متین فهندژ سعدی، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

برگزاری هرانا – متین فهندژ سعدی، شهروند بهائی ساکن کرمان، روز دوشنبه پانزدهم مرداد، توسط نیروهای اطلاعات سپاه این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه پانزدهم مرداد ۱۴۰۳، متین فهندژ سعدی بازداشت شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: متین فهندژ سعدی در محل کار پدر خود و توسط نیروهای اطلاعات سپاه کرمان بازداشت شد. نیروهای امنیتی سپس به محل کسب این شهروند که پانسیون حیوانات است، رفتند و ضمن تفتیش محل، شماری از لوازم شخصی و دوربین های مداربسته محل کار وی را نیز ضبط کردند.
این منبع مطلع افزود: علیرغم مراجعه خانواده فهندژ سعدی به کلانتری محل کار، دادگستری شماره ی ۵ کرمان و اطلاعات سپاه کرمان برای پیگیری از وضعیت متین، تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی حاصل نشده است. قاضی هادی خالویی مسئول رسیدگی به پرونده این شهروند بهائی است و قرار بازداشت ۴۸ ساعته برای وی صادر کرده است. در دادسرای کرمان به خانواده وی اعلام شده که باید تا بیستم مرداد صبر کنند تا پرونده ثبت شود و پس از آن وضعیت متین فهندژ سعدی را پیگیری کنند. آقای فهندژ سعدی پس از بازداشت فقط یک تماس کوتاه با خانواده خود داشته است.

متین فهندژ سعدی، ۳۴ ساله، مجرد و ساکن شهرستان کرمان است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.