انیسا فنائیان، شهروند بهائی به شانزده سال حبس و دیگر مجازات ها محکوم شد

خبرگزاری هرانا – انیسا فنائیان، شهروند بهائی، توسط دادگاه انقلاب سمنان به شانزده سال حبس، پرداخت جزای نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی و مصادره اموال محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، انیسا فنائیان، شهروند بهائی به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شد.

براساس حکمی که توسط شعبه یک دادگاه انقلاب سمنان به ریاست علی ایثاری صادر و روز یکشنبه بیست اسفند به خانم فنائیان ابلاغ شده است، وی از بابت اتهام “تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور” به ده سال حبس، از بابت اتهام “فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن” به تحمل پنج سال حبس، پرداخت مبلغ پنجاه میلیون تومان جزای نقدی و پانزده سال محرومیت از حقوق اجتماعی درجه پنج و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده است. همچنین مبلغ ۴۳۵۰ دلار که دارایی شخصی اعضای خانواده که از اتاق دختر انیسا فنائیان ضبط شده بود، به نفع دولت مصادره شده است.
در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی ده سال زندان در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

جلسات رسیدگی به اتهامات این شهروند بهائی در تاریخ های ششم دی ماه و شانزدهم بهمن ماه در این شعبه برگزار شده بود.

انیسا فنائیان شهروند بهائی ساکن سمنان اواخر مرداد امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواسط شهریور با تودیع وثیقه آزاد شد.

خانم فنائیان پیشتر سابقه تحمل حبس دارد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.