با پایان ایام مرخصی؛ چهار زن بهائی به زندان وکیل آباد مشهد بازگشتند

خبرگزاری هرانا – نوشین مصباح، آزیتا فروغی مطلق، ساناز تفضلی و رویا ملکوتی شهروندان بهائی با پایان ایام مرخصی به زندان وکیل آباد مشهد بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه بیست و چهارم فروردین ۱۴۰۳، نوشین مصباح، آزیتا فروغی مطلق، ساناز تفضلی و رویا ملکوتی به زندان وکیل آباد مشهد بازگشتند.

بازگشت به زندان این شهروندان بهائی با پایان ایام مرخصی آنها صورت گرفته است. از میان این شهروندان خانم ملکوتی در تاریخ بیست و هشتم اسفند سال گذشته و سه شهروند بهائی دیگر در تاریخ هشتم فروردین ماه از این زندان به مرخصی اعزام شده بودند.
ساناز تفضلی در تاریخ یک آذرماه سال ۱۴۰۱، توسط نیروهای اداره اطلاعات همراه با تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی خود و خانواده اش، بازداشت شد.

خانم تفضلی در مرداد سال گذشته توسط شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به تحمل ده سال و نه ماه حبس محکوم و این حکم پس از مدتی توسط دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.

در بهمن سال گذشنه یکی از اعضای خانواده این شهروند بهائی در تماس با هرانا اعلام کرد که “دیوان عالی کشور بدون ارائه هیچ توضیحی، درخواست اعاده دادرسی خانم تفضلی را رد کرده است”.

نوشین مصباح، آزیتا فروغی مطلق و رویا ملکوتی در مرداد ماه سال گذشته با گشایش پرونده قضایی علیه خود در دادسرای مشهد مواجه و به شعبه ۹۰۳ دادسرای ناحیه ۹ مشهد احضار شدند. در تاریخ هفتم مرداد خانم ملکوتی پس از حضور در دادسرا، بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

این شهروندان پس از مدتی توسط دادگاه انقلاب و سپس توسط دادگاه تجدیدنظر به تحمل دوران حبس محکوم شدند. بر اساس احکام صادره خانم مصباح و خانم فروغی مطلق هرکدام به سه سال و هشت ماه حبس و خانم ملکوتی به شش سال و هشت ماه حبس محکوم شدند.

آزیتا فروغی مطلق و نوشین مصباح در بهمن ماه سال گذشته جهت تحمل محکومیت خود راهی زندان وکیل آباد این شهر شدند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.