دادگاه تجدید نظر استان فارس؛ احکام صادره علیه سه شهروند بهائی عینا تایید شد

خبرگزاری هرانا – احکام محکومیت حسن صالحی، وحید دانا و سعید عابدی، شهروندان بهائی توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس عینا تایید شد. این افراد در دادگاه بدوی هر یک به شش سال و یک ماه و هفده روز حبس، جزای نقدی و محرومیت های اجتماعی محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احکام صادره علیه حسن صالحی، وحید دانا و سعید عابدی، شهروندان بهائی ساکن شیراز در مرحله تجدیدنظر تایید شد.

بر اساس این احکام که به تایید شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان فارس رسیده است، هر یک از این افراد به شش سال و یک ماه و هفده روز حبس، پرداخت سی و هفت میلیون و صد هزار تومان جزای نقدی و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی به مدت پانزده سال محکوم شدند.
این سه شهروند بهائی در تاریخ بیست و چهارم مهرماه، در محله بدوی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز هر یک از بابت اتهام “عضویت در فرقه غیر قانونی و معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور” به دو سال و هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی فرقه ای خلاف و مغایر شرع مقدس اسلام” هر یک به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری تحت نظارت سامانه الکترونیکی در محدوده هزارمتری محل سکونت خود محکوم شدند. همچنین این شهروندان به عنوان مجازات تکمیلی هر کدام به پرداخت سی و هفت میلیون و صد هزار تومان جزای نقدی و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی به مدت پانزده سال محکوم شدند.

آقایان دانا و عابدی در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، در منازل شخصی خود توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و نهایتا در تاریخ یازدهم خردادماه همان سال با تودیع وثیقه از زندان عادل آباد شیراز آزاد شده بودند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.