سخنان کم سابقه مصباح یزدی درباره خلیفه سوم مسلمانان

ارسال خبر توسط  مهدی سرحدی    mehdi sarhadi  Unknown

محمدتقی مصباح یزدی٬ عضو مجلس خبرگان رهبری در اظهاراتی کم‌سابقه عثمان بن عفان٬ خلیفه سوم اهل تسنن را فردی «دنیا‌گرا»٬ «باند‌باز»٬ «قوم‌گرا» و اهل «تبعیض» معرفی کرد.

 « محبت نیوز » –  محمدتقی مصباح یزدی، روحانی تندروی شیعه، در دیدار با مدیران وزارت دفاع ایران درباره ریشه‌های تاریخی اسلام‌گرایان افراطی در سوریه اظهار نظر کرده است.
به گزارش بی بی سی به نقل از خبرگزاری مهر، مصباح یزدی گفته است: “وهابی‌های تکفیری میوه همان درخت‌هایی هستند که بعد از رحلت پیامبر از حق روی گردان شدند.”
او گفته است: “دنیاگرایی، باندبازی، تبعیض، دادن پست و مقام به قوم و خویش و عشیره، توسط خلیفه سوم موجب خشم توده‌های مردم شد که در نهایت همین امر منجر به قتل خلیفه گردید.”
مساله حکومت و قتل عثمان، خلیفه سوم مسلمانان، یکی از اختلافات عمده شیعیان و سنی‌ها است.
در ادبیات شیعه برخی عثمان را به اشرافی‌گری و تجمل‌‎گرایی متهم می‌کنند.
 مصباح یزدی گفته است: “اگر در جوامع اسلامی معارف پیامبر اسلام و اهل بیت کم رنگ شود، کم کم به سمت سلطنتی و امپراطوری شدن خواهند رفت.”
محمدتقی مصباح یزدی این سخنان را پس از “هفته وحدت” در ایران، هفته میان دو روز سالگرد تولد محمد پیامبر مسلمانان به اعتقاد شیعه و سنی، بیان کرده است.
مقام‌های عالی حکومت ایران درباره تشدید اختلافات فرقه‌ای میان شیعیان و سنی‌ها اظهار نگرانی می‌کنند اما در عین حال بخش‌هایی از حکومت در مواردی به تبعیض علیه سنی‌ها می‌پردازند.
 مصباح یزدی در اظهارات خود اسلام‌گرایان افراطی درگیر در سوریه را “تکفیری” خوانده است، اصطلاحی که عمدتن مسلمانان مخالف این گروه‌ها از آن استفاده می‌کنند. خود این گروه‌ها خودشان را “جهادی” توصیف می‌‎کنند.
محمدتقی مصباح یزدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از مدیران دفاعی جمهوری اسلامی خواسته است که قدرت دفاعی ایران را افزایش دهند. او گفته است: “نباید دفاع اسلامی را با دفاع آمریکایی، روسی و غیره مقایسه کرد؛ زیرا دفاع اسلامی، دفاع از اصل دین است