فشار حکومت بر یهودیان برای تبلیغات انتخاباتی

بر اساس اطلاعات و گزارش‌های  ایران‌اینترنشنال، جامعه کوچک یهودیان تهران در روزهای اخیر با فشار شدید حکومت برای بسیج اعضای خود به منظور شرکت در انتخابات مواجه شده است.

این گزارش‌ها نشان می‌دهند حکومت ایران کارزار گسترده‌ای را برای جلوگیری از تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به راه انداخته است.

بن سبتی، متولد تهران و کارشناس مسایل یهودیان ایرانی در موسسه امنیت ملی و استراتژی اسرائیل، به ایران‌اینترنشنال گفت گزارش‌هایی از تهران وجود دارند مبنی بر اینکه دولت «یهودیان را برای رای دادن» تحت فشار می‌گذارد.

او افزود حکومت از یهودیان برای ترویج و تبلیغات انتخابات سوءاستفاده می‌کند.

گزارش‌ها از ایران و نظرسنجی‌های انجام شده در خارج از کشور، از کمترین میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه حکایت دارند.

این کاهش شدید مشارکت در شرایطی است که اکنون ایرانی‌ها نسبت به دوره‌های قبل، از عملکرد جمهوری اسلامی و برگزاری بسیار کنترل‌شده و دستکاری‌ شده‌ انتخابات سرخورده‌تر شده‌اند.

سبتی گفت که او چنین کارزار سازمان‌یافته‌ای برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات را در گذشته به یاد نمی‌آورد.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، به جامعه یهودی ایران اتوبوس‌هایی برای بردن یهودیان به استادیوم با هدف تبلیغ انتخابات داده شده و «جشن شادی» در مورد انتخابات برگزار شده است.

به گفته سبتی، جامعه یهودیان تهران به اعضای خود اطلاع داده «پنج یا شش کنیسه‌» وجود دارد که یهودیان می‌توانند در آنجا رای دهند.

امیرعلا سالاری، رییس انجمن کلیمیان شیراز، حضور در انتخابات ۱۱ اسفند را به عنوان «وظیفه ملی بر دوش همه ایرانیان» خوانده است.

این اظهارات در شرایطی است که به گزارش وب‌سایت معتبر کتابخانه مجازی یهودی (JVL)، یهودیان در ایران با محدودیت‌هایی که بر اقلیت‌های مذهبی اعمال می‌شود، تحت وضعیت ذَمّی زندگی می‌کنند.»

ذمی یا اهل ذمه، کسانی از اهل کتاب هستند که به اصطلاح «در امان» حکومت اسلامی درآمده‌اند و شرایطی را که دولت اسلامی برای آن‌ها تعیین کرده است، پذیرفته‌اند.

کتابخانه مجازی یهودی نوشته است اگر رهبران یهودی ایران توجه عمومی را به بدرفتاری حکومت با یهویان جلب کنند، از انتقام‌جویی حکومت می‌ترسند.

بر اساس گزارش این کتابخانه مجازی، رسانه‌های رسمی تحت کنترل دولت ایران اغلب تبلیغات ضد‌یهودیان منتشر می‌کنند و همچنین درجات مختلف تبعیض، به ویژه در زمینه‌های استخدام و آموزش و پرورش علیه یهودیان اعمال می‌شود.

پیش از انقلاب سال ۵۷ حدود ۱۰۰ هزار یهودی در ایران زندگی می‌کردند که اکثر آنان پس از به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان از ایران گریختند.

جمهوری اسلامی پس از حمله حماس به اسرائیل در پنج ماه گذشته، سرکوب جامعه کوچک یهودی ایران را تشدید کرده است.

از چندی پیش همایون سامیح، رییس انجمن کلیمیان تهران و نماینده کلیمیان مجلس شورای اسلامی، حملات لفظی خود به اسرائیل را آغاز کرده است.

او در مهر ماه، در پیامی نوشت جامعه ایرانیان کلیمی آن‌چه را او «کشتار بی‌رحمانه رژیم غاصب و کودک‌کش» اسرائیل در غزه خواند، محکوم می‌کند.

در فروردین امسال، در ادامه اعمال محدودیت‌ها علیه اقلیت‌های مذهبی در ایران به ویژه یهودیان، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند جمهوری اسلامی در حال فشار بر یهودیان ایران است تا مراسم سنتی روز باغ را به جا نیاورند و در مراسم حکومتی روز قدس شرکت کنند.