بازداشت یک شهروند بهائی در اهواز و پلمب محل کسب یک شهروند بهائی دیگر در ساری

در ادامه فشارها بر بهائیان در ایران، یک شهروند بهائی در اهواز بازداشت و محل کسب یک شهروند بهائی دیگر در ساری پلمب شد.

به گزارش منابع حقوق بشری، ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در اهواز سپیده رشیدی (درخشان)، شهروند بهائی ساکن این شهر، را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

این شهروند بهائی روز دوشنبه ۷ خرداد بازداشت شده و خانواده‌اش با ابراز بی‌خبری از محل نگهداری او در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند.

درباره اتهامات سپیده رشیدی هیچ خبری منتشر نشده است.

ماموران اطلاعات سپاه در دی سال ۱۴۰۲ هم منزل این شهروند بهائی را تفتیش کرده و برخی از لوازم شخصی او، از جمله کامپیوتر و تلفن همراهش، را توقیف کرده بودند.

همزمان محل کسب یک شهروند بهائی در ساری به دلیل انتشار «استوری رقص و خوشحالی از مرگ ابراهیم‌ رئیسی و همراهانش» در شبکه اجتماعی اینستاگرام پلمب شده است.

سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی مازندران بدون اشاره به هویت این شهروند بهائی، گرداننده یک فروشگاه لوازم التحریر، او را به «تشویش اذهان عمومی» متهم کرده است.

در پی سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی، و کشته‌شدن تمامی هشت سرنشین آن در روز جمعه ۳۰ اردیبهشت در استان آذربایجان شرقی، مقامات پلیس جمهوری اسلامی به بهانه برخورد با اظهارنظر و ابراز خوشحالی از مرگ ابراهیم رئیسی، دور جدیدی از احضار و بازداشت کنشگران شبکه‌های اجتماعی را آغاز کردند.

شهروندان بهائی در ایران پس از انقلاب بهمن سال ۱۳۵۷ به طور نظام‌مند در معرض اعدام، تبعیض‌های گسترده اجتماعی و سیاسی، و برخوردهای غیرقانونی از جمله بازداشت‌های خودسرانه و هتک حرمت به آرامستان‌های‌شان قرار گرفته‌اند.

سرکوب بهائیان به وسیله جمهوری اسلامی همواره با اعتراضات بین‌المللی مواجه شده است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در گزارش اخیرش در روز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ از «تداوم آزار و اذیت و بازداشت‌های خودسرانه اعضای جامعه بهائی» به شدت ابراز نگرانی کرد.

کمیسیون آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی بین‌المللی هم از تشدید فشار بر اقلیت‌های مذهبی در ایران و کارزار جمهوری اسلامی در بازداشت بهائیان ابراز نگرانی کرده است.

بر پایه گزارش این کمیسیون، دست‌کم حدود ۲۰۰ تن به دلایل مذهبی یا اعتقادی در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.