده است. شواهد نشان می‌دهد ماموران امنیتی منزل را تفتیش کرده و برخی وسایل مانند تلفن همراه، لپ‌تاپ و کامپیوتر را ضبط کرده‌اند.

ناهید بهروزی از زمان دستگیری در یکی از بازداشت‌گاه‌های وزارت اطلاعات نگه داشته شده است.

براساس گزارش‌های رسیده، نهادهای امنیتی از دسترسی خانم بهروزی به داروهای مورد نیازش ممانعت کرده‌اند. ناهید بهروزی دچار بیماری‌های آرتروز، چربی خون و آسم است و به‌طور مداوم و روزانه دارو مصرف می‌کند. عدم دسترسی او به داروهای مورد نیازش، موجب وخامت حال او خواهد شد.

تاکنون هیچ پاسخ روشنی از سوی مسوولان در مورد اتهام این شهروند زن بهایی به خانواده‌ او اعلام نشده است.

پیش‌تر جامعه جهانی بهایی در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از اعتراضات مردمی سال ۱۴۰۱، شاهد افزایش چشمگیر سرکوب زنان بهایی بوده است. بیش از دو سوم بازداشت، زندان، محاکمه، صدور و اجرای حکم شهروندان بهایی، مربوط به زنان بهایی بوده است.

یکی دیگر از بازداشت‌شدگان بهایی، «مژگان سلمان‌زاده» است. او بیش از یک ماه است که بلاتکلیف تحت بازداشت قرار دارد. این شهروند بهایی در حین مسافرتی تفریحی به شهر ماکو در هتل محل اقامتش دستگیر و به زندان ارومیه منتقل شد. خانم سلمان‌زاده به‌تازگی پدر و مادر خود را از دست داده است و برای کنار آمدن با تنهایی به مسافرت رفته بود.

«رویا ثابت»، یکی دیگر از بازداشت‌شدگان بهایی است. او بیش از شش ماه است که تحت بازداشت قرار دارد. خانم ثابت مقیم امارات است و در دی سال گذشته برای دیدار و مراقبت از مادر و پدر سال‌خورده و بیمار خود به شیراز سفر کرد. این شهروند بهایی در ۲۶بهمن۱۴۰۲ پس از احضار به مرکز اطلاعات سپاه شیراز دستگیر شد. مسوولان قضایی در شیراز تاکنون از توضیح در مورد اتهام این شهروند بهایی به خانواده‌ او خودداری کرده‌اند.

دستگیری دو جوان بهایی در کرمان
طبق گزارش‌های رسیده، دو شهروند بهایی به نام‌های «مصباح دولت» و «متین فهندژ سعدی»، در روزهای یکشنبه و دوشنبه، ۱۴ و ۱۵مرداد، توسط ماموران امنیتی در شهر کرمان دستگیر شدند.

عصر روز یکشنبه ۱۴مرداد۱۴۰۳، ماموران با حضور در محل کار مصباح دولت، شهروند بهایی ساکن کرمان، این شهروند بهایی را بازداشت کرده و به محل نامعلومی انتقال دادند.

همچنین روز دوشنبه ۱۵مرداد۱۴۰۳، چهار اتومبیل ماموران اطلاعات سپاه با یورش به محل کار متین فهندژ پس از بازرسی و ضبط دوربین‌های محل کار، او را هم بازداشت کردند.

تاکنون مراجعه خانواده به کلانتری محل، دادگستری شعبه پنج کرمان و اطلاعات سپاه ثمری نداشته است و اطلاعی از محل نگهداری بازداشت‌شدگان در دست نیست.

بر اساس آخرین خبر، قاضی «خالویی» بازپرس پرونده است و به خانواده متین گفته شده که تا روز شنبه صبر کنند تا پرونده ثبت شود و روال اداری و قضایی را طی کند.

احضار تعدادی از بهاییان به دادگاه
شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی «محمود ساداتی»، یک شهروند بهایی به نام «یکتا فهندژ سعدی» را جهت دفاع از اتهامات انتسابی برای تاریخ ۸مرداد به دادگاه احضار کرد.

فهندژ پیش‌تر در اردیبهشت۱۴۰۳ پس از حدود هشت ماه بازداشت، با تودیع قرار وثیقه ۸ میلیارد تومان از زندان عادل آباد شد.

در خبر دیگری، شعبه ۲۱ بازپرسی دادگاه انقلاب کرج، ده شهروند بهایی را به‌اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی احضار کرد. در زمان انتشار مطلب، چند تن از بازداشت‌شدگان خود را معرفی کرده که پس از بازجویی، با قرار وثیقه آزاد شدند.

«مونا ذکایی آرانی، پارسا سروشیان، نغمه میرزا آقا، مهیار نبیلی، ثمر مسعودی مهرآباد، ناصر رجب، روزبه ناصری، مهشید سفیدی، فرناز بابائیان و مهیندخت سعادتمند منشادی»، اسامی ده تن مزبور است.

بر اساس اطلاع ایران‌وایر، اداره اطلاعات شیراز، برخی از شهروندان بهایی را احضار و به آنها اعلام کرده که از تعطیل کردن محل کار در تعطیلات مذهبی خودداری کنند.