تداوم بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت ایمان رشیدی، شهروند بهائی

خبرگزاری هرانا – ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد، علیرغم گذشت بیش از چهار ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان یزد بسر میبرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد کماکان در بازداشت بسر میبرد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “آقای رشیدی علیرغم گذشت ۱۲۴ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان یزد بسر میبرد. تاکنون آزادی موقت وی نیز میسر نشده است. همچنین او از دسترسی به وکیل محروم مانده است.”

به گفته این منبع مطلع، “اخیرا جلسه آخرین دفاع ایمان رشیدی به همراه احمد نعیمی، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده در دادسرای یزد برگزار شده بود. این شهروندان بهائی از بابت اتهاماتی از جمله تبلیغ علیه نظام و فعالیت تبلیغی انحرافی بر ضد شرع‌ مقدس اسلام به دفاع از خود پرداخته اند.”

ایمان رشیدی در تاریخ سیزدهم مهرماه سال جاری، توسط ماموران اداره اطلاعات در یزد بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه این شهروند و همسر وی را نیز ضبط کردند.

احمد نعیمی، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده اوایل مهرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در یزد بازداشت شدند.

نهایتا ویدا احراری و مژگان بصیری در تاریخ بیست و هفتم مهرماه، جمال قدیرزاده در تاریخ دوم آبان ماه، احمد نعیمی در تاریخ هشتم آبان ماه و شکوفه بصیری در تاریخ نهم آبان ماه، با تودیع وثیقه آزاد شدند.

ایمان رشیدی پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است