گزارشی از آخرین وضعیت سپهر ضیائی در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – سپهر ضیائی، شهروند بهائی در حال تحمل دوران محکومیت خود در زندان اوین است. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب به پنج سال حبس، ممنوعیت خروج از کشور و مصادره اموال محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سپهر ضیائی، در حال تحمل دوران محکومیت خود در زندان اوین است.

این شهروند بهائی در زمستان سال گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “عضویت در دسته جات‌ و گروه های‌ غیر قانونی با هدف‌ برهم زدن امنیت کشور” به تحمل پنج سال حبس و از بابت مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور، مصادره تلفن و لپ تاپ های ضبط شده محکوم شد. پس از مدتی محکومیت آقای ضیائی، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

یک فرد نزدیک به وی در تماس با هرانا ضمن تایید این خبر گفت: “آقای ضیایی اکنون در بند چهار زندان اوین بسر میبرد. در زمان بازداشت این شهروند، نیروهای امنیتی شماری از لوازم شخصی خانواده را ضبط کردند. علیرغم حکم دادگاه مبنی بر بازپس دادن لوازم خانواده، این لوازم تا کنون به خانواده بازگردانده نشده است.”

در مهرماه سال گذشته، پانزده تن از نیروهای امنیتی سپر ضیائی را در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. ماموران ضمن تفتیش محل، برخی از وسایل شخصی اعضای خانواده از جمله دستگاه های موبایل، لپتاپ و کامپیوتر، مدارک بانکی و شخصی و همچنین مقداری وجه نقد را ضبط کردند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.