کرمانشاه؛ ممنوعیت آیت غلامی، ماموستای اهل سنت از امامت و فعالیت در مسجد

روز چهارشنبه، ۱۹ تیر ۱۴۰۳ آیت غلامی، ماموستای اهل سنت و امامت جماعت مسجد «محمد المصطفی» در کرمانشاه، پس از احضار به حراست مرکز روحانیت کرمانشاه، به دستور این نهاد امنیتی از امامت جماعت و فعالیت‌هایش در مسجد منع شد.

این ماموستای اهل سنت که پیشتر، بارها به‌دليل حمایت نکردن از انتخابات حکومت، امضای بیانیه در محکومیت اعدام ماموستا محمد خضرنژاد، بازداشت ماموستایان و منع فعالیت‌هایشان، اعتراض به کشتار کولبران و سوختبران، انتقاد از مسئولین حکومت و برپایی مراسمات آیینی برمبنای اهل سنت به نهادهای امنیتی احضار شدە، با انتشار یک ویدیو اعلام کرده، به‌دلیل برگزاری کلاس‌های دینی و قبول نکردن اجرای اوامر حراست مرکز روحانیت از امامت جماعت و فعالیت منع شده است.

ماموستا آیت غلامی در این ویدیو که در کانال تلگرام خود منتشر کرده، می‌گوید؛ بعد از پایان کرونا به امامت جماعت مسجد «محمد المصطفی» در کرمانشاه برگزیده شده و از همان ابتدا نهادهای مربوطه به او گفته‌اند تنها حق برگزاری چندین کلاس دارد. او می‌گوید به‌دليل اینکه این مسجد بسیار شلوغ است و کلاس‌ها مورد استقبال فراوانی قرار گرفتند، تعداد آنها به ۳۰ کلاس افزایش پیدا کرد و شرکت کنندگان نیز از گرایش‌های مختلف نزدیک به احزاب اهل سنت بودند. درنتیجه به حراست مرکز روحانیت کرمانشاه احضار شده و بعد از مراجعه، سه نفر از او خواسته‌اند مسجد را ترک کند، زیرا از امامت و فعالیت منع شده است. دلیل آن نیز برگزاری کلاس‌ها با شرکت‌کنندگان گرایش‌های مختلف اهل سنت از هر حزب عنوان شده است.

همچنین در این مکان به ماموستا گفته‌اند، باید ما تعیین کنیم چه کسانی حق تدریس دارند و اجازه چند کلاس دارید. ما امامی را می‌خواهیم صددرصد تابع ما و اوامر ما باشد، که ماموستا آیت به آن اعتراض کرده و این را ستم علیه اهل سنت برشمرده و گفته در این صورت‌ هیچ ماموستای به شما اعتماد نخواهد کرد. حتی یکی از افراد حراست به او گفته «میلم هست که نگذاریم آنجا فعالیت باشد».

درنهایت او می‌گوید، حراست مرکز روحانیت از او خواسته یا اوامر آنها را اجرا کند یا منع امامت و فعالیت خواهد شد. پس از آنکه ماموستا آیت شروط آنها را نپذیرفته، از او خواسته‌اند که نزد مردم بگوید استعفا داده و موضوع را گردن «هیئت امنای مسجد» بیندازد که مجددا قبول نکرده است.

او در ادامه می‌افزاید؛ بارها به‌صورت تلفنی و حضوری احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته که چرا در جریان انتخابات به نفع حکومت حرف نزده و یا چرا بیانیه محکومیت اعدام علیه ماموستا محمد خضرنژاد را امضا کرده، چرا به بازداشت ماموستایان و منع فعالیت آنها اعتراض کرده، چرا عیدهای قربان و رمضان و همچنین نمازهای تراویح را مطابق اصول اهل سنت اعلام کرده و خوانده است، چرا به کشتار کولبران و سوختبران اعتراض کرده و یا از مسئولین انتقاد کردە است و… . او می‌گوید در جواب همه آنها گفته اینها دلیل قابل قبولی نیستند و بایستی در مقابل ظلم آشکار موضع گرفت و سکوت نکرد. به همین دلیل هیچگاه به اهل سنت خیانت نمی‌کند و ظلم علیه آنها را قبول نخواهد کرد.

ماموستا آیت غلامی با این اشعار در مورد آزادی، سخنان خود را به پایان می‌رساند.

_گەر بە ئازادی نەژیم، مردن خەڵاتە بۆ لەشم

_خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار

_ له سەر ڕێگەی حەق هەرگیز مەبە کز، با هەرچی دزە هەر پێت بێژن دز، تۆ ئەگەر وابی با خوا لێت رەزا بێ با هەر ئەو و ئەو لێت لە هەرا بێت