منازل دو شهروند بهائی در قائم شهر توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه بیست و سوم بهمن ماه، منازل مریم ذبیحی و بنفشه اسدیان شهروندان بهائی ساکن قائم شهر توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد. بهامین زمانی پسر خانم ذبیحی نیز در جریان این تفتیش مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه بیست و سوم بهمن ۱۴۰۲، منازل دو شهروند بهائی در قائم شهر توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد.

یک شهروند ساکن قائم شهر ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “صبح روز دوشنبه حدود پانزده مامور اطلاعات ابتدا به منزل مریم ذبیحی وارد شدند و تمام وسایل الکترونیکی، کتاب‌های درسی، لپ‌ تاپ‌ ها و تبلت‌ های پنج جوان بهائی که مهمان این منزل بودند را ضبط کردند. ماموران که از روی دیوار وارد شده بودند از افراد حاضر تعهد گرفتند تا روز شنبه هفته آینده به اداره اطلاعات این شهر مراجعه کنند. در ادامه، ماموران به همراه بنفشه اسدیان که یکی از مهمانان بود به منزل وی مراجعه کردند. آنها مجددا از دیوار وارد منزل شدند و ضمن تفتیش منزل، شماری از لوازم شخصی و الکترونیکی خانم اسدیان را ضبط کردند.”
این منبع مطلع در ادامه افزود: “رفتار توام با توهین و خشونت‌بار ماموران اطلاعات با مریم ذبیحی موجب اعتراض پسرش، بهامین زمانی شد و در نتیجه ماموران اطلاعاتی این جوان بهائی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.”

بنفشه اسدیان به همراه تعدادی دیگر از شهروندان بهایی قائم شهر در آذر امسال با دریافت پیامکی از تشکیل پرونده قضایی علیه خود مطلع شدند. پرونده این شهروندان در شعبه شش بازپرسی قائم شهر در حال رسیدگی است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.