محروم از درمان؛ گزارشی از آخرین وضعیت سیزده زندانی سنی مذهب در زندان شیبان اهواز

خبرگزاری هرانا – علی رضا فریسات، وسام مزرعه، یوسف ساعدی، قاسم بروایه، محمد الحایی، حسن نعامی، علی کعبی، محمد باوی، توفیق بالدی، علی سویدی، حافظ سلامات، عادل بدوی و عباس سواعدی، زندانیان سنی مذهب محبوس در بند هشت زندان شیبان اهواز، علیرغم حال نامساعد جسمانی از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دستکم سیزده زندانی سنی مذهب محبوس در بند هشت زندان شیبان اهواز از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده اند.

علی رضا فریسات، وسام مزرعه، یوسف ساعدی، قاسم بروایه، محمد الحایی، حسن نعامی، علی کعبی، محمد باوی، توفیق بالدی، علی سویدی، حافظ سلامات، عادل بدوی و عباس سواعدی از مشکلات جسمانی متعددی از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، دیسک کمر، زانو درد، تومور در نواحی سر، شکم و سینه رنج میبرند؛ با این وجود آنها از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم مانده اند.
بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، علی رضا فریسات، نیازمند عمل جراحی رباط پا است. محمد الحایی، توفیق بالدی، قاسم بروایه، عباس سواعدی و یوسف ساعدی نیز از مشکلات دیسک کمر و زانو درد رنج میبرند.

وسام مزرعه نیز با مشکلات جسمانی از جمله غده بدخیم در ناحیه سر مواجه است. او نیازمند رسیدگی فوری و درمان به موقع است تا از تبعات جبران ناپذیر این بیماری جلوگیری شود.

علی کعبی از یک تومور بدخیم در ناحیه بالای سینه رنج میبرد و محمد باوی نیز دارای تومور در شکم است؛ مشکلاتی که رنج تحمل حبس را برای این زندانیان دوچندان کرده است. همچنین حافظ سلامات علیرغم نیاز به درمان از بابت مشکلات قلبی، کماکان از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

در خصوص حسن نعامی نیز گفتنی است، او چندی پیش سکته خفیف مغزی کرده است، اکنون به دلیل اینکه در سایه عدم رسیدگی پزشکی مناسب به درستی قادر به راه رفتن نیست، در انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل شده است.

عادل بدوی، دیگر زندانی سنی مذهب محبوس در بند هشتم این زندان با شکستگی دست مواجه بوده و نیازمند عمل جراحی است. علی سویدی نیز از مشکلات دیابت و چربی خون رنج میبرد و بی توجهی مسئولان زندان به نیازهای پزشکی وی، تبعات پزشکی جبران ناپذیری را برای این زندانی رقم زده است.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این زندانیان سنی مذهب ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “بهداری زندان تنها اقدام به رسیدگی های اولیه و جزئی کرده و مقامات امنیتی و دادستان با اعزام این زندانیان به مراکز درمانی خارج از زندان مخالفت میکند.”
علی رضا فریسات ۲۷ ساله، قاسم بروایه ۳۷ ساله، محمد الحایی و توفیق بالدی زندانیان ۳۳ ساله، حسن نعامی ۴۵ ساله، علی سویدی ۴۶ ساله و همچنین حافظ سلامات، زندانیان سنی مذهب هر کدام در حال سپری کردن پنجمین سال حبس خود از ۱۵ سال محکومیتشان هستند.

همچنین عباس سواعدی، ۳۳ ساله بیشتر به ۲۵ سال حبس محکوم شده و اکنون در چهارمین سال حبس خود است. علی کعبی و محمد باوی، ۴۰ ساله نیز هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم هستند که سه سال از دوران محکومیت خود را تاکنون سپری کرده اند.

عادل بدوی نیز سومین سال از حکم ۱۵ سال حبس خود را سپری در این زندان میکند. یوسف ساعدی دیگر زندانی سنی مذهبی که از رسیدگی پزشکی مناسب محروم است، محکوم به تحمل ۱۳ سال حبس است و اکنون در حال سپری کردن چهارمین سال از محکومیت خود است. وسام مزرعه، ۳۳ ساله نیز هشت ماه است که به صورت بلاتکلیف در این زندان در بازداشت بسر میبرد.